De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing HOOFDSTUK 10 PRIJSBELEID. MARKETING MIX.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing HOOFDSTUK 10 PRIJSBELEID. MARKETING MIX."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing HOOFDSTUK 10 PRIJSBELEID

2 MARKETING MIX

3 WELKE P VAN DE MARKETINGMIX WORDT BENADRUKT?

4 MARKETINGMIX

5 INHOUD HF 10 PRIJS  Functies van factor PRIJS  Prijsbepalingsmethoden en –berekeningen  Prijsbeleving  Operationeel prijsbeleid

6 Belang van prijs ‘’De prijs is het enige marketinginstrument dat geen geld kost, maar juist geld oplevert.’’ 1. P roduceren en designen van een product kost geld 2. D istribueren op een plaats kost geld 3. P romoten kost geld.

7 LESDOELEN  De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen  Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn  De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen  Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen

8 De functies van prijs Prijs Bepalen van de omzet Bepalen van de winst Ondersteu ning Bepale n van de afzet

9 Bepalen van de afzet/omzet/winst Afzet = aantal verkochte producten Omzet = afzet x prijs Winst = omzet – kosten  Invloed PRIJS?

10 Wisselwerking met andere P’s Prijs en product;  de kwaliteit van product beïnvloedt prijs  soms geeft prijs een idee van kwaliteit (+ en -) Prijs en plaats  Verkoop via bestaande distributiekanalen is goedkoper Prijs en promotie  Meer geld voor promotie  hogere prijs  Minder geld voor promotie  lagere prijs (euroshopper)

11 prijsbepalingsmethoden  Kostengeoriënteerd  Concurrentiegeoriënteerd  Afnemersgeoriënteerd

12 Kostengeoriënteerd Cost-plus-pricing  Kostprijs + winst = verkoopprijs Break-even-analyse  Is het mogelijk – bij gegeven prijs – de break- evenomzet te realiseren

13 Opdracht prijsbepaling obv kosten WATMaak berekeningen HULPBoek TIJD5 minuten RESULTAATKlassikaal besproken KLAARStil HOEEerst alleen Dan check met je buurman/vrouw

14 Nieuwe i phone 6  Kostprijs is € 320  Verkoopprijs is € 400  Winstmarge ?  Prijs iphone 6 is € 400  Constante kosten €  Break-evenafzet  Variabele kosten per eenheid ?

15 Concurrentiegeoriënteerd Verkoopprijs concurrent is uitgangspunt:  Backwardpricing; door concurrent gevraagde consumentenprijs  Premiumpricing; iets hogere prijs dan concurrent omdat kwaliteit beter is  Going rate pricing; je richten op marktprijs

16 Opdracht prijsbepaling obv concurrent WATMaak berekeningen HULPBoek TIJD5 minuten RESULTAATKlassikaal besproken KLAARStil HOEEerst alleen Dan check met je buurman/vrouw

17 Nieuw merk telefoon  Verkoopprijs concurrent; €25  Marge detaillist: 20% van de verkoopprijs  Marge groothandel; 15% van de inkoopprijs  Variabele fabricagekosten: € 5  Fabricagekosten: €  Overige kosten: €  Minimaal aantal eenheden?

18 Afnemersgeoriënteerd  Wat is afnemer bereid te betalen?

19 Prijsbeleving Prijskopers; letten meer op prijs dan op kwaliteit Kwaliteitskopers; letten meer op kwaliteit dan op prijs

20 Prijsbeleving  Psychologische prijzen

21 Prijsbeleving  Prijsdiscriminatie  Prijsdifferentiatie

22 Operationeel prijsbeleid Nieuw product  Afroomprijsstrategie  Penetratieprijsstrategie Bestaand product  Stay-out pricing  Put-out pricing  dumping

23 Prijsbeleid nieuw product Penetratiepolitiek  Hoge prijs  Prijs geleidelijk verlagen  Voorbeeld: Playstation  Lage prijs  Prijs geleidelijk verhogen  Voorbeeld: Bullit Energy Drink Afroompolitiek

24 Prijsbeleid bestaand product  Stay-out pricing: concurrentie weren door lage prijs te hanteren  Put-out pricing: door middel van lage prijs concurrentie uit de markt stoten  Dumping: producten onder marktprijs/kostprijs aanbieden met als doel snel marktaandeel te krijgen

25 Case 1 WATGeef advies HULPBoek/aantekeningen TIJD15 minuten RESULTAATKlassikaal besproken KLAARStil HOEIn groepjes van 3

26 Case 1  Nieuw product; Bierplu  Vragen:  Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe.  Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe.  Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.

27 Case 2 WATGeef advies HULPBoek/aantekeningen TIJD15 minuten RESULTAATKlassikaal besproken KLAARStil HOEIn groepjes van 3

28 Case 2  Nieuw product; DE komt met cups voor Nespresso  Vragen:  Met welke methode ga je prijs bepalen? Licht toe.  Richt je je op prijskopers of kwaliteitskopers? Licht toe.  Welk operationeel prijsbeleid pas je toe? Licht toe.

29 LESDOELEN  De 4 belangrijkste functies van PRIJS benoemen  Benoemen welke prijsbepalingsmethoden er zijn  De 2 prijsbelevingsmethoden kunnen benoemen  Prijsbeleid voor nieuwe en bestaande producten kunnen benoemen

30 AFSLUITING Schrijf op geeltje  Top of  Tip of  Wat je vandaag hebt geleerd Plak op bord als je weggaat


Download ppt "Marketing HOOFDSTUK 10 PRIJSBELEID. MARKETING MIX."

Verwante presentaties


Ads door Google