De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren met effect “Taaltuin” Denekamp. Deelnemers TCC locatie Denekamp Basisscholen voedingsgebied Denekamp (6) Kohnstamm Instituut Kennisnet ICT.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren met effect “Taaltuin” Denekamp. Deelnemers TCC locatie Denekamp Basisscholen voedingsgebied Denekamp (6) Kohnstamm Instituut Kennisnet ICT."— Transcript van de presentatie:

1 Leren met effect “Taaltuin” Denekamp

2 Deelnemers TCC locatie Denekamp Basisscholen voedingsgebied Denekamp (6) Kohnstamm Instituut Kennisnet ICT

3 Onderzoeksvraag Wat is het effect van de inzet van remediërende ICT software (muiswerk) op prestaties bij spelling en begrijpend lezen? -leerlingen groep 8 basisschool -leerlingen leerjaar 1 voortgezet onderwijs -havo/vwo -kader/gemengd/theoretisch -basisberoepsgericht

4 Rol deelnemers TCC locatie Denekamp : initiatiefnemer + uitvoerend. BS voedingsgebied : uitvoerend. Kohnstamm Instituut : verwerken en analyseren van testgegevens. Kennisnet ICT : component ICT / beschikbaar stellen financiën.

5 Experimentele groepen 2 VMBOgroepen Basisberoeps (BBL) 2VMBOgroepen Kader-Gemengd/Theoretisch (KBL,GTL) 3 HAVO/ VWO groepen 6 groepen 8 van toeleverende basisscholen

6 Onderzoek muiswerk Duur : 20 weken (incl. metingen). Tijd : 2 lesuren per week. 1 muiswerkles / 1 docentles. Docentlessen worden door dezelfde docent gegeven.

7 Schema 1B1 docentles sp. / muiswerk str. lezen 1B2 muiswerk sp. / docentles str. lezen 1C1 docentles sp. / muiswerk str. lezen 1C2 muiswerk sp. / docentles str. lezen 1D1 docentles sp. / muiswerk str. lezen 1D2 muiswerk sp. / docentles str. lezen 1D3 muiswerk sp. / muiswerk str. lezen

8 Metingen Nulmeting: voordat onderzoek start Tussenmeting : na 10 weken Eindmeting : einde van het onderzoek

9 Metingen Nulmeting : Spelling – SVS M8A (niet ww) Begrijpend lezen – TBL 4 Spelling – SVS M8A (ww) Tussenmeting : Spelling – SVS M8B Eindmeting : Spelling – SVS M8A

10 Docentles spelling Klassikale lessen. Methode : “Onder controle”. Iedere leerling ontvangt dezelfde leerstof

11 Docentles begrijpend lezen Klassikale lessen Methode : “Nieuwsbegrip”. Iedere week 1 tekst (steeds actueel). Wekelijks actuele tekst via mail. Aangepast aan niveau. Diverse opdrachten. Aangevuld met verklarende woordenlijst

12 Resultaten lange termijn Na half jaar in klas 2 vo wederom meting omtrent spelling en begrijpend lezen. Rendement op lange termijn. Verschil docentles / muiswerk les ?

13 Rol basisscholen Keuze deelname spelling / begrijpend lezen. Nulmeting (via LVS). Start na de Cito eindtoets Werken met het programma muiswerk. Eindmeting. Andere toeleverende basisscholen fungeren als controlegroep

14 Vragen ?

15


Download ppt "Leren met effect “Taaltuin” Denekamp. Deelnemers TCC locatie Denekamp Basisscholen voedingsgebied Denekamp (6) Kohnstamm Instituut Kennisnet ICT."

Verwante presentaties


Ads door Google