De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ben jij een onderzoeker 2.0? Workshop over rol sociale media in onderzoek Voor onderzoekers IPOP Informational Governance 15 november 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ben jij een onderzoeker 2.0? Workshop over rol sociale media in onderzoek Voor onderzoekers IPOP Informational Governance 15 november 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Ben jij een onderzoeker 2.0? Workshop over rol sociale media in onderzoek Voor onderzoekers IPOP Informational Governance 15 november 2012

2 Onderdelen  Presentatie rol social media in netwerksamenleving en betekenis voor governance (Irini Salverda, Alterra)  Presentatie over hoe social media in onderzoek gebruikt kunnen worden (Marjolein Pijnappels, Alterra)  Praktische sessie met social media expert Rijk Willemse (LaVerbe)  Discussie mogelijkheden Informational Governance (Roel During, Alterra)

3 Informational governance en sociale media  Als studie object  Presentatie Irini  Gevolgen en mogelijkheden voor eigen rol en werkwijze als onderzoeker  Presentatie Marjolein, sessie Rijk en discussie Roel

4 Informational governance en sociale media Presentatie Irini Salverda op basis van lopend KB onderzoek ‘Sociale media: nieuwe wegen voor sociale innovatie’

5 Netwerksamenleving

6 Samenleving als rizoom

7 Internet symbool van netwerksamenleving

8 Netwerken via facebook

9 Sociale media: het sociale web  Verzameling hulpmiddelen op internet die bijdragen aan de vorming van sociale netwerken:  Gebruikers kunnen content genereren  Bestaande content kan worden aangepast  Mogelijkheid voor interactie  Iedereen kan in principe deelnemen en is gelijkwaardig

10 Sociale media platforms: web 2.0  Twitter (micro blogging)  Facebook  Hyves  LinkedIn  Foursquare  Blogs  You Tube

11

12 Kracht van internet en sociale media  Versnellen verspreiding  Vergroten bereik  Vergemakkelijken toegang voor iedereen (laagdrempelig)  Many tot many communicatie  Groepen en conversatie  Luisteren & delen is invloed  Influencers / knooppunten invloedrijk

13 Sociale media versterken bottom up invloed

14 Kracht van internet en sociale media ‘Here comes everybody: the power of organizing without organizations’ (Clay Shirky 2008)

15 Voorbeelden van online informele netwerken      LinkedIn groep ONDER-TUSSEN

16 Voorbeeld: LinkedIn groep ONDER-TUSSEN #blt020

17 Beïnvloeding door informele netwerken via sociale media  Activeren en mobiliseren  Legitimeren (druk uitoefenen)  Participeren / samenwerken

18 Maatschappelijke samenwerkingsvormen  Sociale media vergemakkelijken en versnellen drie maatschappelijke samenwerkingsvormen:  crowdsourcen  co-creatie  zelforganisatie

19 Sociale media in de netwerksamenleving  Versnellen/vergroten/versterken bestaande én nieuwe mogelijkheden voor maatschappelijke discussie, uitwisseling, interactie, mobilisatie, participatie, samenwerking, financiering etc.  Versterken invloed nieuwe informele bottom up coalities en netwerken in publieke domein

20 Sociale media in de netwerksamenleving  Maar het zijn en blijven middelen  Het gaat met name om gedachte / houding erachter  Het gaat samen met offline activiteiten, ontmoetingen etc.  Nieuwe rol en mogelijkheden gevestigde instituties (bv. Overheid 2.0 en Wetenschap 2.0)

21 Voorbeelden Overheid 2.0     

22 Voorbeeld: GelderlandAnders

23 Activiteiten 2.0  Zenden:  Verspreiden en bediscussieren van visie/ beleid  Monitoren / luisteren:  Luisteren en weten wat er speelt rondom thema’s  Conversatie / uitwisselen:  Deelnemen aan maatschappelijke discussies  Vragen naar ideeen, meningen en visies in netwerken

24 Activiteiten 2.0  Community vormen  Zelf community rond thema organiseren  Communities waar nodig faciliteren (infrastructuur)  Samenwerking  Participatie in beleid (crowdsourcen en co-creatie)  Zelforganisatie  Maatschappelijke initiatieven volgen en waar nodig faciliteren

25 Social Media Piramide: 2.0 activiteiten

26 Wat is een onderzoeker 2.0?  Gebruikt in verschillende onderzoeksfases sociale media  Maar het gaat vooral om een open, luisterende, delende en interactieve houding!  Zowel richting mede onderzoekers en experts, als richting groepen in de samenleving.

27 Citizens science of publiek onderzoek ”Waar voorheen onderzoek vooral voorbehouden was aan wetenschappers en instituties, verbinden nu nieuwe groepen onderzoekers de productie van kennis met het oplossen van vraagstukken in de samenleving. Dat heet sinds kort publiek onderzoek” (Basten, 2011).

28 Voorbeelden  GUUS.net  (luisteren, discussie, informatieverzamelen)  Natuurkalender  (dataverzameling)  Blikwisseling  (discussie / ideeontwikkeling)  Our Common Future 2.0  (samenwerking / visievormning)


Download ppt "Ben jij een onderzoeker 2.0? Workshop over rol sociale media in onderzoek Voor onderzoekers IPOP Informational Governance 15 november 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google