De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GKC-project Ruggengraat

Verwante presentaties


Presentatie over: "GKC-project Ruggengraat"— Transcript van de presentatie:

1 GKC-project Ruggengraat
competenties in de groene onderwijskolom Welkom Het Groene Leertraject informatie --- RUGGENGRAAT --- Ruggengraat: uitkomsten & betekenis voor Groen onderwijs GKC-project Ruggengraat In het project Ruggengraat van de Groene Kennis Coöperatie zijn een aantal groene scholen bezig met het definiëren van de éne taal, waarmee de vorderingen van studenten in de onderwijskolom VMBO-MBO-HBO-WO helder en eenduidig beschreven kunnen worden in termen van competenties. Met deze ene taal wil men de groei en ontwikkeling van studenten inzichtelijk en bespreekbaar maken.

2 Projectteam en wervel-trekkers
GKC-projectteam Voorzitter: Frank de Jong (Stoas Hogeschool & CAH) Ruggengraat met 4 wervels: VMBO-wervel MBO-wervel HBO-wervel WO-wervel

3 Doelstelling WUR WUR WUR Van een toren van Babylon met veel spraakverwarring Naar één duidelijke taal HBO Van lossen onderwijslagen Naar Leerstroken HBO MBO MBO MBO VMBO VMBO

4 Ruggengraat is géén Python
Dus géén beoordeling op basis van een standaard Minimale lengte 1,20 m Het is meetlat voor een waardering van de competenties van mensen in een onderwijsniveaulaag

5 Criteria & Aspecten bepalen niveau competenties
Verantwoordelijkheid -rol verantwoordelijkheid zelfstandigheid Reikwijdte -publiek tijdhorizon Complexiteit -werk procedures kennis & inzicht Transfer -context verandervermogen bereik

6 Ruggengraat is géén éénvormigheid van onderwijs maar referentiekader

7 Ik kan duidelijk uitleggen wat ik bedoel
Referentie competentie ‘Presenteren’ BB Ik kan duidelijk uitleggen wat ik bedoel KB Ik kan bij een presentatie voor een groep duidelijke de kern van de zaak overbrengen en ik kan vragen over het onderwerp passend beantwoorden TGL Ik kan een presentatie afstemmen op de groep waar ik voor sta en ik kan daarbij inspelen op de reacties uit het publiek

8 STAND VAN ZAKEN: RUGGENGRAAT
1: Voor MBO zijn de 25 SHL-competenties uitgewerkt (2e landelijke redactie) - voor elk MBO niveau (1 t/m 4) - een vaste set niveau-indicaties & referentiekader - per competentie het eigen MBO-streefniveau 2: Voor VMBO is de set van 18 SHL competenties opgeleverd - voor VMBO leerwegen - een vaste set niveau-indicaties & referentiekader (onderlegger) - per competentie het eigen VMBO-streefniveau 3: Voor HBO/WO is een drietal pilots opgepakt - namelijk voor AD, Bachelor en Master - de vaste set niveau-indicaties & referentiekader - het streefniveau voor 25 SHL-competenties uitgewerkt

9 Informatie over Ruggengraat
Groen Kennisnet: Livelink Pad: Leren  docenten  landelijke samenwerkingsprojecten  05 Ruggengraat GKC-project Ruggengraat

10 GKC-project Ruggengraat
Adres Algemeen contactadres GKC-project Ruggengraat: Dr. Frank P.C.M. de Jong Stoas Hogeschool, Hoofdkantoor Aeres groep Postbus 245, 6710 BE Ede T: E: GKC-project Ruggengraat

11 infomap Inhoud: ► de ‘Ruggengraat’
► referentieniveaus SHL-competenties uitgewerkt voor vmbo-niveaus

12 vragen ► drs. Cees de Jong
managing consultant BVE Groen CPS secretaris Vereniging Buitengewoon Groen ► E: M:

13 SHL-competenties (1) A: beslissen & activiteiten initiëren B: aansturen C: begeleiden D: aandacht & begrip tonen E: samenwerken & overleggen F: ethisch & integer handelen G: relaties bouwen & netwerken H: overtuigen & beïnvloeden I: presenteren J: formuleren & rapporteren K: vakdeskundigheid toepassen L: materialen & middelen inzetten

14 SHL-competenties (2) M: analyseren N: onderzoeken O: creëren & innoveren P: leren Q: plannen & organiseren R: richten op behoeften & verwachtingen ‘klant’ S: kwaliteit leveren T: instructies & procedures opvolgen U: omgaan met verandering en aanpassen V: met druk & tegenslag omgaan W: gedrevenheid & ambitie tonen X: ondernemend & commercieel handelen Y: bedrijfsmatig handelen

15 BREEDTE mate van ontwikkeling van de competentie per component
DE COMPENTENTIE-MAAT HOOGTE niveau waarop of complexiteit waarin leerlingen competentie moeten kunnen toepassen DIEPTE componenten die tot het competentie- bereik van de leerling gerekend worden BREEDTE mate van ontwikkeling van de competentie per component


Download ppt "GKC-project Ruggengraat"

Verwante presentaties


Ads door Google