De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 10 Prijsbeleid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 10 Prijsbeleid"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing Hoofdstuk 10 Prijsbeleid

2 MARKETING MIX

3 WELKE P VAN DE MARKETINGMIX WORDT BENADRUKT?

4 MARKETINGMIX

5 INHOUD HF 10 PRIJS Functies van factor PRIJS
Prijsbepalingsmethoden en –berekeningen Prijsbeleving Operationeel prijsbeleid

6 Belang van prijs ‘’De prijs is het enige marketinginstrument dat geen geld kost, maar juist geld oplevert.’’ Produceren en designen van een product kost geld Distribueren op een plaats kost geld Promoten kost geld.

7 LESDOELEN De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen
Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen

8 De functies van prijs Bepalen van de omzet Bepalen van de winst
Ondersteuning Bepalen van de afzet

9 Bepalen van de afzet/omzet/winst
Afzet = aantal verkochte producten Omzet = afzet x prijs Winst = omzet – kosten Invloed PRIJS?

10 Wisselwerking met andere P’s
Prijs en product; de kwaliteit van product beïnvloedt prijs soms geeft prijs een idee van kwaliteit (+ en -) Prijs en plaats Verkoop via bestaande distributiekanalen is goedkoper Prijs en promotie Meer geld voor promotie  hogere prijs Minder geld voor promotie  lagere prijs (euroshopper)

11 prijsbepalingsmethoden
Kostengeoriënteerd Concurrentiegeoriënteerd Afnemersgeoriënteerd

12 Kostengeoriënteerd Cost-plus-pricing Kostprijs + winst = verkoopprijs
Break-even-analyse Is het mogelijk – bij gegeven prijs – de break- evenomzet te realiseren

13 Opdracht prijsbepaling obv kosten
WAT Maak berekeningen HULP Boek TIJD 5 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE Eerst alleen Dan check met je buurman/vrouw

14 Nieuwe i phone 6 Kostprijs is € 320 Verkoopprijs is € 400 Winstmarge ?
Prijs iphone 6 is € 400 Constante kosten € Break-evenafzet Variabele kosten per eenheid ?

15 Concurrentiegeoriënteerd
Verkoopprijs concurrent is uitgangspunt: Backwardpricing; door concurrent gevraagde consumentenprijs Premiumpricing; iets hogere prijs dan concurrent omdat kwaliteit beter is Going rate pricing; je richten op marktprijs

16 Opdracht prijsbepaling obv concurrent
WAT Maak berekeningen HULP Boek TIJD 5 minuten RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE Eerst alleen Dan check met je buurman/vrouw

17 Nieuw merk telefoon Verkoopprijs concurrent; €25
Marge detaillist: 20% van de verkoopprijs Marge groothandel; 15% van de inkoopprijs Variabele fabricagekosten: € 5 Fabricagekosten: € Overige kosten: € Minimaal aantal eenheden?

18 Afnemersgeoriënteerd
Wat is afnemer bereid te betalen?

19 Prijsbeleving Prijskopers; letten meer op prijs dan op kwaliteit Kwaliteitskopers; letten meer op kwaliteit dan op prijs

20 Prijsbeleving Psychologische prijzen

21 Prijsbeleving Prijsdiscriminatie Prijsdifferentiatie

22 Operationeel prijsbeleid
Nieuw product Afroomprijsstrategie Penetratieprijsstrategie Bestaand product Stay-out pricing Put-out pricing dumping

23 Prijsbeleid nieuw product
Afroompolitiek Hoge prijs Prijs geleidelijk verlagen Voorbeeld: Playstation Penetratiepolitiek Lage prijs Prijs geleidelijk verhogen Voorbeeld: Bullit Energy Drink

24 Prijsbeleid bestaand product
Stay-out pricing: concurrentie weren door lage prijs te hanteren Put-out pricing: door middel van lage prijs concurrentie uit de markt stoten Dumping: producten onder marktprijs/kostprijs aanbieden met als doel snel marktaandeel te krijgen

25 Case 1 WAT Geef advies HULP Boek/aantekeningen TIJD 15 minuten
RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE In groepjes van 3

26 Case 1 Nieuw product; Bierplu Vragen:
Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe. Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe. Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.

27 Case 2 WAT Geef advies HULP Boek/aantekeningen TIJD 15 minuten
RESULTAAT Klassikaal besproken KLAAR Stil HOE In groepjes van 3

28 Case 2 Nieuw product; DE komt met cups voor Nespresso Vragen:
Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe. Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe. Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.

29 LESDOELEN De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen
Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen

30 AFSLUITING Schrijf op geeltje Top of Tip of
Wat je vandaag hebt geleerd Plak op bord als je weggaat


Download ppt "Hoofdstuk 10 Prijsbeleid"

Verwante presentaties


Ads door Google