De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid"— Transcript van de presentatie:

1 Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid

2 Wat is feedback? = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen
Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd Tijdens/na uitvoering Intrinsiek: inherent Extrinsiek (augmented FB): Supplementair Te manipuleren Algemene definitie

3 Hoe werkt feedback? Motivatie: Bekrachtiging Informatie Aandacht:
* vermoeidheid, monotonie * publiek/privaat Bekrachtiging Informatie Aandacht: Essentiële aspecten eerst Skisimulator Afhankelijkheid!!!

4 Nuttig? Nodig? Overbodig? Schadelijk?
Indien intrinsiek onvoldoende Boogschieten Deafferentiatie Novice Nuttig: Versnelt leerproces (handout: basketbal shot) Overbodig: Indien referentie aanwezig: Externe referentie Observationeel leren Schadelijk: Tijdens uitvoering (novice!!) Na elke poging (Proteau) Foutieve FB

5 Soorten Feedback (1) Kwalitatieve en kwantitatieve FB KR en KP
* afhankelijk van niveau * cfr. Gentile’s model (ballpark) KR en KP * Beide nuttig * KR wordt meer gebruikt * taak- en persoonsafhankelijk Positieve en negatieve FB * draaitafel-experiment * motivatie?? GMP en parameter FB Richting en precisie Prescriptieve en descriptieve FB Overbodige en verkeerde FB

6 Soorten Feedback (2) 4. GMP en parameter FB * beginners/experts
5. Richting en precisie 6. Prescriptieve en descriptieve FB 7. Overbodige en verkeerde FB (p.52)

7 Timing van feedback Geen tijd voor maximale FB
Is maximale FB wel nodig? Hoe verminderen: Daling relatieve frequentie Faded FB Bandwidth FB Summary FB Average FB FB delay en post FB delay


Download ppt "Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid"

Verwante presentaties


Ads door Google