De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Etappes in Motorisch Leren Etappes in leren: inleiding  Frustratie bij expert bij instructie van beginner  Hoe organiseer ik best een oefensessie? 

Verwante presentaties


Presentatie over: "Etappes in Motorisch Leren Etappes in leren: inleiding  Frustratie bij expert bij instructie van beginner  Hoe organiseer ik best een oefensessie? "— Transcript van de presentatie:

1 Etappes in Motorisch Leren Etappes in leren: inleiding  Frustratie bij expert bij instructie van beginner  Hoe organiseer ik best een oefensessie?  Inzicht in verschillende etappes is !!!!!  Alg. Kenmerken: •Geleidelijk •Cognitieve belasting daalt •Geen zwart/wit onderscheid tss. Gekend/niet-gekend

2 Etappes in Motorisch Leren Fitts & Posner (1967!):kenmerken Verbaal- cognitief Motorisch (associatief) Autonoom 1. Zeer hoge cognitieve belasting 2. Veel fouten 3. Bewust? 4. Aandacht 5. Snelle vooruitgang 6. Essentie van taak 1. Cognitieve belasting 2. Consistent 3. Nauwkeurig 4. Bewust 5. E-verbruik 6. Programma 7. Details 8. RP FB 1. Automatisch 2. Info omgeving 3. Info proprio 4. Fouten 5. Programma 6. Leercurve vlakt af 7. Esthetiek en tactiek

3 Etappes in Motorisch Leren Fitts & Posner (1967): relevantie Verbaal- cognitief Motorisch (associatief) Autonoom 1. Demonstratie 2. Instructie 3. Self-talk 1. Rol van cognitieve input daalt 2. Zelfstandig- heid verhoogt 1. Zeer zelfstandig oefenen mogelijk

4 Etappes in Motorisch Leren Adams (1971): 2 stadia 1. Verbaal-motorisch stadium -= 1° 2 stadia van Fitts & Posner -1° stadium is niet puur cognitief 2. Motorisch stadium -= autonome stadium van Fitts & Posner -toch nog cognitieve activiteit!!

5 Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (1)  Meer praktijkgericht  In functie van doel van de lerende  Stadium 1: ‘bewegingsidee’ -= welk coördinatiepatroon om het doel te bereiken? -Selectie van informatie die nodig is om de beweging te sturen: regulerende condities -Negatie van info die niet nodig is -Trial and error

6 Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (2)  Stadium 2: fixatie/diversificatie  Sterk afhankelijk van doel van de taak: open vs. gesloten  Fixatie: verfijning van het patroon om het doel consistenter te bereiken  Diversificatie: beweging kunnen aanpassen aan wisselende omstandigheden

7 Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (3)  MAAR: beide taken vragen elk op hun niveau aanpassingen:  Gesloten: oppervlakkige aanpassingen (parameters)  Open: ingrijpende aanpassingen in de bewegingsstructuur (invariante kenmerken) Ook verschillen in planning!!!

8 Etappes in Motorisch Leren Gentile (2000): 2 stadia (4)  Naar praktijk toe: 1. Fixatie 2. Diversificatie 1. Parameters (oppervlakkig) 2. Invarianten (basis- structuur)

9 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (1)  = uitdieping van etappes-theorie  10 duidelijke kenmerken die tijdens het leerproces het verschil tussen beginner en expert uitmaken  Tijdsverloop tussen beginner – expert : •10 (tien!) jaar van ‘deliberate practice’

10 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (2) 1. Mate van vooruitgang -exp. Crossman (1959) – sigaren (cfr. handout) -Negatief versnellend: verklaring? -Blijvende vooruitgangPr. Relev.

11 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (3) 2. Stabiliteit – instabiliteit – stabiliteit Cfr. handout les 1 3.Daling van cognitieve belasting vb. - Gebruik versnelling in wagen - Pas geven in voetbal - Pianospelen Praktijkrelevantie

12 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (4) 4. Kennis en kennisstructuur - expert grotere kennis - gestructureerd opgeslagen - meer ‘wat te doen’ regels sneller link tss. Huidige en vroegere situatie snellere beslissingen mogelijk Praktijkrelevantie

13 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (5) 5. Foutendetectie en –verbetering zelf fouten detecteren zelf corrigeren tijdens (snel) na (mbt volgende uitvoering) Praktijkrelevantie

14 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (6) 6. Manier van bereiken van doel a. verplaatsing (ruimtelijk) b. snelheidspatroon (temporeel) c. versnellingspatroon (id.) Praktijkrelevantie

15 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (7) 7. Verandering in coördinatie (p. 22 syllabus) Bernstein: vrijheidsgraden 1. Bevriezen 2. Gradueel lossen 3. Gebruik externe krachten ifv doel (bv. hogere eindsnelheid) cfr. tekst voetbal

16 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (8) 8. Energieverbruik (bewegingsefficiëntie) -Exp. Sparrow (1994) -kruipen op loopband, v = cte -na leerperiode: zelfde snelheid kon met minder O2, HF, calorische kost gehaald worden

17 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (9) 9. Spiergebruik = verklaring voor  energieverbruik - beginner: te veel spieren actief (leidt o.a. tot remming) - ongunstige timing - vb. Darts (cfr. handout) - reorganisatie tot functionele eenheid

18 Etappes in Motorisch Leren Veranderingen tijdens leerproces (10) 10. Verandering in visuele aandachtspunten beginner: ‘alles’ expert: selectie naar relevante info Vooral verschillen in ‘software’ ipv ‘hardware’ van visueel systeem

19 Etappes in Motorisch Leren Illustratie hard/software expert en beginner  Hilo-studenten even snelle reactietijden op visuele stimulus als spelers van nationale top: 176 v s. 178 ms  Maar: sedentairen hebben tragere saccadische oog- bewegingen dan sporters!


Download ppt "Etappes in Motorisch Leren Etappes in leren: inleiding  Frustratie bij expert bij instructie van beginner  Hoe organiseer ik best een oefensessie? "

Verwante presentaties


Ads door Google