De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sturen en bijsturen van handelingen Programmeren en Feedback.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sturen en bijsturen van handelingen Programmeren en Feedback."— Transcript van de presentatie:

1 Sturen en bijsturen van handelingen Programmeren en Feedback

2 Programmeren van een handeling  Probleem van de vrijheidsgraden: oplossing 1 = centrale sturing hiërarchisch model  Open-lus model = programma staat centraal  Omvat specificaties voor elke dF  Definitie

3 IT-modellen: algemene kenmerken Doel Perceptueel mechanisme (input) Beslissingsmechanisme (executive) Effectormechanisme Actie (vaatwas, programmeren video)

4 Operationele timing (Tyldesley & Whiting, 1975)  (voorbijgestreefd model)  Extreem model op continuüm (tate, baseball,…)  Planning op voorhand  Variabele: starttijdstip  = reductie van complexiteit v/d controle

5 Gegeneraliseerd Motorisch Programma (GMP) (1)  1 handeling = 1 programma leidt tot: –Capaciteitsprobleem –Nieuwheidsprobleem  GMP voor klasse van handelingen –Invariante kenmerken (geheugen) –Taakspecifieke parameters -grammofoon: a. ritme b. snelheid / volume

6 Gegeneraliseerd Motorisch Programma (GMP) (2)  Invariante kenmerken GMP: 1.(Zelfde spiergroepen) 2.Zelfde volgorde 3.Zelfde relatieve timing (vb. handouts) 4.Zelfde relatieve krachtinzet (cfr. concept ‘hond’)  Parameters: 1. Snelheid 2. Kracht …

7 Gegeneraliseerd Motorisch Programma (GMP) (3)  Oproepschema: –Responsspecificaties, nodig voor aanpassing aan specifieke situatie –Op basis van vroegere acties  Herkenningsschema: –Te verwachten sensorische consequenties –Op basis van vroegere acties

8 Schmidt’s open lus model IC Doel VRSOSVRHSVSS RSSS Motorisch programma  = eigenlijk hybride theorie  Kritiek?

9 Programma: pro en contra (1)  Theoretisch  Experimenteel: 1. Complexere beweging = langere RT

10 Programma: pro en contra (2) 2. Blokkage lidmaat -EMG-patroon gelijkaardig (p. 51) -beperkt in tijd 3. Deafferentiatie-experimenten -normaal gedrag mogelijk -niet optimaal

11 Bijsturen van een handeling (1) Input Vergelijkingsmechanisme Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Feedback Actie

12 Adams’ gesloten lus model (2)  Geheugenspoor – Perceptueel spoor  Pro’s Langdurige taken (thermostaat) Elke taak apart programma  Contra’s Opslagprobleem Nieuwheidsprobleem Korte bewegingen????  Praktijkrelevantie

13 Reflexmatige bijsturing  Onverwacht toevoegen van belasting  EMG & verticale verplaatsing i/d tijd M1M2(M3) Conceptueel model (p. 60) / pro - contra

14 Overzicht bijsturingen M1M2Trig ResM3 Aandachtnee(+/-)somsJa Tijd > 120 Lokatielokaal beideBeide Flexibelnee(nee)+/-Ja Instructienee(+/-)+/-Ja

15 Visuele input voor bijsturing (1) 2 Verschillende systemen, met verschillende vorm (corticaal traject) en functie Central visueel veld: identificatie/reflectie -traag (min 200 ms) -bewust -via ventrale baan -statische info Perifeer visueel veld: beweging/on-line controle -snel (v.a. 80 ms) -onbewust -via dorsale baan -gevoelig voor beweging

16 Visuele input voor bijsturing (1) (Ungerleider & Mishkin, 1982; Milner & Goodale, 1995) DORSAL STREAM: 1. WHERE? 2. ACTION Parietal region VISUAL CORTEX VENTRAL STREAM: 1. WHAT? 2. PERCEPTION Infero-temporal cortex


Download ppt "Sturen en bijsturen van handelingen Programmeren en Feedback."

Verwante presentaties


Ads door Google