De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Social Media Strategy Model Afstudeeronderzoek naar de integratie van Social Media binnen B2B en B2C.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Social Media Strategy Model Afstudeeronderzoek naar de integratie van Social Media binnen B2B en B2C."— Transcript van de presentatie:

1 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Social Media Strategy Model Afstudeeronderzoek naar de integratie van Social Media binnen B2B en B2C omgeving en de psychologische beïnvloeding via Social Media

2 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Agenda •Onderzoeksverantwoording •Trends en ontwikkelingen Social Media •B2B en B2C in relatie tot Social Media •Psychologische beïnvloeding via Social Media •Conclusie en Aanbeveling - Social Media Strategy Model 2011 •Afsluiting - Lunch

3 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Onderzoeksverantwoording Probleemstelling: “Hoe kan Social Media voor de huidige klanten van Internetmarketingbureau PANGAEA, worden ingezet om in de B2C/B2B omgeving extra business te genereren in de vorm van meer directe conversie, vergroting van de naamsbekendheid/branding, positieve online reputatie en positieve communicatie/interactie onder de huidige en potentiële doelgroep? Onderzoeksmethode: –Literatuur: Groundswell, Social Media Bible, Invloed –Expertpanel: Diepte-interviews –Deskresearch: Internet (frankwatching, mashable, marketingfacts etc..)

4 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Trends en ontwikkelingen Social Media 1.Marketingcommunicatie verandert “Niet zenden, maar luisteren en meedoen” 2. Toenemende macht van de consument “Consument bepaalt reputatie van je bedrijf/merk” 3. Toenemende mate waarin mensen kennis en ervaring delen 4. Co-creation en crowdsourcing voor productontwikkeling “Klant wordt betrokken bij de organisatie” 5. Crossmediaal; TV en Social Media integratie 6. Aankoopgedrag verandert “Social Media beïnvloedt aankoopgedrag”

5 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Trends en ontwikkelingen Social Media Social Mobile - Mobiel wordt steeds belangrijker - Gebruik Social Media via mobiel groeit - Veranderende mediaconsumptie - Spelen (en delen) van games - Adverteren in games Location-based Service en Marketing - Foursquare en Facebook Place - 40% van alle mobiele zoekopdrachten is gerelateerd aan plaats/locatie - Locatiegericht adverteren Social E-Commerce - Facebook Shop - Reviews, comments en ‘likes’ beïnvloeden aankoopgedrag - Verschuiving van website naar Facebook Social Search - Zoeken via Social Media in plaats van zoekmachines - Aanbevelingen van vrienden, connecties en volgers beïnvloeden gedrag

6 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Case studie: B2B: Cisco, Club China (KLM) B2C: KLM Surprise, Bijenkorf, Lego B2B en B2C Social Media Verder: • Focus op community • Van B2C naar C2C • Social Media is verandermanagement

7 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Psychologische beïnvloeding via Social Media 1.Sympathie; openheid, eerlijkheid en authenticiteit - Creëer een gevoel van sympathie bij de betrokkenen - Zorg voor een duidelijk profiel op alle netwerksites 2.Wederkerigheid; geef en deel - Geef veel interessante en kwalitatieve content/informatie - Vraag daarna om reacties, medewerking, advies - Twitter, Facebook 3.Sociale bewijskracht; geef de mogelijkheid om reviews te geven over je product/dienst - Stimuleer mensen om te delen, te liken, te retweeten, te reageren

8 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Waarom een Social Media Strategy Model? –Onwetendheid impact Social Media –Nonchalante houding –Gebrek aan kennis Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Het Social Media Strategy Model is gebaseerd op: POST-theorie (Forrester); - People - Objective - Strategy - Technology

9 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model

10 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers De organisatie Intern: 1. Draagvlak creëren 2. Bedrijfscultuur versus Social Media 3. Verandermanagement Extern:1. Monitoren; onderzoek wat er over je gezegd wordt (quick scan) 2. Imago, reputatie, naamsbekendheid 3. Stakeholders Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model

11 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers 1.Definiëringfase Op basis van intern en extern onderzoek is het online gedrag van je doelgroep helder. De volgende stap is om deze te faciliteren. Doelgroep faciliteren Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model

12 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers 2. Doelfase Bepaal je communicatiedoelstelling: 1. Customer Communication; Dialoog met je doelgroep/klanten 2. Brand Exposure; Reputatiemanagement 3. Traffic; Meer traffic naar je website 4. SEO/Research; Nieuwe markt segmenteren Van doel naar aanpak/strategie: 1.Luisteren; Monitoren en onderzoeken 2.Praten ; Praat met je doelgroep/klanten 3.Enthousiasmeren; Engage je doelgroep/klanten 4.Ondersteunen; Breng je klanten met elkaar in contact 5.Omarmen; Betrek de klant bij je organisatie Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model

13 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers 3. Strategiefase Waardepropositie - Wat verandert er na de inzet van Social Media? - Wat heeft je doelgroep aan jouw aanwezigheid op Social Media? - Voor wie ga je waarde toevoegen? - Hoe ga je waarde toevoegen? - Wanneer helpt Social Media jou bij het realiseren van je doelstelling? Focus Communicatie: zenden of converseren? Beleving: delen van identiteit of gebruikservaring? Propositie: verbetering door co-creatie of verandering door co-creatie? Verkoop: incidentele promotieacties of Social Media als distributiekanaal? Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model

14 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers 3. Strategiefase (1) KPI’s Bepaal succesfactoren om de resultaten van je Social Media plan te meten: Voorbeeld: KPI’s voor branding kunnen zijn: - aantal views - aantal volgers - aantal fans - aantal reviews - aantal retweets - aantal bookmarks - aantal ratings Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model

15 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers 4.Implementatiefase Intern moet er draagvlak gecreëerd zijn, is de bedrijfscultuur afgestemd op de cultuur van Social Media en is personeel in staat het te gebruiken. Extern dient er een aanpak klaar te liggen met betrekking tot de mediakeuze en de wijze waarop berichtgeving zal plaatsvinden. Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model Welke kanalen ga je inzetten? - Facebook- Hyves - LinkedIn- YouTube - Twitter- Yammer (intern) - Blog - Community (intern/extern)

16 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Beïnvloeding: -Focus op het principe van Sociale bewijskracht -Basis is Sympathie en Wederkerigheid -Positioneer je als Autoriteit binnen je vakgebied -Vraag mensen om een bepaald gedrag te vertonen (Consistentie en Commitment) Succesfactoren van een Social Media Strategy implementatie: - Luister naar anderen - Niet pushen - Wees persoonlijk - Geef meer dan je ontvangt - Voeg waarde toe - Sociaal Conclusie en Aanbeveling Social Media Strategy Model

17 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Conclusie •Social Media vraagt om een andere aanpak •Strategie is noodzaak voor succes •Start met monitoren en luister naar je klant

18 Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Afsluiting Vragen


Download ppt "Social Media Strategie Scriptie van Dennis Hamakers Social Media Strategy Model Afstudeeronderzoek naar de integratie van Social Media binnen B2B en B2C."

Verwante presentaties


Ads door Google