De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DIDI 1 STUDIEDAG NOORDHOFF 6 MAART 2014 INTEGREREN VAN ONDERZOEK IN ONDERWIJS Workshop.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DIDI 1 STUDIEDAG NOORDHOFF 6 MAART 2014 INTEGREREN VAN ONDERZOEK IN ONDERWIJS Workshop."— Transcript van de presentatie:

1 DIDI 1 STUDIEDAG NOORDHOFF 6 MAART 2014 INTEGREREN VAN ONDERZOEK IN ONDERWIJS Workshop

2 Onderzoekende Professional? Kwaliteit als opdracht (HBO raad, 2009) : ‘In onze moderne samenleving is het cruciaal dat hbo-bachelors over een onderzoekend vermogen beschikken dat leidt tot reflectie, tot evidence based practice, en tot innovatie’. Binnen de context van het beroep… Om kunnen gaan met de grote hoeveelheid en diversiteit aan informatie die voorhanden is (Brew, 2006) De status van die bestaande kennis wordt niet (altijd) als zo zeker beschouwd, maakt de situatie ‘supercomplex’ (Barnett, 2012) Dagelijkse professionele keuzes te baseren op deze informatie (Brew, 2006) Situaties leren herkennen waarin nieuwe kennis nodig is Workshop Didi Griffioen, Noordhoff 6 maart 2014

3 3 Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff.

4 OPVATTINGEN:‘EFFECTIEF ONDERWIJS’ IS Overdracht van vakinhoud 2.Meester-gezel relatie: studenten laten groeien in normen/werkwijzen 3.Ontwikkelingsgericht: uitgevoerd in perspectief van de student 4.Verzorgend: langdurige inzet, presteren komt uit hart en hoofd 5.Sociale verandering: verandert de samenleving substantieel Pratt, Collins & Jarvis Selinger, 2001; Visser-Wijnveen, 2013

5 OPVATTINGEN:‘EFFECTIEF ONDERWIJS’ IS Overdracht van vakinhoud (11%) 2.Meester-gezel relatie: studenten laten groeien in normen/werkwijzen (29%) 3.Ontwikkelingsgericht: uitgevoerd in perspectief van de student (16%) 4.Verzorgend: langdurige inzet, presteren komt uit hart en hoofd (36%) 5.Sociale verandering: verandert de samenleving substantieel (2%) Pratt, Collins & Jarvis Selinger, 2001; Visser-Wijnveen, 2013

6 OPVATTINGEN OVER ONDERZOEK 6 Brew, 2001; Visser-Wijnveen, 2013

7 7 Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff.

8 Visie op functie onderzoek in beroep  Onderzoeksafhankelijke beroepen Kennis van de nieuwste ontwikkelingen is nodig voor de dagelijkse praktijk  Onderzoekende beroepen Onderzoek doen behoort tot de centrale taak van de meeste professionals  Reflectieve beroepen Onderzoekend kijken ligt dicht tegen het handelen van de individuele professional aan  Ontwerpende beroepen Onderzoeken wordt afgewisseld met (systematisch) ontwerpen, dat vooral een creatief proces is 8 Workshop Didi Griffioen, Noordhoff 6 maart 2014 Griffioen & Wortman, 2013

9 9 Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff. 9

10 10 Studenten…. -Reproductief- Weten -Productief- Kunnen -Reactief- Evalueren 1)Ontwikkelen een onderzoeksmatige grondhouding (kritisch willen zijn, willen begrijpen, bereiken, delen, vernieuwen, weten/ nieuwsgierigheid 2) Verwerven kennis van de resultaten van onderzoek 3) Baseren hun professioneel handelen op resultaten van onderzoek (en andere actuele kennis..) 4) Kennen de methodologische en/of theoretische onderbouwing van resultaten van onderzoek 5) Ontwikkelen instrumentele onderzoeksvaardigheden 6) Hanteren de ethische richtlijnen van goed onderzoek 7) Kunnen een onderzoek opzetten en uitvoeren

11 11 Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff. 11

12 VORM MODULE / LES 12 Healey, 2005 Visser-Wijnveen, 2013

13 13 Uit: D.M.E. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (eds) (2013). ‘De Integratie van onderzoek in onderwijs’ Uitgeverij Noordhoff. 13

14 Voor meer informatie: 14 Selectie van literatuur Barnett, R. (2012). Learning for an unknown future, Higher Education Research & Development, 31:1, Bulthuis, P. (2011). Handleiding HBO-niveau. Handleiding voor het onderzoeken, realiseren en verantwoorden van het HBO-niveau. Deventer: Saxion. Brew, A. (2001). The Nature of Research. Inquiry in Academic Contexts. London: Palgrave. Griffioen, D.M.E. (2013). Research in Higher Professional Education: A Staff Perspective (PhD thesis). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (2013). ‘Integratie van Onderzoek in Onderwijs’ Groningen: Noordhoff. Griffioen, D.M.E. & Wortman. O. (2013). Onderzoek in het onderwijs van de Hogeschool van Amsterdam: op weg naar diversiteit in een uniform model. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 31(1-2), Reis-Jorge, J.M. (2005). Developing teachers’ knowledge and skills as researchers: a conceptual framework. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 33(3), Rijst R.M. van der (2009). The research-teaching nexus in the sciences: Scientific research dispositions and teaching practice. Leiden: Universiteit Leiden. Verburgh, A. (2013). Research Integration in Higher Education. Prevalence and Relationship with Critical Thinking (PhD thesis). Leuven: KULeuven. Visser-Wijnveen, G.J. (2013b). Opvattingen over onderzoek in het onderwijs, in: Griffioen, D.M.E., Visser- Wijnveen, G.J. & Willems, J. (eds) Integratie van onderzoek in het onderwijs. Effectieve inbeddling van onderzoek in curricula, Selectie van literatuur Barnett, R. (2012). Learning for an unknown future, Higher Education Research & Development, 31:1, Bulthuis, P. (2011). Handleiding HBO-niveau. Handleiding voor het onderzoeken, realiseren en verantwoorden van het HBO-niveau. Deventer: Saxion. Brew, A. (2001). The Nature of Research. Inquiry in Academic Contexts. London: Palgrave. Griffioen, D.M.E. (2013). Research in Higher Professional Education: A Staff Perspective (PhD thesis). Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. Griffioen, Visser-Wijnveen & Willems (2013). ‘Integratie van Onderzoek in Onderwijs’ Groningen: Noordhoff. Griffioen, D.M.E. & Wortman. O. (2013). Onderzoek in het onderwijs van de Hogeschool van Amsterdam: op weg naar diversiteit in een uniform model. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs 31(1-2), Reis-Jorge, J.M. (2005). Developing teachers’ knowledge and skills as researchers: a conceptual framework. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 33(3), Rijst R.M. van der (2009). The research-teaching nexus in the sciences: Scientific research dispositions and teaching practice. Leiden: Universiteit Leiden. Verburgh, A. (2013). Research Integration in Higher Education. Prevalence and Relationship with Critical Thinking (PhD thesis). Leuven: KULeuven. Visser-Wijnveen, G.J. (2013b). Opvattingen over onderzoek in het onderwijs, in: Griffioen, D.M.E., Visser- Wijnveen, G.J. & Willems, J. (eds) Integratie van onderzoek in het onderwijs. Effectieve inbeddling van onderzoek in curricula, Workshop Didi Griffioen, Noordhoff 6 maart 2014


Download ppt "DIDI 1 STUDIEDAG NOORDHOFF 6 MAART 2014 INTEGREREN VAN ONDERZOEK IN ONDERWIJS Workshop."

Verwante presentaties


Ads door Google