De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions

Verwante presentaties


Presentatie over: "REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions"— Transcript van de presentatie:

1 REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Project REBELS. Op zoek naar de cross-cultureel denkende leraar. [Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions] Jaap Patist Kenniskring “Lesgeven in de multiculturele school” Hogeschool Utrecht VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" University of Professional Education, Utrecht

2 How can we make a difference?
In search of a cross-cultural reflective teacher VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

3 VOORAL NIET UITDOEN!!!! De mobiele telefoon
VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

4 Inhoud Inhoud en opzet van het project Een individuele casus
De instap Een groepscasus Van ‘eerste indruk’ naar ‘onderbouwde aanpak’ Presentatie/discussie De meeting VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

5 Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Etnische diversiteit Sociaal-economische diversiteit “Special needs” VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

6 VELON-congres 2008 "Kennis maken
VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

7 Reflective Journal 1 EC NL Coping with diversity abroad
Course 3/ 4 EC : Coping with diversity abroad NL Course 1/ 3 EC : Coping with diversity at home Course 2/ 1 EC : Preparation for diversity abroad Course 4/ 1 EC : Culture and education VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

8 De benadering Courses 1 & 3:
e-learning: 3 stappen aanpak van een casus (CD-Rom): a. primaire reactie, b. theoretische kennis, c. herformulering aanpak (reflectie op basis van a, b en … de bijeenkomsten VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

9 Inhoud Inhoud en opzet van het project Een individuele aanpak
De instap Een groepsaanpak Van ‘eerste indruk’ naar ‘onderbouwde aanpak’ Presentatie De meeting VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

10 De eerste casus (Individueel)
Stel u krijgt twee momenten te zien van de start van een 3 VMBO-klas, waarin 90% van de leerlingen allochtoon is (75% Marokkaans) In de ene les staat een ervaren mannelijke docent met een autochtone achtergrond voor de klas In de andere klas een jonge vrouwelijke docente met een Turkse achtergrond WAT VERWACHT U TE ZIEN??? VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

11 De mobiele telefoon Open het ‘adressenboek’ van uw telefoon
Tel daarin het aantal mensen met een andere etnische achtergrond Schrap weg de contacten die als zakelijk bestempeld kunnen worden VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

12 Course nr 1… 10 cases (vanuit de vooroordelen; naar thema’s: NT2; verwachtingen; othering; gender; feesten; conflicten; straatcultuur; kansen; om van daaruit terug te keren naar de eerste beelden 3 schoolcases praktische toepassing VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

13 Groepsopdrachten 5 minuten individueel antwoord formuleren
15 minuten groepsaanpak formuleren Presentatie/discussie VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

14 De cases A Staff meeting A conflict situation
The playground of your school VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

15 How can we make a difference?
In search of a cross-cultural reflective teacher VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

16 Het ‘Reflective Journal’
“What I learned the most is how I'm feeling here [in Turkey] I can understand now how it feels for a foreigner in Holland, the dificulties with the culture and the language. Now I was for a moment the foreigner and tried to make my self clear. People don't understand what you are saying and there is a lot of miscommunication. So I will go to holland with a bigger knowledge” VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

17 Een andere reactie… “I must trie to learn more about the different social classes in the society. because I'm a man who has turkish parents and i'm born in Holland. but I have not good contact with Dutch people and their problems. And when I will be a teacher i must learn more about these things but not only over Dutch people but also over people from Africa or Asia etc etc.” VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

18 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"


Download ppt "REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions"

Verwante presentaties


Ads door Google