Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErna Maas Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Politiek Online Prinses Mariestraat 36 2514 KG Den Haag T: 070 362 97 97 F: 070 345 45 41 E: info@politiekonline.nl www.politiekonline.nl Grote Griffiedag Utrecht Social media in context 14 februari 2011 1
3
Trend I: Sociale media steeds relevanter Huffington Post, Barackobama.com in 2008; Tea Party in 2009-2010
4
Trend II:Social media versterkt beeld(vorming) De verschillende ‘behandeling’ van drie vrouwen: Vogelaar, Kant & Halsema
5
Trend III: Social media is communicatieversneller Turkish Airlines, Belgische treinramp, recent: Youp van het Hek
6
Trend IV: Oude & nieuwe media verknopen Francisco van Jole, Frits Wester en#deval
7
Betekenis voor de griffie (en het openbaar bestuur) Functioneren, gezag en uitventen en –voeren van beleid
8
Burgers, consumenten ‘only one click away’ Gemeenschapszin: community lite & one-issue (Duyvendak/Hurenkamp (2005) in: Kiezen voor de kudde) Drama-democratie & symbolische samenleving (Mark Elchardus in: ‘We lopen een culturele revolutie achter’) Interventiefuik & dubbele moraal (Mirko Noordegraaf in: ‘Management in het publieke domein’ en Willem Schinkel in: ‘gedroomde samenleving’) Glocalisering & veiligheid: places versus spaces (Saskia Sassen in: ‘Global Networks, Linked Cities’ en Ulrich Beck ‘Risikogesellschaft’
9
Politiek en bestuur zichtbaarder en verknoping media “…in postmodern times the notion of "backstage" vanishes” (Czarniawska (2005) in: Global ideas) “Low status group members versus high status” (Christine Hine (2000) “Er is in toenemende mate sprake van een politiek-publicitair complex” (Eysink Smeets, Moors & Baetens in 'Schaken op verschillende borden' (2011)
10
Ludiek lokaal protest: ai!amsterdam Quincy James (art director) en Rogier van Kralingen (communicatiebureau) mix van e-mail, fysieke bijeenkomsten, een website, Twitter (571 followers), Hyves (3.943 vrienden), Facebook (7.443 friends) en LinkedIn. inmiddels een netwerk met meer dan 20.000 Amsterdammers
11
Organisaties organiseren zelf (ook) beïnvloeding
12
Lokale aktie: Glazen Huis naar N’megen
13
Mobilisatie: anti-RIVM campagne Marlies Geers is drijvende kracht is actief met andere sites waaronder Bratz & Bitches, Goodfeeling.nl Is actief als internetbureau Digital Dice en als Back It Up Online
14
Theoretische duiding van social media Gedachte achter gatekeepers, functies en indeling
15
Vier functies social media Communicatiekanaal: “een infrastructureel online netwerk voor informatie” (links, rss-feeds, trackbacks)” Informatiearchief: “Informatie kan online in theorie oneindig lang bewaard blijven” Nieuwskatalysator: “als een netwerk van bloggers, op meerdere manieren in contact” Ontmoetingsplek: “weblogs met een bepaald inhoudelijk profiel trekken inhoudelijk bezoek”
16
Gatekeepers & wisselwerking on- & offline
18
De (Nederlandse) praktijk Voorbeelden in 4 varianten: - Eigen werk laten zien (functie: nieuwskatalysator') - De buitenwereld naar binnen halen (communicatiekanaal) - Dialoog aangaan (functie: ontmoetingsplek) - Open data en transparantie (functie: informatiearchief)
19
Werknemers organiseren zelf: Natuurmonumenten
20
Raadsleden actief in online discussie: toekomst van V'waard
21
Public Affairs: Verhagen
22
De (Nederlandse) praktijk II - De buitenwereld naar binnen halen (communicatiekanaal)
23
Luisteren naar experts (en soms zenden): LinkedIn Innovatie 2.0
24
Transparantie (alleen intern): dashboard delfshaven
25
Maar: ‘anderen’ zetten (ook) de agenda (casus 'klimaat')
26
De (Nederlandse) praktijk III - Dialoog aangaan (functie: ontmoetingsplek) -
27
In dialoog: Zeeland over krimpaanpak
28
Co-creatie: deamstelverandert.nl
29
Crowdsourcing: stadsdialoogdelft.nl
30
Ook 'moeilijke' doelgroepen zijn te bereiken: MAS
31
De (Nederlandse) praktijk - Open data en transparantie (functie: informatiearchief)
32
Transparantie (ook extern): volg de verkiezingen.nl
33
Transparantie (extern): veiliggouda.nl
34
Maar: anderen 'eisen' ook transparantie
35
Alle smaken bij elkaar: social media campaign (vvw)
36
Vijf stelregels: Communiceren is maatwerk: iedere ‘kwestie’ kent zijn eigen ‘gatekeepers’, netwerken en ‘code of conduct’ Altijd: slim luisteren, slim zenden en slim in dialoog Daarom: essentieel om netwerk in kaart te brengen Ons advies: eerst brengen, dan halen (niet andersom!) In iedere casus tot nu toe: er is altijd al een set aan netwerken beschikbaar
37
Voer voor discussie: “De invloed van blogs is beperkt!” “Gisteren was het Second Life, vandaag is het Twitter, morgen de volgende hype” “Als ik als [VUL HIER UW EIGEN ORGANISATIE IN] toelaat dat (beleids)medewerkers te hooi en te gras gaan reageren, dan raak ik alle regie kwijt!” “Een overheid 2.0 heeft veel te winnen”
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.