De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid What do athletes learn when they.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid What do athletes learn when they."— Transcript van de presentatie:

1 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid What do athletes learn when they learn a motor skill? McClements & Sanderson (1998) New Studies in Athletics, 1, 31-39

2 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 1: AANDACHT (1) “If you chase two rabbits, you won’t catch either of them” 1. Gebruik van GEHEUGEN 2. WAARNEMING 3. Nemen van BESLISSINGEN

3 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 1: AANDACHT (2)  Bewuste controle van bewegingsuitvoering is niet wenselijk in competitie  Aandacht is nodig voor andere aspecten: tactiek, intensiteit, esthetiek, …..  Bewegingsuitvoering wordt wel bijgestuurd (gecontroleerd) op sub-bewustzijnsniveau  Hoe gebeurt deze controle?

4 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (1)  Adams (1971) – Schmidt (1974): perceptueel spoor (herkenningsschema) IMAGE OF ACTION & Geheugenspoor (oproepschema) IMAGE OF ACTING

5 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (2) 1. Vorming van de bewegingsidee Feedback dmv KR!! Geen image of acting/action aanwezig = zoeken naar juiste beweging 2. Verfijning van de beweging Feedback vooral dmv KP!! zintuiglijk + proprioceptief + extrinsiek

6 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden (3) 3. Automatische uitvoering = sub-bewust zelfstandigheid neemt toe 4. Herleren van (een deel van) de beweging “What feels right is wrong and what is right feels wrong”

7 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 2: leermodel voor motorische vaardigheden

8 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Praktische implicaties  Focus op omgaan met proprioceptieve informatie 1. Waaraan werk je? 2. Deed je wat je wou doen? 3. Hoe voelde het aan? 4. Wat ga je nu doen?

9 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding De praktijktest: Sascatchewan project


Download ppt "Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Tekst 1: Informatietheoretische visie op het leren van een vaardigheid What do athletes learn when they."

Verwante presentaties


Ads door Google