De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren? Jurriën Dengerink Quinta Kools.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren? Jurriën Dengerink Quinta Kools."— Transcript van de presentatie:

1 Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren? Jurriën Dengerink Quinta Kools

2 Voettekst2 Inleiding op thema Kwantitatieve studie: Nederland Kwalitatieve studie: internationaal conclusies

3 Voettekst3 Professionalisering? De Boer, Melief en Tigchelaar (2009) professionele ontwikkeling van het handelen van de individuele beroepsbeoefenaar; professionalisering als vorming of verbetering van een (nieuwe) professie, het beroep zelf dat in ontwikkeling is en gaandeweg een aantal vaste kenmerken krijgt.

4 Voettekst4 Nederlandse situatie? Hoe professionaliseren lerarenopleiders? –Verleden –Wensen voor toekomst Waarin professionaliseren zij zich

5 Voettekst5 Vragenlijst bij VELON-leden Achtergrondkenmerken ( m/v, aantal jaar ervaring, school- of instituutsopleider, opleidingsniveau) Tijd besteed aan professionalisering Doelen van professionalisering Activiteiteiten: afgelopen twee jaar, wensen voor toekomst Onderwerpen van professionalisering Interesse in opleiding voor opleiders?

6 Voettekst6 Resultaten (1) Vragenlijst naar 1577 VELON-leden  268 bruikbaar ingevuld –112 schoolopleiders 156 instituutsopleiders –31% heeft minder dan 7 jaar ervaring Vraag: hebben zij specifieke wensen? Vragenlijst ook bij Fontys lerarenopleiding Tilburg  113 ingevuld

7 Voettekst7 Doelen van professionalisering VELON (n=268) FLOT (n=113) De kwaliteit van mijn onderwijs aan studenten verbeteren 73%85% De kwaliteit van mijn begeleiding verbeteren 73% Betere theoretische en methodische onderbouwing van mijn werk 67%71%

8 Voettekst8 Activiteiten top 4 toekomst VELON (n=268) FLOT (n=113) Lezen van wetenschappelijke of vakliteratuur85%80% Congres81%74% Overleg met collega’s90%63% Nieuwe dingen uitproberen (experimenteren)66%73% Onderzoek40%35%

9 Voettekst9 Resultaten (2) activiteiten

10 Voettekst10 Onderwerpen van professionalisering VELON (n=268) FLOT (n=113) Ik beschik over meer theoretische kennis over het geven van onderwijs aan studenten 55%65% Ik ben vaardiger geworden in het geven van onderwijs aan studenten 40%60% Ik ben vaardiger geworden in het begeleiden van studenten 56%60% Ik heb mijn visie op opleiden aangescherpt 72%58%

11 Voettekst11 Verschillen tussen opleiders? schoolopleiderinstituutsopleider < 7 jaar ervaringVerbeteren coaching en begeleiding Identiteit als opleider Leren door supervisie, coaching of cursus voor opleiders Verbeteren lesgeven en begeleiding, vakdidactiek Leren door supervisie, coaching of cursus voor opleiders > 7 jaar ervaringSamenwerking school/instituut Deelname projecten Uitwisseling met anderen Verbeteren lesgeven Samenwerking instituut/school Uitwisseling met anderen

12 Voettekst12 Verschillen bij FLOT Ervaren (>3 jaar) minder ervaren (<3 jaar) –Ervaren geleerd over visie op opleiden, wil meer leren over coaching/begeleiding collega’s –Minder ervaren geleerd over beroep lerarenopleider, wil leren over vakdidactiek –Geen verschil in interesse in opleiding voor opleiders

13 Voettekst13 Verschillen tussen opleiders? schoolopleiderinstituutsopleider Minder dan 7 jaar ervaring -Verbeteren begeleidingsvaardigheden -Identiteit als opleider -Leren door supervisie en coaching of cursus -Verbeteren lesgeven en begeleidingsvaardighede n -Leren door supervisie en coaching of cursus Meer dan 7 jaar ervaring -Ontwikkelen samenwerking instituut/school -Leren van uitwisseling met anderen -Verbeteren lesgeven -Samenwerking met scholen -Uitwisseling met anderen

14 Voettekst14 Interviews met 25 ervaren opleiders uit 9 landen ( Nederland, Israël, Japan, en daarnaast Engeland, België, Spanje, Tsjechië, Slovenië, Australië, Turkije) 5-20 jaar ervaring Interviews: –Manieren van professionalisering –Wensen voor de toekomst –Belemmerende en bevorderende factoren

15 Voettekst15 Hoe? Formeel: kortdurende cursus, workshop, training, seminar 60% beoordeelt dit als waardevol Informeel: uitwisseling met collega’s samenwerking 79% beoordeelt dit als waardevol

16 Voettekst16 20 van de 25 doen zelf onderzoek Ze waarderen dit omdat -Leidt tot diepgaander begrip  beter lesgeven -Carrière-mogelijkheden -Persoonlijk: leuk om te doen! ‘Thanks to the research I understand better the needs of teachers, their obstacles, why they believe or do not believe in innovations. I teach better’

17 Voettekst17 Bevorderende factoren: – eigen motivatie om te professionaliseren Belemmerend: –gebrek aan tijd, hoge werkdruk, balans werk/privé Rol omgeving: –Soms stimulerend, vaak ‘mixed message’ gebrek aan geld

18 Voettekst18 Toekomst top 3 Onderzoek doen, artikel of boek schrijven Internationale oriëntatie: conferenties en internationale projecten Deelnemen aan workshops en trainingen

19 Voettekst19 inzichten Overeenkomsten tussen beide studies: –Professionalisering door en in onderzoek –Collegiale uitwisseling, ook internationaal –Belangstelling voor formele scholing zoals cursus, opleiding

20 Voettekst20


Download ppt "Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren? Jurriën Dengerink Quinta Kools."

Verwante presentaties


Ads door Google