De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Isabelle 8.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Isabelle 8."— Transcript van de presentatie:

1 MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Isabelle 8

2 PLANNING BLOK 2 WeekStofBestuderen / voorbereiden Week 1/4 - 7/4 Presentatie website analyses (20%) Week 8/4 – 14/4 marketing Zoekmachinemarketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM Week 15/4 – 21/4 Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM Week 22/4 – 28/4 Het plan, de campagne Instructie e-marketingplan Hoofdstuk 16 HOM Week 29/4 - 5/5 MEIVAKANTIE Week 6/5 – 12/5 GASTSPREKER Week 13/5 – 19/5 Mobile marketing Trends & ontwikkelingen Hoofdstuk 14 Week 20/5 – 26/5 Uitloop Week 27/5 – 2/6 E-marketingplan inleveren (30%) Oefententamen Week 3/6 Tentamenweek MCH tentamen (50%)

3 VANDAAG marketing Search Engine Marketing Microsites Hoofdstuk 9, 10, 11 HOM

4 Het aantal Nederlandse consumenten dat met een smartphone of tablet zijn of haar nieuwsbrieven bekijkt, is in het afgelopen anderhalf jaar gigantisch gegroeid. In oktober 2010 was het percentage mobiele openers nog maar 3,23%, in januari 2013 is dat bijna 30%! Bij mailings naar specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld jongeren (16-22 jaar), is het aandeel mobiele openers al minimaal 45%.

5 Vorm van direct marketing Directe conversie & omzetverhoging Meetbaar Hoog bereik Lage kosten MARKETING

6 Voordelen: Leesmoment bepaalbaar Meer rust dan chat Internetgebruik = gebruik Eén-op-één aanpasbaar bericht Attachment(s) mogelijk (internationaal) bereik Bewaargehalte & doorstuurgedrag (viraal) Personalisering Actiegericht

7 Termen: – Bounce Rate (BR) – Open Rate (OR) – Click-Through Rate (CTR) – Conversie Conversieratios in verschillende sectoren, december 2012: marketing-benchmarks-by-industry/ marketing-benchmarks-by-industry/ MARKETING METEN

8 Groeiend in volume en omzet 32% opent binnen 2 uur ; 75% opent binnen 24 uur Onderwerp (kort!) & afzender bepalend voor opening Personaliseren scoort beter in CTR Populaire dagen voor verzending – VS: zo./ma. – NL: di./wo. Mobiel internet ers als potentie Maar…... let op telecomwet (nov.’08) – Toestemming benodigd (zie: opt-in/opt-out) MARKETING FEITEN

9 1.Periodiek informeren 2.Direct verkopen 3.Goodwill/image kweken 4.Klantenbinding 5.Nieuwe klanten/prospects werven 6.Klantinventarisatie 7.Bepaald segment bereiken 8.Traffic verhogen DOELSTELLINGEN MARKETING

10 DATABASE MARKETING = effectief managen, schoon houden, beheren en laten groeien van de lijst van e- mailadressen en mailprofielen. Databasemarketing kan de juiste segmenten samenstellen voor verzending en deze spiegelen aan marketingdoelen.

11 NIET enkel ‘t versturen van een nieuwsbrief…. – = beleidsloos, meer guerilla WEL – Buzz – Buzzmailings – Retentie – Retenti – Nieuwsbrief – Acquisitie – Acquisiti ing – Virals – Vragenlijsen VORMEN VAN MARKETING

12 BUZZMAIL

13 RETENTIE MAIL

14 ACQUISITI

15 VRAGENLIJST

16 Vorm van NIET-COMMERCIELE rententie. Klantinventarisatie nav een bezoek aan een congres > doel om eventuele verbeteringen in het volgende congres te kunnen doorvoeren. VOOR MEER BETROKKENHEID DOOR DE KLANT EN PROFIELVERBETERING

17 Kaders bij professionele campagnes Emma-nl sinds 2003 door verzenders Telecomwet in nov 2008 aangepast ivm ‘spammen’ 8 belangrijke punten die ook gereguleerd zijn TELECOMWET & EMMA

18 PUNTEN 1.Mail dient herkenbaar te zijn als reclame 2.Bericht mag een max grootte hebben van 50kb 3.Meegezonden bestanden dienen virusvrij te zijn 4.Bij de verzameling van adressen dient duidelijk geinformeerd te worden waarvoor het adres wordt gebruikt (opt-in) 5.Bezoeker kan alleen vooraf –dmv ACTIEVE handeling – aangeven of hij reclame via wenst te ontvangen (opt-in)

19 Verwijs naar een aanmelding of reden voor verzending: grootste-bron-marketingklachten/ grootste-bron-marketingklachten/ OPT-IN

20 1.Kwaliteitsinfo (nieuws) 2.Scanbare, snel te begrijpen info 3.Onderwerp = belangrijkste 4.Maak mail persoonlijk 5.Compacte formulering (geen zware plaatjes/pdf) 6.Regelmaat in contact 7.Juiste timing 8.Mails standaardiseren qua afzenderinfo 9.Analyseer respons 10.Concreter = beter SUCCESFACTOREN

21 SEARCH ENGINE MARKETING Hoofdstuk 10 HOM

22 I love ALASKA 8U4U 8U4U

23 Breed begrip; verzamelnaam voor activiteiten om de site hoger in zoekmachines te laten scoren… Bestaat uit 2 delen: – Search Engine Optimization (SEO) – Search Engine Advertising (SEA) SEARCH ENGINE MARKETING

24

25 2 augustus 2014 Search Engine Optimalisatie (SEO) Search Engine Advertising (SEA) Vertical Search Social Media Optimalisatie (SMO) Search Engine Marketing SEARCH ENGINE MARKETING

26 langere termijn Ervoor zorgen dat website op langere termijn hoger eindigt in organische resultaten van de zoekmachine. Zoekmachines: – Google – Bing ( -> Facebook!) – MSN – Live Search SEARCH ENGINE OPTIMALISATION (SEO)

27 hele Begin hele verbeterproces – zonder optimalisatie hoge advertentiekosten  Google vindt website niet relevant genoeg… – Plan maken voor positie in zoekmachine vóór bouw website – VRAGEN: Met welke woorden wil je gevonden worden? Wie bereiken? Onderscheidingsvermogen ? …… (focus bezoeker!) SEARCH ENGINE OPTIMALISATION (SEO)

28 INDICATIE GOOGLE POSITIONERING

29 Google kent punten toe voor onder andere: titel (66 karacters) header vetgedrukt meta tag keywords meta tag description (156 karacters) eerste paragraaf linktekst overige tekst, beschrijving afbeelding grafische headers flash afbeeldingen content mbv javascript Url 75 karacters INDICATIE GOOGLE POSITIONERING

30 Om uiteindelijk het meest relevante zoekresultaat bovenaan te kunnen tonen INDICATIE GOOGLE POSITIONERING

31 CONSUMERS “We want to be found on…” 2 augustus 2014 “My potential customer searches on…”

32 THE LONG TAIL Aantal woorden High CPC, low conversion rate Low CPC, high conversion rate Kookboek Boeken Kookboek Franse keuken Aantal zoekopdrachten

33 20 DUURSTE ADWORDS

34 miljoenen Gevonden worden tussen miljoenen concurrenten. Kennis op SEO gebied erg belangrijk. Zoekmachines updaten algoritmes regelmatig! ‘Top 10-positie zoekmachines is niet eenvoudig KISS; Keep It Stupid and Simple AANDACHTSPUNTEN SEO

35 MICROSITES Hoofdstuk 11 HOM

36 CORPORATE SITE

37 MICROSITE

38 CORPORATE SITE

39 MICROSITE

40 Eigenschappen – Doelgericht: niet afleiden met niet-relevante (corporate) info – Gekoppeld aan een advertentiecampagne – Spreiding in zoekmachine – Tijdelijke actiematige site – Mag het verkeer en imago vd hoofdsite niet schaden MICROSITES

41 Aantal VOORDELEN VAN MICROSITES: -Ze zijn concreet; Weinig afleiding, doelgericht -Kennen soms een tijdelijke karakter -Conversiegerichtheid is hoog -Kan traffic wegleiden vd hoofdsite (kan ook een nadeel zijn) om te voorkomen dat de belangrijkste site offline gaat tijdens campagne -Losse site kun je vaak beter doormeten voor campagneresultaten -Je kunt kiezen voor een andere propositie of experience dan de corporate site

42 Verschillende vormen afhankelijk van doel – Landingsite – Andere taalversie – Focussite – Viral MICROSITES

43 Online actie – Consument direct landen op site – Geen afleiding van landingsdoel – Tijdelijk – Van traffic conversie realiseren LANDINGSSITE

44 VIA DEZE LINK / ADVERTENTIE…

45 LAND IK OP DEZE… LANDINGS SITE

46 Juiste vindbaarheid in land en juiste indexering Taalversie kan decentraal onderhouden worden Crosslink naar ander taalversies TAALVERSIE

47

48 Taalversie is een site die niet zomaar los gepresenteerd kan worden. Deze microsite plaats je achter een.com of ander hoofddomein voor een gemakkelijke vindbaarheid en juiste indexering. Nadeel is dat de directe taal en taalpagina’s niet altijd direct als landing kunnen dienen (vanuit SEM).

49 TAALVERSIE -Taalversie kan los worden aangemeld bij zoekmachines -Losse sites met eigen landextensie (bv.nl) krijgen in de zoekmachine van de landen voorrang -Taalsites kunnen decentraal worden onderhouden -Kun je crosslinken

50 Focus op de product/marktcombinatie Vormen – Weblog – Bijlage – Los kanaal FOCUSSITE

51

52 Losse virale site met game, video of zware toepassing geen invloed op hoofdsite Niet slagen virale campagne geen invloed op hoofdsite Losse actiedatabase opbouwen Uitgebreide analyse is mogelijk VIRALE SITE

53

54 Microsites zijn, naast gerichte DM acties, geschikt voor bijv.: – Wedstrijden / games; – Promotionele campagnes; – Crisis communicatie; – Internet banner advertenties; – Recruiting; – Product lanceringen; – Virtuele pressrooms MICROSITES IN DE PRAKTIJK

55 1.Houd het eenvoudig 2.Houd de levensduur van een Microsite voor DM doeleinden kort 3.Link van de corporate site naar de Microsite, maar niet andersom 4.Geef een beloning voor het geven van informatie 5.Wees to-the-point en lever alleen de nodige informatie 6.Laat u niet afleiden door de corporate site 7.Geef een mogelijkheid om vragen te stellen die niet in de Microsite worden beantwoord 8.Vermijd scroll-pagina's, teveel graphics en teveel tekst 9.Geef verschillende wijzen om te responderen 10.Meten is weten 10 TIPS VOOR GEBRUIK MICROSITE

56 VOLGENDE WEEK Social Media Webvertising Affiliates Online video Advertising Hoofdstuk 12, 13, 15 HOM

57


Download ppt "MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING Isabelle 8."

Verwante presentaties


Ads door Google