De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennis-maken door self-study onderzoek Paul van den Bos Onderwijscentrum VU, Amsterdam Janneke GeursenOnderwijscentrum VU, Amsterdam Ari de HeerUU IVLOS,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennis-maken door self-study onderzoek Paul van den Bos Onderwijscentrum VU, Amsterdam Janneke GeursenOnderwijscentrum VU, Amsterdam Ari de HeerUU IVLOS,"— Transcript van de presentatie:

1 Kennis-maken door self-study onderzoek Paul van den Bos Onderwijscentrum VU, Amsterdam Janneke GeursenOnderwijscentrum VU, Amsterdam Ari de HeerUU IVLOS, Utrecht Willem HoekstraOnderwijscentrum VU, Amsterdam Joke MorshuisEHvA, Amsterdam VELON-Congres 2008 Workshop 57 Kennis-maken Veldhoven, dinsdag 1 april 2008

2

3 Programma  Introductie  Wat is self-study onderzoek?  Keuze uit de 5 onderzoeken  Stellingen

4 Wat is self-study onderzoek? “… door lerarenopleiders systematisch uitgevoerd onderzoek van en reflectie op de eigen praktijk met als doel die praktijk te verbeteren en bij te dragen aan de kennisbasis voor het opleiden van leraren.” Uit: Mieke Lunenberg en Fred Korthagen. Lerarenopleiders, lerarenopleidingen en zelfstudies. VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiding jrg 25(3) 2004

5 Hoe zag het traject eruit?  Intake-interviews aan de hand van richtvragen  8 gezamenlijke bijeenkomsten: reflectie, onderzoeksvaardigheden, uitwisseling  “Producten”: logboek, presentaties, artikel  Individuele begeleiding  Input en feedback van externe experts  Exit-interviews

6 Joke Morshuis

7 Paul van den Bos

8 Ari de Heer

9 Janneke Geursen

10 Willem Hoekstra

11 Stelling 1 “Iedere lerarenopleider heeft een praktijk die het waard is om te onderzoeken”

12 Stelling 2 “Het doen van self-study verstevigt de basis van je opleidingspraktijk”

13 Stelling 3 “Onderzoek doen vergroot je zelfvertrouwen als opleider, als onderzoeker en als mens”

14 Stelling 4 “Self-study kan alleen in een groep”

15 Stelling 5 “Het resultaat van het onderzoek staat of valt bij de kwaliteit van de feedback (van begeleiders en van mede- onderzoekers)”

16 Stellingen  Iedere lerarenopleider heeft een praktijk die het waard is om te onderzoeken.  Het doen van self-study verstevigt de basis van je opleidingspraktijk.  Onderzoek doen vergroot je zelfvertrouwen als opleider, als onderzoeker en als mens.  Self-study kan alleen in een groep.  Het resultaat van het onderzoek staat of valt bij de kwaliteit van de feedback (van begeleiders en van medeonderzoekers).


Download ppt "Kennis-maken door self-study onderzoek Paul van den Bos Onderwijscentrum VU, Amsterdam Janneke GeursenOnderwijscentrum VU, Amsterdam Ari de HeerUU IVLOS,"

Verwante presentaties


Ads door Google