De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie Jan Elen An Verburgh Wendy Schouteden Leuven, 9 november 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie Jan Elen An Verburgh Wendy Schouteden Leuven, 9 november 2012."— Transcript van de presentatie:

1 IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie Jan Elen An Verburgh Wendy Schouteden Leuven, 9 november 2012

2 Het discours Uitgangspunt Een nauwe verstrengeling van onderzoek en onderwijs is de kerneigenschap van hoger/ universitair onderwijs én een kwaliteitskenmerk

3 Reality check IOO / IOO²-project

4 Onderzoek? Een bepaalde activiteit wordt beschouwd als “onderzoek”, wanneer: De activiteit wordt aangestuurd vanuit een vraagstelling die als relevant wordt/werd beschouwd in de betreffende onderzoeksgemeenschap. Er wordt gebruik gemaakt van een aanpak die wordt/werd erkend als valide in de betreffende onderzoeks- gemeenschap. Er wordt gerapporteerd over de activiteit, waardoor gesprek over de activiteit mogelijk is. Reality check

5 Onderzoek? Reality check

6 Onderzoek? Reality check

7 Waarom onderzoeksintegratie? Onderzoeksresultaten Kritische ingesteldheid Competentie onderzoeker Competentie onderzoeker Instrumentele onderzoeksvaardigheden Onderbouw Nieuwsgierigheid Doelen Praktijk Reality check

8 Wat? Scoren van de publieke informatie Opleidingsonderdelen: ECTS-fiches Opleiding: opleidingsdoelen Aandachtspunt bij interpretatie? Onderzoek naar het geschreven curriculum (en niet het uitgevoerde curriculum) Hoe? Uitgewerkt scoringsschema S cores per doel (dus 6 (7) per opleidingsonderdeel) 0: geen indicatie 1: vage indicatie 2: duidelijke indicatie Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid: Cohen’s kappa: tussen Reality check

9 Resultaten: Opleidingen

10 Resultaten: Opl - Opo

11 Resultaten algemene dataset Participerende opleidingen (IOO²): Aantal opleidingen doel 1 tem doel 6Aantal opleidingen doel 7 Resultaten - programmadoelen Prof. Ba. 82 Ac. Ba. 85 Ma. 139 Totaal 2916 Resultaten- doelen van de opleidingsonderdelen Prof. Ba. 82 Ac. Ba. 74 Ma. 128 Totaal 2714 Reality check : de Associatie KU Leuven

12 Programmadoelen: Een vergelijking van de programmadoelen over de verschillende soorten van opleidingen []IOO²] Waarom onderzoeksintegratie?

13 Doelen opleidingsonderdelen: Een vergelijking van de doelen van de opleidingsonderdelen over de verschillende soorten van opleidingen [IOO²] Waarom onderzoeksintegratie?

14 (N= respectievelijk 21, 16 en 8 [IOO])

15 Beperkte aandacht patroon Resultaten patroon Kritisch denken patroon Professionele bachelors (N=22) 1543 Beperkte aandacht patroon Resultaten patroon Kritisch denken patroon Diploma X640 Diploma Y201 Dus: verschillen binnen zelfde type opleiding Dus: opleidingen die leiden tot zelfde diploma kunnen verschillen Waarom onderzoeksintegratie [IOO]?

16 Sommige resultaten van IOO-profiel-doelen zijn opvallend Algemeen: niet zo frequent gemeld Academische bachelors Verschil tussen doelen programma en doelen opleidingsonderdelen Verklaringen Kwaliteit van de syllabi Worden de doelen niet vermeld Omdat ze verondersteld worden al aanwezig te zijn Omdat het zo evident is dat ze worden nagestreefd Methode: alleen nastreven niet de mate van verwachte expertise Bedenkingen

17 * betrouwbaarheid gegevens aan de basis * dit project (beperkte set van opleidingen / OPO’s) * het 'publieke‘ karakter van de basisinformatie * Instrument hanteerbaar? * relatief beperkt nastreven van onderzoeksbetrokken doelen * vanzelfsprekendheid * betekenis van 'kritische houding' : op basis waarvan? * diversiteit in vormgeving: relatie met doel ? Bedenkingen

18 Verburgh, A., Schouteden, W., Elen, J. (2012). Patterns in the prevalence of research-related goals in Higher Education Programmes. Teaching in Higher Education, art.nr / , Verburgh, A., Elen, J. (2011). The role of experienced research integration into teaching upon students' appreciation of research aspects in the learning environment. International Journal of University Teaching and Faculty Development, 1 (4), Verburgh, A., Elen, J., Clarebout, G. (2010). Kwaliteitspercepties van studenten: de rol van onderzoeksintegratie [Quality perceptions: The role of research integration]. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 28 (1), Verburgh, A., Schouteden, W., Elen, J. (2009). Onderzoek in het hoger onderwijs: onderzoeksbetrokken doelen in Vlaamse hogescholen. Onderzoek van Onderwijs, 38 (3), Elen, J., Verburgh, A. (2008). Bologna in European research-intensive universities: implications for bachelor and master programs. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. Verburgh, A., Elen, J., Lindblom-Ylänne, S. (2007). Investigating the myth of the relationship between teaching and research in higher education: A review of empirical research. Studies in Philosophy and Education, 26, Meer lezen?


Download ppt "IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie Jan Elen An Verburgh Wendy Schouteden Leuven, 9 november 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google