De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dé Action Learning business school BSN Nederland.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dé Action Learning business school BSN Nederland."— Transcript van de presentatie:

1 dé Action Learning business school BSN Nederland

2 EINDDOEL

3 Doel dag (1) Nader kennismaken met: BSN Nederland, set, en set adviser Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser

4 Doel dag (2) En verder: Subsets: - Samenstelling en presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf - 1e subsetbijeenkomst Ontvangst studiemateriaal Huiswerk Afsluiting met diner

5 Organisatie Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst Formulier ondersteuning werkgever Organisatieverslagen EML 1 –voor hen die vrijstelling BCB hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen

6 Kennismaken Interview in tweetallen –10 minuten per persoon –Zelf tijd bewaken!! Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten.

7 Inhoud: Wie ben je? Privé, hobby’s… Prestatie in afgelopen jaar, waar je trots op bent Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang) Wat kom je halen en wat kom je brengen? Metafoor

8 Action Learning (1) Kennis opdoen is onvoldoende (L = P + Q + I + R) Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset

9 Action Learning (2) Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

10

11 Studiewijzer VisieHet bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp. InstrumentenBepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken. IntegratieOnderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen,in samenhang brengen met andere onderwerpen

12 Voorafgaand en tussendoor nn m Operations Management 1e dag 16 mei 2e dag 6 juni 3e dag 27 juni + IV – 21.00/22.00 uur ALP (RFC) uitleg 13 juni – uur plenair Subset-bijeenkomsten; zelf plannen 1e subset bijeenkomst 8 mei uur M A ?

13 Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen) Feed back geven op elkaar

14 Indeling subsets profit en non-profit branche/functie “collega’s” niet in 1 subset man/vrouw geografisch

15 Subset 1 – 6 personen Deniz Seyhan - Ohra - Arnhem/Utrecht Fiona van Angelen - BAM Rail - Bunnik/Utrecht Jan Jacob Bos - Young Wood Solutions Houten/Woudenberg Wijnand Vossestein - Rabobank - Soest/Soest Willijan Walhout – ABN AMRO – Amsterdam/Culemborg Camiel Willekes – Match and More – Arnhem/Maarssen

16 Subset 2 – 7 personen Ellen Borgmeijer – Seinpost – Arnhem/Arnhem Dorith Rooijakkers – AFB International – Nuland/Lieshout Marc Belfroid – DIT – Goes/Terneuzen Pepijn Happel – ABN AMRO – Venlo/Eindhoven Ronald Hoevenaars – Keurslagers – Leusden/Eindhoven Pim Pernot – ALT – Best/Papendrecht Robert de Ruiter – Rabobank NW Walcheren – Domburg/Vlissingen

17 Snellezen: o m 1 dag:Schouten en Nelissen Facultatief 350 euro 14 april Max. 10 studenten (18 april reserve)

18 Majors Voor allen: De Caluwe; kleurentheorie/veranderkunde 4 MAJOR’s : –Elk: –2 dagen –Verzwaart programma niet; geen alp IM –Afronden met essay / paper over: –PEP: persoonlijk effectiviteitsplan 5 tot 10 blz. –Dissertation is op majoronderwerp gericht

19 Majors: Veranderkunde / Leidinggeven 4 MAJOR’s : –Aanvang – uur –2e dag tot uur –Sales: 26 en 27 oktober –Leiderschap: 30 november en 1 december –Veranderkunde: 7 en 8 december –Insurance: 11 en 12 januari 2007

20 7 Action Learning Projecten Operations Management (concept + definitief) Marketing Management Human Resource Management Informatie Management Financieel Management Strategisch Management (groeps ALP) International Management (Studiereis naar Tsjechie) – ws. Juni 2007

21 ALP-voorbereiding Naast studiewijzer Operations Management –Reader methodologie* –Reader werken met modellen* Projectrapportage W. Egberink RFC: 13 juni 2006 Over schrijven van Action Learning Projecten en beoordelingssystematiek RFC (Request for Comment) –Presentatie projectrapportage* –* Studentensite BSN Nederland: mbaBSNnl - VoorStudenten

22 Inhoud ALP Plan van aanpak Onderzoek en analyse Genereren en beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie

23 ALP-voorstel Is het onderwerp niet te breed? Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden Contacten leggen/netwerken in organisatie voorstel is geen plan van aanpak Probleemstelling is geen doelstelling Later: probleemstelling, draagvlakanalyse, implementatiemogelijkheid

24 ALP-procedure ALP-voorstel toezenden aan docent en setadviser Goedgekeurd ALP-voorstel door docent gaat naar set adviser Goedgekeurd ALP-voorstel opnemen in bijlage ALP ALP digitaal sturen naar: - (=RFC ) en - of (= adm. BSN) Beoordeling binnen 4 weken via BSN

25 Verdere producties Organisatieanalyse –cultuur, structuur, hrm aspecten EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 –Tussentijds EML/PPO –Action Learning –Leerstijlen/veranderen –Groepsprocessen Dissertation; literatuuronderzoek en masters project

26 Logboek: Action Learning Reflectiedocument Wat wil je leren? Wat heb je geleerd? Obstakels Hoe daarmee omgegaan? Hoe te veranderen? PPO Vragenlijst Tussentijdse EML, Leerlogboek Leerstijlentest

27 Sturing

28 Rol set adviser (1) Verbinding/coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: BSN als organisatie (planning, regelzaken), docenten - Ervaringen; kwaliteit/dynamiek/aansluiting) Voortgang van je studie - Niveau, tempo(risering), kwaliteit/aanwezigheid set en subsets; - Sparringpartner/maatwerk (op aangeven van jou) - Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden)

29 Rol set adviser (2) Start up en intervisies (bege)leiden Beoordelaar van: - organisatieverslag en EML1 - OA aan het eind van je studie - EML 2 - Fase 3: dissertation  “Sparren” op onderwerpen  goedkeuring proposal dissertation  keuze internal en external examiner

30 Rol set adviser (3) Coördinatie examen Voorzitter viva voice Wanneer/hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou.

31 Leerstijlen ActivistOpdoen van nieuwe ervaringen ObservatorNader beschouwen van die ervaringen TheoreticusOnderzoek en conclusies PragmatistGeleerde in de praktijk brengen Bekijk de uitslag van de leerstijlentest

32 Websites Inloggen: - gebruikersnaam:mbaBSNnl - wachtwoord:VoorStudenten (HRM) (modellen/gratis inschrijven) (via banner site BSN)

33 Bedrijfspresentaties Kennismaken in sub set Plenaire presentaties typering door en over de 2 subsets

34 Subsetpresentatie Voorbereiden in de subset –|Verdeel de tijd over subsetleden! –Groepspresentatie: –Tijd per subset: 20 minuten –Algemeen beeld leden en organisaties, drives, karakterisieken, commitment –Vragen stellen/discussie na presentaties

35 Huiswerk Lees studiegids door Lees boek over leerstijlen Voorbereiding Operations Management –Visie –Huisactiviteiten en subsetactiviteiten Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten –Mailen naar docent, set adviser en set PPO Vragenlijst –Leerdoelen

36 Huiswerk Artikelen:- What’s IMC’s Philosophy? - Action Learning, een moderne visie op Management Development Readers: - Werken met modellen - Projectrapportage Handout methodologie Te vinden via Presentaties en Handouts op

37 Evaluatie Evaluatieformulieren: - elke lesdag; nu niet Wat heb je nog gemist? Leren van elkaar Beargumentering van belang

38 Bij vragen Karin Boelhouwer, set adviser BSN Nederland “De Raadskamer” Herenstraat BK Buren Tel: 06 – of


Download ppt "Dé Action Learning business school BSN Nederland."

Verwante presentaties


Ads door Google