De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meten en Meetkunde Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010 Marga Tubbing & Maaike Verschuren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meten en Meetkunde Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010 Marga Tubbing & Maaike Verschuren."— Transcript van de presentatie:

1 Meten en Meetkunde Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010 Marga Tubbing & Maaike Verschuren

2 Welkom Doel workshop Zicht op kernmomenten leerlijn meten en meetkunde Ervaren van de leerlijn meten en meetkunde Kennisnemen van referentieniveaus 1F en 1S Krijgen van praktische tips, aanbod en materialen

3 Kennismaking

4 Meten en meetkunde Een domein dat veelal fragmentarisch in de methode voorkomt Vaak wordt overgeslagen door leerkrachten: ”zo bewerkelijk” Landelijk gezien PPON matige resultaten Terwijl: Meten een rijke context is om te rekenen en begrip te krijgen van getalstructuur en kommagetallen

5 Wat is een leerlijn? Definieer het begrip leerlijn samen met je buurvrouw/-man. Wissel plenair uit.

6 Leerstoflijn Ontwikkelingslijn Wat er van en door kinderen Kind ontwikkelt zich door in een bepaalde leeftijds- leerervaringen die elkaar groep wordt verwacht. opvolgen. Leerlijn Een samenspel tussen vastgestelde doelen, kenmerken en mogelijkheden van leerlingen met daartussen de regisserende rol van de leerkracht.

7 Referentiekader Rekenen Eind basisonderwijs 1F eind vmbo bb/kb mbo ½ 1S 2F eind vmbo gl/tl 2S eind havo mbo-4 3F 3S eind vwo 4F 4S hbo wo 12 jaar 16 jaar 18 jaar Algemeen maatschappelijk niveau Drempels 1F Fundamentele kwaliteit niveau 1 1S Streefkwaliteit niveau 1 2F Fundamentele kwaliteit niveau 2 2S Streefkwaliteit niveau 2 3F Fundamentele kwaliteit niveau 3 3S Streefkwaliteit niveau 3 4F Fundamentele kwaliteit niveau 4 4S Streefkwaliteit niveau 4

8 Hoe leren kinderen rekenen?

9 Meten en Meetkunde: Wat moeten kinderen kunnen om onderstaande opgave te kunnen maken?

10 Line up 1Elk drietal pakt lesmateriaal. 2Bekijk wat dit is en benoem samen het doel van het materiaal of de activiteit. 3Neem het materiaal in de hand en line up: de leerstoflijn meten of meetkunde

11 Afgeleide grootheden Maatberekeningen maken Relatie doorzien tussen maten lengte, inhoud, gewicht en kommagetallen Maten hanteren in model (getallenlijn) waardoor onderlinge verhouding zichtbaar wordt Meten met meetinstrumenten, leren standaardmaten en ‘meetweetjes’ op basis van meetervaringen Afpassend meten met natuurlijk maateenheid Vergelijken en ordenen van voorwerpen/samenstellen Begrippen ervaren en toepassen (breed, lang, hoog, laag, zwaar, licht, lengte, breedte, gewicht, inhoud, afstand, omtrek, oppervlakte en hoogte)

12 Schatten en berekenen (hoeken,straal) Twee- en driedimensionale weergave maken en interpreteren van de werkelijkheid (bouwtekeningen, kaartlezen) Relaties en eigenschappen van vlakke en ruimtelijke figuren Oriënteren in de ruimte buiten de school: reflectie, verklaren, (mentaal) voorstellen en voorspellen (kijklijn, richting, draaiing, plattegrond, schaal) Vormen en figuren construeren (spiegelen) Leren van ruimtelijke begrippen èn vlakke en ruimtelijke figuren Oriënteren, verkennen, waarnemen en beleven van de omgeving: lokaliseren en innemen van een positie

13 Reflectie Wat is het minimumdoel PO? 1F? Welke momenten zijn cruciaal in begripsvorming? Hoe omgaan met leerlingen die niveau nog niet behaald hebben?

14 Bedankt en succes! Meer informatie? (Concept) Rekenlijn Freudenthal Instituut ism KPC Groep


Download ppt "Meten en Meetkunde Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010 Marga Tubbing & Maaike Verschuren."

Verwante presentaties


Ads door Google