De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Raamwerk rekenen/wiskunde mbo Cluster ict 13 december 2007 Monica Wijers, Freudenthal instituut.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Raamwerk rekenen/wiskunde mbo Cluster ict 13 december 2007 Monica Wijers, Freudenthal instituut."— Transcript van de presentatie:

1 Raamwerk rekenen/wiskunde mbo Cluster ict 13 december 2007 Monica Wijers, Freudenthal instituut

2 Versie 0.9

3

4

5 Presentatie Wat voorafging Blik in het raamwerk Uitstapje(s) Verdere stappen w.b. raamwerk En wat betekent dit allemaal voor dit cluster?

6

7 Terugblik van het proces Start project eind 2006 –startnotitie –projectplan maart 2007 Samenstelling team Opeenvolgende activiteiten –tweedaagse januari 2007 –vergaderingen kernteam Afstemming met diverse betrokkenen

8 Blik in het raamwerk

9 Raamwerk Referentiedocument voor rekenen/wiskunde in kwalificatiedossiers en in het brondocument LLB Raamwerk voor rekenen/wiskunde in breder kader

10 Doelen Om rekenen/wiskunde zichtbaar te maken Om communicatie te vergemakkelijken (het is niet altijd makkelijk: ‘in een beroepsopleiding praten over theorie’)

11 Keuzes gemaakt over: Niveaus – hoeveel, welke? Inhoud – welke deelgebieden? Cellen – welke andere aspecten? Keuzes gemaakt op basis van: Expertise betrokkenen Nationale bronnen oa raamwerk MVT Internationale raamwerken

12

13 voorbeeld: rij X2

14 voorbeeld: kolom

15 vulling cellen Globaal niveau: ‘een zin’ Detailleren volgens vast format Vaardigheid één zin Deelvaardigheden verschillende zinnen Voorbeelden/Situaties voorbeelden Achterliggende wiskunde wiskunde erachter

16

17

18

19 Beheersingsniveaus voor beroepskwalificaties

20 Beheersingsniveaus voor burgerschap Voorstellen Voor 1 t/m 4

21 uitstapje

22 Expertgroep DLL Expertgroep: “Om de doorlopende leerlijnen voor rekenen en taal mogelijk te maken, moet voor elk referentieniveau de bijbehorende leerstof gespecificeerd worden.”

23 16 jaar eind vmbo ca. 18 jaar

24 ca 18 jaar Leerlingen die na afronding van vmbo of mbo niveau 2 aan het werk zijn. Voor hen geldt het referentieniveau 2F als maatschappelijk gewenste basis. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo niveau 4) in een sector of beroep waarin ze weinig doen met rekenen & wiskunde. Voor hen geldt dat ze minimaal referentieniveau 2F moeten onderhouden. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo niveau 4) die in hun sector, beroep of vervolgopleiding in het hbo niet voldoende hebben aan referentieniveau 2F en dat moeten uitbouwen naar 3F. Dit is een gevorderde kwaliteit voor verbreding en toespitsing van 2F. Leerlingen met een middenkaderopleiding (mbo 4) of in 5 havo die een meer geavanceerde competentie in rekenen en wiskunde nodig hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan middenkaderopleidingen in de techniek en pabo. Voor deze leerlingen is de streefkwaliteit 3S geformuleerd. Deze kwaliteit komt ongeveer overeen met het rekendomein in het vak wiskunde A in het examenprogramma havo, maar kan in technische mbo-richtingen meer toegespitst zijn.

25 Hoe verder?

26 En nu... richting 1.0 1Commitment verkrijgen van MBO/AOC- raad, Colo, Paepon, MBO 2010 voor implementatie 2Pilots op enkele ROC’sDe punten 2 t/m 5 zullen in samenhang (wellicht in de experimenteer- clusters?) moeten worden uitgevoerd 3Voorbeeldmatig materiaal ontwikkelen 4Toetsing nader uitwerken 5Het KBB-werk 6Opstellen en uitvoeren van een communicatie-plan 7Van mbo-raamwerk naar raamwerk voor de beroepskolom 8Europees referentiekader

27 Commitment

28 Inzoomen op cluster ICT Welke beroepen Relatie met rekenen/wiskunde Wat gaan we vanmiddag doen in groepen?

29 Cluster ICT Kenteq / Ecabo –Medewerker beheer ict –Ict-beheerder –Medewerker ict –Netwerkbeheerder –Applicatieontwikkelaar –…

30 Medewerker ICT niv. 2 Medewerker ICT niveau 2

31 uitwerking testen – controleren met standaard lokaliseren (gevoel voor ruimte en richting) leest en maakt tekeningen en interpreteert schema’s (ook werkbon) adminstreert oa materiaal en bestede uren plannen in logische volgorde (4)

32 applicatieontwikkelaar niv. 4

33 uitwerking gegevens verzamelen, informatie genereren en analyseren, conclusies trekken (voor, tijdens, na) functioneel en technisch ontwerp maken realiseren van applicaties softwaretools effectief gebruiken informatie uit ontwerpen vertalen

34 opdrachten workshop

35 Opdracht 1 Nodige wiskunde Maak lijstje echt nodige wiskunde in beroep dus: Exact aangeven bij welke beroepshandeling het wordt gebruikt (en check met raamwerk)

36 Opdracht 2 Burgerschap vs beroep Het raamwerk geeft ‘trappetjes’ voor burgerschap (op vier niveaus) Kloppen deze trappetjes voor jullie cluster?

37 Opdracht 3 Organisatie onderwijs apart met wiskunde docent geintegreerd met wiskunde docent geintegreerd zonder wiskunde docent burgerschap aan beroep burgerschap los van beroep


Download ppt "Raamwerk rekenen/wiskunde mbo Cluster ict 13 december 2007 Monica Wijers, Freudenthal instituut."

Verwante presentaties


Ads door Google