De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 8. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 8 Voor volgende keer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 8. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 8 Voor volgende keer."— Transcript van de presentatie:

1 HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 8

2 HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 8 Voor volgende keer

3 HEO –CE1 SA01 Doelstellingen H8 Is BE dan toch zinnig? –Performance indicatoren –Break-even-pointberekening –Prijsbepalingsmethoden

4 HEO –CE1 SA01 Performance indicatoren Input- en outputindicatoren Effectiviteit –Meten outputindicatoren Efficiëntie –Meten verhouding in- en outputindicatoren Alles kan, maar is het zinnig? –Hoeveel velletjes papier bevat de gem. offerte

5 HEO –CE1 SA01 Het Postma model Aanwezigheidsratio X Bezoekratio per dag X Succesratio per bezoek X Gemiddelde ordergrootte X Brutomarge in % = Totale Brutowinst

6 HEO –CE1 SA01 Het Postma model Echt meten van iemands werk Geeft sturingsinformatie Zowel effectiviteit als efficiëntie

7 HEO –CE1 SA01 BEP analyses Break-even-point Constante kosten Dekkingsbijdrage Variabele kosten Veiligheidsmarge Lineaire functie: –a + bY = X –a + bY = cY

8 HEO –CE1 SA01 BEP analyses geld hoeveelheid constante kosten totale kosten: Is variabele kosten plus constante kosten omzet BEP

9 HEO –CE1 SA01 BEP analyses Gevolgen prijswijziging doorrekenen Toename constante kosten doorrekenen Consequenties nieuwe productiemethode Hoeveel verkopen voor bepaalde R.O.I.? Wat is de veiligheidsmarge? Variaties: inclusief belasting, outsourcing

10 HEO –CE1 SA01 Prijsbepalingsmethoden Concurrentiegeoriënteerde prijszetting –Me too pricing –Hoger dan –Lager dan

11 HEO –CE1 SA01 Prijsbepalingsmethoden Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting –Elasticiteiten –NSS prijsgevoeligheidsmethode Marginale goedkooptepunt Marginale duurtepunt Indifferentiepunt Optimale prijsstellingspunt –Penetratie, Skimming

12 HEO –CE1 SA01 Prijsbepalingsmethoden Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting Kostprijsgeoriënteerde prijszetting –Integrale kostprijs: constante en variablele kosten, –Variabele kostprijs: product en period costs, –Differentiële kostprijs: goed maken variabele kosten.

13 HEO –CE1 SA01 Prijsbepalingsmethoden Concurrentiegeoriënteerde prijszetting Afnemersgeoriënteerde prijszetting Kostprijsgeoriënteerde prijszetting

14 HEO –CE1 SA01 Prijsbepalingsmethoden C AK

15 HEO –CE1 SA01 Samenvatting Performance indicatoren: –Input- en outputindicatoren –Efficiëntie en effectiviteit BEP – analyses –Simpele lineaire functies –Handig instrument Prijsbepalingsmethoden –Concurrentie, afnemers en kostprijzen

16 HEO –CE1 SA01 VRAGEN?

17 HEO –CE1 SA01 Voor de volgende keer Hoofdstuk 8 bestuderen –Alle “groene termen” kennen –Alle berekeningen doorwerken –Binnen 5 minuten elke berekening kunnen Eventuele vragen opschrijven

18 HEO –CE1 SA01 Einde

19 HEO –CE1 SA01 Einde


Download ppt "HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 8. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 8 Voor volgende keer."

Verwante presentaties


Ads door Google