De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"— Transcript van de presentatie:

1 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’

2 2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Supermarktomzet blijft groeien ondanks crisis. 4.3% omzetgroei in eerste half jaar 2009. Consument bezoekt steeds meer verschillende winkels. Lidl maakt forse inhaalslag op Aldi qua klanten. In het eerste half jaar van jaar 2009 is de omzet gestegen van € 14,9 miljard in 2008 naar € 15,6 miljard in 2009, oftewel een stijging van 4.3%. De omzetgroei komt voor een groot gedeelte op conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument. Sinds maart worden er circa 4% meer supermarktbezoeken afgelegd door de consument, mede door de toegenomen promotiedruk. Oftewel consument heeft meer belangstelling voor de aanbiedingen en bezoekt meer verschillende formules. De omzetstijging in juni is mede beïnvloed door de verschoven Pinksterdagen. De na-Pinksterweek met een verkoopdag minder (maandag 2 e Pinksterdag) valt dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, in de juni-omzet. Voor een correcte vergelijking van de omzetontwikkeling zijn de maanden mei/ juni tezamen genomen. Ook in de maanden mei/ juni blijft de omzetgroei op peil met een groei van 5.2%. Dit rechtvaardigt de verwachting dat de groeiprognose van het jaar 2009 (exclusief extra week 53) van 2.5% waarschijnlijk 1.0% hoger kan uitvallen.

3 3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Consument bezoekt steeds meer verschillende winkels. Lidl maakt forse inhaalslag op Aldi qua klanten. Het afgelopen jaar heeft de consumet 4,6 verschillende formules bezocht. Vooral AH, Lidl en Jumbo hebben de afgelopen jaren veel extra klanten getrokken. De klantenafstand tussen Aldi en Lidl wordt steeds kleiner; alhoewel Aldi de laatste 2 jaar de klantenkring weer ziet stijgen. 20092006 Aldi4,4 milj.4,2 milj. Lidl4,2 milj.3,6 milj. De grotere AHXL winkels hebben al ruim 1 miljoen klanten. Sterke duplicatie tussen klanten van AH supermarkten (doordeweeks) en AHXL (weekend/ grote boodschappen).

4 4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 Consument is minder trouw en bezoekt steeds meer verschillende supermarktformules. Het afgelopen jaar heeft een gemiddelde consument 4,6 van de 18 grootste formules in Nederland bezocht (2006: 4,2x). AH, Lidl en Jumbo hebben de afgelopen jaren veel extra klanten getrokken. De afstand tussen Aldi en Lidl wordt steeds kleiner, alhoewel Aldi de laatste 2 jaar een groei van de klantenkring ziet. De grotere AHXL winkels hebben al ruim 1 miljoen huishoudens als klant (nr. 9).

5 5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2008 - 2009 Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).

6 6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 2003 2004 2005 2006 - 2.4% + 0.2% + 4.3% + 0.1% + 0.2% + 3.9% Historie supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis 2007 + 4.0% + 2.7% 2008 + 6.2% 2003 2004 2005 2006 2007 2008 + 4.4%

7 7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis

8 8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

9 9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008

10 10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2008


Download ppt "GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen 20093 augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties”"

Verwante presentaties


Ads door Google