De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Project REBELS. Op zoek naar de cross-cultureel denkende leraar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Project REBELS. Op zoek naar de cross-cultureel denkende leraar."— Transcript van de presentatie:

1 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Project REBELS. Op zoek naar de cross-cultureel denkende leraar. [Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions] Jaap Patist Kenniskring “Lesgeven in de multiculturele school” Hogeschool Utrecht

2 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" How can we make a difference? In search of a cross-cultural reflective teacher

3 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" De mobiele telefoon VOORAL NIET UITDOEN!!!!

4 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Inhoud n Inhoud en opzet van het project n Een individuele casus n De instap n Een groepscasus n Van ‘eerste indruk’ naar ‘onderbouwde aanpak’ n Presentatie/discussie n De meeting

5 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions  Etnische diversiteit  Sociaal-economische diversiteit “Special needs”

6 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"

7 Reflective Journal1 EC Course 1/ 3 EC : Coping with diversity at home Course 2/ 1 EC : Preparation for diversity abroad NL Course 3/ 4 EC : Coping with diversity abroad Course 4/ 1 EC : Culture and education

8 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" De benadering n Courses 1 & 3: n e-learning: 3 stappen aanpak van een casus (CD-Rom): n a. primaire reactie, n b. theoretische kennis, n c. herformulering aanpak (reflectie op basis van a, b en … n de bijeenkomsten

9 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Inhoud n Inhoud en opzet van het project n Een individuele aanpak n De instap n Een groepsaanpak n Van ‘eerste indruk’ naar ‘onderbouwde aanpak’ n Presentatie n De meeting

10 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" De eerste casus (Individueel) n Stel u krijgt twee momenten te zien van de start van een 3 VMBO-klas, waarin 90% van de leerlingen allochtoon is (75% Marokkaans) n In de ene les staat een ervaren mannelijke docent met een autochtone achtergrond voor de klas n In de andere klas een jonge vrouwelijke docente met een Turkse achtergrond n WAT VERWACHT U TE ZIEN???

11 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" De mobiele telefoon Open het ‘adressenboek’ van uw telefoon Tel daarin het aantal mensen met een andere etnische achtergrond Schrap weg de contacten die als zakelijk bestempeld kunnen worden

12 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Course nr 1… n 10 cases (vanuit de vooroordelen; naar thema’s: NT2; verwachtingen; othering; gender; feesten; conflicten; straatcultuur; kansen; om van daaruit terug te keren naar de eerste beelden n 3 schoolcases praktische toepassing

13 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Groepsopdrachten n 5 minuten individueel antwoord formuleren n 15 minuten groepsaanpak formuleren n Presentatie/discussie

14 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" De cases n A Staff meeting n A conflict situation n The playground of your school

15 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" How can we make a difference? In search of a cross-cultural reflective teacher

16 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Het ‘Reflective Journal’ “What I learned the most is how I'm feeling here [in Turkey] I can understand now how it feels for a foreigner in Holland, the dificulties with the culture and the language. Now I was for a moment the foreigner and tried to make my self clear. People don't understand what you are saying and there is a lot of miscommunication. So I will go to holland with a bigger knowledge”

17 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Een andere reactie… “I must trie to learn more about the different social classes in the society. because I'm a man who has turkish parents and i'm born in Holland. but I have not good contact with Dutch people and their problems. And when I will be a teacher i must learn more about these things but not only over Dutch people but also over people from Africa or Asia etc etc.”

18 VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?"


Download ppt "VELON-congres 2008 "Kennis maken. Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk?" Project REBELS. Op zoek naar de cross-cultureel denkende leraar."

Verwante presentaties


Ads door Google