De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Modellen van motorisch leren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Modellen van motorisch leren"— Transcript van de presentatie:

1 Modellen van motorisch leren
Informatietheoretische modellen Gebaseerd op centrale sturing CZS = interface tussen omgeving en actor Open- en gesloten lus modellen Ecologisch model Perifere autonomie Geen interface tussen omgeving en actor Modellen van motorisch leren

2 IT-modellen: algemene kenmerken
Doel Perceptueel mechanisme Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie Modellen van motorisch leren

3 Adams’ gesloten lus model (1)
Doel Perceptueel mechanisme Vergelijkingsmechanisme Feedback Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie Modellen van motorisch leren

4 Adams’ gesloten lus model (2)
Wat wordt er geleerd? Geheugenspoor – Perceptueel spoor Evolutie tijdens leren zelfstandigheid Pro’s Langdurige taken Elke taak apart programma Contra’s Opslagprobleem Nieuwheidsprobleem Korte bewegingen???? Praktijkrelevantie Modellen van motorisch leren

5 Schmidt’s open lus model (1)
Geen FB lus Oproepschema - Herkenningsschema Concept “gegeneraliseerd motorisch programma” Basisstructuur vs. Parameters zelfde spiergroepen zelfde opeenvolging zelfde relatieve timing Modellen van motorisch leren

6 Schmidt’s open lus model (2)
IC Doel VRS OS VR HS VSS RS SS Motorisch programma = eigenlijk hybride theorie Praktijkrelevantie Kritiek? Modellen van motorisch leren

7 Ecologisch model van motorisch leren
IT-model: Betekenisloze info Omzetting in betekenisvolle info Gebruik in centraal gestuurde handeling (probleemverschuiving) Ecologisch: Betekenisvolle info (straat oversteken) Omzetting Gebruik door relatief autonome periferie * Pflüger, Bernstein, Feld’man Modellen van motorisch leren

8 De ‘perceptie’ kant van het ecologische model
Directe perceptie Affordances Betekenisvolle info maakt hogere autoriteit overbodig Leren  leren interpreteren Leren = beter oppikken relevante info (invarianties) door variatie Modellen van motorisch leren

9 De ‘actie’ kant van het ecologische model
Bernstein: vrijheidsgraden probleem (dFs) dFs bevriezen dFs gradueel loskoppelen uitbuiten externe krachten INTEGRATIE PERCEPTIE – ACTIE ZONDER CENTRALE TUSSENKOMST Modellen van motorisch leren

10 Praktijkrelevantie ecologisch model
Minder instructie Beperkende situaties Detectie relevante info Specifiek genoeg, complete taak Modellen van motorisch leren


Download ppt "Modellen van motorisch leren"

Verwante presentaties


Ads door Google