De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Anja Swennen, Vrije Universiteit Amsterdam Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch? VELON congres 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Anja Swennen, Vrije Universiteit Amsterdam Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch? VELON congres 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Anja Swennen, Vrije Universiteit Amsterdam Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch? VELON congres 2014

2 Mijn eigen achtergrond en ervaring Zwakke positie van (praktijk)onderzoek van lerarenopleiders VELON congres 2014 Van oppermeesters tot docenten hoger onderwijs De ontwikkeling van het beroep en de identiteit van lerarenopleiders Anja Swennen

3 Kloof academisch onderzoek en praktijkonderzoek Leraren(opleiders) nemen zelden kennis van de resultaten van academisch onderzoek en academisch onderzoek beïnvloedt de praktijk van het onderwijs nauwelijks Academici op hun beurt nemen onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren zelden serieus: “Most academics who are involved in the teacher (education) research movement around the world have marginalized the process of school- based inquiry by teachers as a form of teacher (education) development but do not consider it as a form of knowledge production” (Zeichner, 1995, p. 153). VELON congres 2014

4 Prestige Sterke monopoliepositie (wie mag opleiden en examineren?) Autonomie zeggenschap over de inhoud (curriculum) van de opleiding Academische kennisbasis Ideaaltypische kenmerken ‘echte’ professies VELON congres 2014

5 Prestige en expertise Kwaliteit van individuele beroepsuitoefening: profesionaliteit Ideaaltypische kenmerken ‘nieuw’ professionalisme  Monopolie  Beperkte autonomie  Academische en professionele kennis Professionele ontwikkeling VELON congres 2014

6  Legitimeert het beroep  Geeft prestige aan het beroep  Belegd bij een speciale groep binnen de professie: Custodians of academic knowledge  Door zijn aard niet per se bruikbaar  Draagt bij aan theorievorming (Abbott, 1988) Academische kennis VELON congres 2014

7 Leden van echte professies, zoals medici, nemen direct kennis van academische kennis door middel van lange en zware opleidingstrajecten die worden verzorgd door de beroepsgroep Leraren en lerarenopleider nemen indirect kennis van academische kennis: Universitaire Onderwijsinstituten als het eerdere IVLOS en huidige ICLON, VELON Sterke scheiding tussen onderzoekers van onderwijs en leraren en lerarenopleiders VELON congres 2014

8 Onderzoek moet bruikbare kennis opleveren Kennis moet worden ontwikkeld voor professionals Kennis moet worden ontwikkeld door professionals Veranderende opvattingen over (academische) kennis VELON congres 2014

9  Inquiry as Stance: verbeteren van de opleiding en het eigen handelen als lerarenopleider (Cochran-Smith & Lyttle, 2009)  Professionele ontwikkeling  Kennis van het domein (Aelterman, Van den Berg en Snoek (2004) Publicaties: intern hogeschool, Internet, vaktijdschriften,TvL en sporadisch in internationale wetenschappelijke tijdschriften Praktijkgericht onderzoek door lerarenopleiders VELON congres 2014

10 Is het erg? Nee, want door praktijkgericht onderzoek van lerarenopleiders wordt de lerarenopleiding steeds beter Nee, want de het onderzoek zoals dat wordt gedaan zal de norm worden van al het onderwijsonderzoek Ja, want de bevindingen van het onderzoek zijn alleen bekend binnen de lerarenopleiding (lokale kennis) Ja, want er is weinig theorievorming en er wordt nauwelijks voortgebouwd op eerder onderzoek VELON congres 2014

11 Moeten we wat en wat dan? 1. Onderzoek van opleiders versterken -Beter kennis nemen van elkaars onderzoek en academisch onderzoek -Onderzoek van lerarenopleiders ondersteunen -Onderzoek van lerarenopleiders beter organiseren, zodat krachten en middelen worden gebundeld en gezamenlijk thema’s kunnen worden onderzocht 2. Beter nadenken wat er met onderzoek moet gebeuren Verbeteren opleiding, wat dan? Publiceren? Waar dan en waarom? 3. Relatie met academisch onderzoek versterken (Betere) allianties aangaan met academici VELON congres 2014


Download ppt "Anja Swennen, Vrije Universiteit Amsterdam Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch? VELON congres 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google