De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid. Wat is feedback?  = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen  Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid. Wat is feedback?  = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen  Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd."— Transcript van de presentatie:

1 Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid

2 Wat is feedback?  = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen  Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd  Tijdens/na uitvoering  Intrinsiek: inherent  Extrinsiek (augmented FB): –Supplementair –Te manipuleren Algemene definitie

3 Hoe werkt feedback? 1. Motivatie: * vermoeidheid, monotonie * publiek/privaat 2. Bekrachtiging 3. Informatie 4. Aandacht: Essentiële aspecten eerst Skisimulator 5. Afhankelijkheid!!!

4 Nuttig? Nodig? Overbodig? Schadelijk?  Nodig: Indien intrinsiek onvoldoende –Boogschieten –Deafferentiatie –Novice  Nuttig: Versnelt leerproces (handout: basketbal shot)  Overbodig: Indien referentie aanwezig: –Externe referentie –Observationeel leren  Schadelijk: Tijdens uitvoering (novice!!) Na elke poging (Proteau) Foutieve FB

5 Soorten Feedback (1) 1. Kwalitatieve en kwantitatieve FB * afhankelijk van niveau * cfr. Gentile’s model (ballpark) 2. KR en KP * Beide nuttig * KR wordt meer gebruikt * taak- en persoonsafhankelijk 3. Positieve en negatieve FB * draaitafel-experiment * motivatie?? 1. GMP en parameter FB 2. Richting en precisie 3. Prescriptieve en descriptieve FB 4. Overbodige en verkeerde FB

6 Soorten Feedback (2) 4. GMP en parameter FB * beginners/experts 5. Richting en precisie * beginners/experts 6. Prescriptieve en descriptieve FB * beginners/experts 7. Overbodige en verkeerde FB (p.52)

7 Timing van feedback  Geen tijd voor maximale FB  Is maximale FB wel nodig?  Hoe verminderen: 1.Daling relatieve frequentie 2.Faded FB 3.Bandwidth FB 4.Summary FB 5.Average FB FB delay en post FB delay


Download ppt "Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid. Wat is feedback?  = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen  Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd."

Verwante presentaties


Ads door Google