De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Modellen van motorisch leren  Informatietheoretische modellen –Gebaseerd op centrale sturing –CZS = interface tussen omgeving en actor –Open- en gesloten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Modellen van motorisch leren  Informatietheoretische modellen –Gebaseerd op centrale sturing –CZS = interface tussen omgeving en actor –Open- en gesloten."— Transcript van de presentatie:

1 Modellen van motorisch leren  Informatietheoretische modellen –Gebaseerd op centrale sturing –CZS = interface tussen omgeving en actor –Open- en gesloten lus modellen  Ecologisch model –Perifere autonomie –Geen interface tussen omgeving en actor

2 Modellen van motorisch leren IT-modellen: algemene kenmerken Doel Perceptueel mechanisme Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie

3 Modellen van motorisch leren Adams’ gesloten lus model (1) Doel Perceptueel mechanisme Vergelijkingsmechanisme Feedback Beslissingsmechanisme Effectormechanisme Actie

4 Modellen van motorisch leren Adams’ gesloten lus model (2)  Wat wordt er geleerd?  Geheugenspoor – Perceptueel spoor  Evolutie tijdens leren zelfstandigheid  Pro’s Langdurige taken Elke taak apart programma  Contra’s Opslagprobleem Nieuwheidsprobleem Korte bewegingen????  Praktijkrelevantie

5 Modellen van motorisch leren Schmidt’s open lus model (1)  Geen FB lus  Oproepschema - Herkenningsschema  Concept “gegeneraliseerd motorisch programma” Basisstructuur vs. Parameters zelfde spiergroepen zelfde opeenvolging zelfde relatieve timing

6 Modellen van motorisch leren Schmidt’s open lus model (2) IC Doel VRSOSVRHSVSS RSSS Motorisch programma  = eigenlijk hybride theorie  Praktijkrelevantie  Kritiek?

7 Modellen van motorisch leren Ecologisch model van motorisch leren  IT-model: 1.Betekenisloze info 2.Omzetting in betekenisvolle info 3.Gebruik in centraal gestuurde handeling (probleemverschuiving)  Ecologisch: 1.Betekenisvolle info (straat oversteken) 2.Omzetting 3.Gebruik door relatief autonome periferie * Pflüger, Bernstein, Feld’man

8 Modellen van motorisch leren De ‘perceptie’ kant van het ecologische model  Directe perceptie  Affordances  Betekenisvolle info maakt hogere autoriteit overbodig  Leren  leren interpreteren  Leren = beter oppikken relevante info (invarianties) door variatie

9 Modellen van motorisch leren De ‘actie’ kant van het ecologische model  Bernstein: vrijheidsgraden probleem (dFs) 1.dFs bevriezen 2.dFs gradueel loskoppelen 3.uitbuiten externe krachten INTEGRATIE PERCEPTIE – ACTIE ZONDER CENTRALE TUSSENKOMST

10 Modellen van motorisch leren Praktijkrelevantie ecologisch model 1. Minder instructie 2. Beperkende situaties 3. Detectie relevante info 4. Specifiek genoeg, complete taak


Download ppt "Modellen van motorisch leren  Informatietheoretische modellen –Gebaseerd op centrale sturing –CZS = interface tussen omgeving en actor –Open- en gesloten."

Verwante presentaties


Ads door Google