De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces The manipulation of vision during the.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces The manipulation of vision during the."— Transcript van de presentatie:

1 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces The manipulation of vision during the powerlift squat: Exploring the boundaries of the SL hypothesis Bennett & Davids, RQES, 66,

2 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 1: Specificiteit van leren (1) 1. Leren = sterker koppelen van diverse feedback bronnen aan de uitvoering 2. (alternatief: leren = verschuiven van infobron A naar infobron B, nl. kinesthesie) 3. Wegvallen / wijzigen / toevoegen van één specifieke informatie-bron leidt tot prestatiedaling!

3 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Concept 1: Specificiteit van leren (2) 4. Praktijkrelevantie: zeer specifiek oefenen 5. Hypothese gebaseerd op tracking-taak met accent op centraal zicht 6. Maar: -tegenstrijdige gegevens (bv. Balvangen) -taakafhankelijk (self-pacing?)

4 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Het Experiment (1) - Powerlift squat: bekken lager dan knie voor correcte lift - 10 mannelijke powerlifters - 3 visuele condities: FV (spiegel), AV(focus op vaste spot – geen spiegel), en NV - Normale training onder FV - Scores: 0 tot 3

5 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding De resultaten (1) Hogere scores in FV vergeleken met NV en AV (F2,18 = 6.88, p <.01)

6 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Het Experiment (2) - 8 experts en 8 matig getrainden - 3 visuele condities: FV (spiegel), AV(focus op vaste spot – geen spiegel), en NV - Normale training in hoofdzaak onder FV - Scores: 0 tot 3

7 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding De resultaten (2)

8 Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Discussie 1. Daling in visuele informatie heeft enkel effect op matig getrainden 2. = tegen de SL hypothese!! 3. = verschuiving van visuele naar kinesthetische FB 4. Taakafhankelijkheid!!!


Download ppt "Motorisch Leren 1° Licentie Lichamelijke Opvoeding Tekst 4: De rol van visuele informatie tijdens het leerproces The manipulation of vision during the."

Verwante presentaties


Ads door Google