De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR."— Transcript van de presentatie:

1 Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR

2 Agenda Wim Social Media: the next Hype? Betekenisverlening en Dialoog Mogelijkheden en onmogelijkheden Wijze lessen Conclusie & Discussie

3 Wim MA Social & Organizational Psychology Groningen U. 1993; PhD Twente U 1999, Integrated care for Cancer Patients Afdeling Communicatiewetenschap Universiteit van Amsterdam, Amsterdam School of Communications Research Editor in Chief Corporate Communications, an International Journal Visiting professor in Denmark, Finland, Italy, Slovenia and Spain (Co-)author of more than 100 peer reviewed articles, books, chapters, etcetera in English & Dutch

4 Social Media: next hype? Facebook: 700 miljoen gebruikers Twitter: 500 miljoen actieve gebruikers (2012), 340 miljoen tweets per dag (+/ miljard per jaar) Linkedin: 175 miljoen actieve gebruikers

5

6 2011

7 Social Media & PR Bij het algemeen publiek positieve reputatie van de organisatie bewerkstellingen OF voorkomen van, bijsturen van negatieve berichtgeving Crisiscommunicatie “There’s a plane in the Hudson river. I’m on a boat to pick up people out of the water. Total madness.”

8 Response = Censorship "Oh please...it's like we're censoring everything to allow only positive comments"

9 Zelfs Murdoch krijgt het benauwd

10 2006

11

12 Project X Haren, 21 september 2012

13 19 September 20 September

14 DATA INFORMATION SENSEMAKING KENNIS

15 Sensemaking II  Sensemaking is language and interaction  Situations, organizations and environment are negotiated into reality  Use of metaphors to describe, organizations and processes in organizations (Cornelissen, 2008).  Corporate stories could shape sensemaking (Langer & Thorup, 2006)

16 Social media Kunnen de dialoog in de organisatie versterken (voorwaarde tot betekenis verlening) Kunnen de dialoog met de doelgroep bevorderen Voor gemeenten: interactieve besluitvorming / beleidsvorming Sociale media zijn persoonlijke media, dus toon in gebruik sociale media zou bij voorkeur ook persoonlijk moeten zijn

17 Sociale media & crisis Onmisbaar in crisissituaties Moerdijk versus Alphen aan de Rijn Project X Haren 24/7 monitoring, webcare Onderscheid tussen pre-crisis, crisis & post-crisis

18

19

20 Conclusie & Discussie Social Media kunnen worden gebruikt door gemeenten voor communicatie met burgers Waarde vrij is het niet, er zal capaciteit voor vrij moeten worden gemaakt Webcare (zie Haren) is noodzakelijk In crisistijd moet je niet sociale media strategie ontwikkelen, die moet je al hebben


Download ppt "Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR."

Verwante presentaties


Ads door Google