De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po 8 oktober 2009, spoorwegmuseum vincent jonker, FI,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po 8 oktober 2009, spoorwegmuseum vincent jonker, FI,"— Transcript van de presentatie:

1 Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po 8 oktober 2009, spoorwegmuseum vincent jonker, FI,

2 Rekenmethoden PO, een greep... Alles telt Alles telt Bolleboos Bolleboos De wereld in getallen De wereld in getallen Het Grote Rekenboek Het Grote Rekenboek Maatwerk rekenen Maatwerk rekenen Pluspunt Pluspunt Reken Zeker Reken Zeker Rekenrijk Rekenrijk Rekentijger Rekentijger Talrijk Talrijk Wis & Reken Wis & Reken Wizwijs Wizwijs etc. etc.

3 Andere ‘ontwikkelingen’ deklas.nu, ontdekplek.nl,onlineklas.nl deklas.nu, ontdekplek.nl,onlineklas.nl Allerhande remediërende software Allerhande remediërende software Oefen-websites en Cito-trainers Oefen-websites en Cito-trainers Elektronische leeromgevingen Elektronische leeromgevingen Repositories Repositories Kangoeroe / Rekendictee / Grote Rekendag Kangoeroe / Rekendictee / Grote Rekendag Wikiwijs Wikiwijs

4 Nieuwe ‘invloeden’ Digitaal schoolbord Digitaal schoolbord Online bronnen Online bronnen Registratie Registratie Games Games Video Video

5 En toen ging het slecht met rekenen Er waren aanwijzingen (internationale studies) Er waren aanwijzingen (internationale studies) ‘Op de pabo konden ze ook al niet meer rekenen’ ‘Op de pabo konden ze ook al niet meer rekenen’ Er was een maatschappelijk debat Er was een maatschappelijk debat Er was een commissie Er was een commissie En nu is er een referentiekader En nu is er een referentiekader En moeten we nadenken wat dat betekent En moeten we nadenken wat dat betekent

6

7 PPON Niveau ongeveer gelijk gebleven Niveau ongeveer gelijk gebleven Achteruitgang op bewerkingen (=cijferprocedures), vooruit op getalinzicht, schattend rekenen, procenten…. Achteruitgang op bewerkingen (=cijferprocedures), vooruit op getalinzicht, schattend rekenen, procenten….Verbeterpunten: - Leerlingen leren iets op te schrijven bij het rekenen (tussenberekening, hulpnotaties) - Geen gaten laten vallen In lijn met gemaakte keuzen

8 TIMSS en Pisa Nederland scoort constant hoog Nederland scoort constant hoog Ook op het onderdeel ‘Rekenen’, m.u.v. ‘bewerkingen op breuken’ Ook op het onderdeel ‘Rekenen’, m.u.v. ‘bewerkingen op breuken’ Scores hebben kleine spreiding Scores hebben kleine spreiding ‘zwakkere’ leerlingen scoren relatief hoog ‘zwakkere’ leerlingen scoren relatief hoog ‘betere’ leerlingen scoren relatief laag ‘betere’ leerlingen scoren relatief laag

9 Aandachtspunten Lees de originele rapporten om echt geïnformeerd te worden; Lees de originele rapporten om echt geïnformeerd te worden; Lees verschillende wetenschappelijke publicaties over deze rapporten voor uitleg en toelichting Lees verschillende wetenschappelijke publicaties over deze rapporten voor uitleg en toelichting Bekijk de opgaven om te weten waar het over gaat Bekijk de opgaven om te weten waar het over gaat

10 Functioneel gebruiken Verdiepen (formaliseren, generaliseren, abstraheren)

11 Wat wordt beoogd? Opbouwen en daarna consolideren van de kern Opbouwen en daarna consolideren van de kern Onderhouden Onderhouden Gebruiken Gebruiken Verdiepen Verdiepen

12 Rekenen in het referentiekader Vier domeinen Vier domeinen Getallen Getallen Verhoudingen Verhoudingen Meten en meetkunde Meten en meetkunde Verbanden Verbanden Notatie, taal en betekenis Notatie, taal en betekenis Met elkaar in verband brengen Met elkaar in verband brengen Gebruiken Gebruiken

13 Goed om te weten Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden Referentiekader bevat geen nieuwe inhouden Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader legt (nieuwe) accenten Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma Referentiekader is geen curriculum en geen examenprogramma

14 Interpretatie po po vmbo vmbo havo/vwo havo/vwo mbo mbo havo A havo A leren rekenen 1S en 1F leren rekenen 1S en 1F rekenen leren gebruiken 2F rekenen leren gebruiken 2F rekenen verdiepen 2S rekenen verdiepen 2S rekenen gebruiken: breder en toegespitst 3F rekenen gebruiken: breder en toegespitst 3F rekenen verder verdiepen rekenen verder verdiepen

15 Voorbeeld Zeker tien procent van alle Nederlanders heeft af en toe last van slapeloosheid. Twee derde hiervan bestaat uit vrouwen.

16 Invoeringsschema Januari 2008 – Presentatie Rapport Meijerink Januari 2008 – Presentatie Rapport Meijerink Oktober 2009 – Referentiekader ‘zo goed als definitief’ Oktober 2009 – Referentiekader ‘zo goed als definitief’ Augustus 2010 – Inwerkingtreding wet Augustus 2010 – Inwerkingtreding wet

17 Wat gebeurt er inmiddels? Uitgevers geven extra uitleg over hun methoden (bijv. Uitgevers geven extra uitleg over hun methoden (bijv. Inhaalslag taal en rekenen (samenwerking SLOA + Exp. Ned. + FI) Inhaalslag taal en rekenen (samenwerking SLOA + Exp. Ned. + FI) diagnostische toetsen cito diagnostische toetsen cito aanpassingen LVS aanpassingen LVS

18 er is veel aanbod, bijv. w.b. overgang po-vo

19 Vragen De zorgleerling! (onder- en boven-presteerders) De zorgleerling! (onder- en boven-presteerders)......


Download ppt "Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po 8 oktober 2009, spoorwegmuseum vincent jonker, FI,"

Verwante presentaties


Ads door Google