Download de presentatie
1
Modellen van motorisch leren
Informatietheoretische modellen Gebaseerd op centrale sturing CZS = interface tussen omgeving en actor Open- en gesloten lus modellen Ecologisch model Perifere autonomie Geen interface tussen omgeving en actor Modellen van motorisch leren
2
IT-modellen: algemene kenmerken
Doel Perceptueel mechanisme Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie Modellen van motorisch leren
3
Adams’ gesloten lus model (1)
Doel Perceptueel mechanisme Vergelijkingsmechanisme Feedback Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie Modellen van motorisch leren
4
Adams’ gesloten lus model (2)
Wat wordt er geleerd? Geheugenspoor – Perceptueel spoor Evolutie tijdens leren zelfstandigheid Pro’s Langdurige taken Elke taak apart programma Contra’s Opslagprobleem Nieuwheidsprobleem Korte bewegingen???? Praktijkrelevantie Modellen van motorisch leren
5
Schmidt’s open lus model (1)
Geen FB lus Oproepschema - Herkenningsschema Concept “gegeneraliseerd motorisch programma” Basisstructuur vs. Parameters zelfde spiergroepen zelfde opeenvolging zelfde relatieve timing Modellen van motorisch leren
6
Schmidt’s open lus model (2)
IC Doel VRS OS VR HS VSS RS SS Motorisch programma = eigenlijk hybride theorie Praktijkrelevantie Kritiek? Modellen van motorisch leren
7
Ecologisch model van motorisch leren
IT-model: Betekenisloze info Omzetting in betekenisvolle info Gebruik in centraal gestuurde handeling (probleemverschuiving) Ecologisch: Betekenisvolle info (straat oversteken) Omzetting Gebruik door relatief autonome periferie * Pflüger, Bernstein, Feld’man Modellen van motorisch leren
8
De ‘perceptie’ kant van het ecologische model
Directe perceptie Affordances Betekenisvolle info maakt hogere autoriteit overbodig Leren leren interpreteren Leren = beter oppikken relevante info (invarianties) door variatie Modellen van motorisch leren
9
De ‘actie’ kant van het ecologische model
Bernstein: vrijheidsgraden probleem (dFs) dFs bevriezen dFs gradueel loskoppelen uitbuiten externe krachten INTEGRATIE PERCEPTIE – ACTIE ZONDER CENTRALE TUSSENKOMST Modellen van motorisch leren
10
Praktijkrelevantie ecologisch model
Minder instructie Beperkende situaties Detectie relevante info Specifiek genoeg, complete taak Modellen van motorisch leren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.