De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SKIMDOC Week 8.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SKIMDOC Week 8."— Transcript van de presentatie:

1 SKIMDOC Week 8

2 Vandaag Onderzoeksopzet Onderzoeksvraag Logline Mythic Structures
Deelvragen Scope en kaders Logline Mythic Structures

3 Onderzoeksblog Maak een blog (op blogs.dmci.hva.nl of wordpress.com) om al je bronnen op te verzamelen de komende 2 weken, PressThis Verzamel (met je team) in 2 weken ongeveer 100 bronnen die mischien een stukje van het antwoord op je vragen bevat Zoek zoveel mogelijk verschillende soorten bronnen

4 Op zoek naar ‘de waarheid’
Wat is een goede onderzoeksvraag? Het zijn SMART geformuleerde vragen waarmee je op zoek gaat naar een antwoord. Concrete uitwerkingen De vragen zijn concrete uitwerkingen van het centrale thema. Ze passen binnen de centrale vraagstelling. Kernachtig en scherpe verwoording Een onderzoeksvraag is de kernachtige en scherpe verwoording van een kennisbehoefte. De onderzoeksvraag geeft aan welke kennis men belangrijk vindt om bepaalde stappen in het handelingsproces meer verantwoord te kunnen zetten. Neutraal geformuleerd Onderzoeksvragen dienen neutraal geformuleerd te zijn en geen verhulde suggesties te bevatten. Onderzoekbaar Een onderzoeksvraag is onderzoekbaar. Zijn ze helder, scherp en neutraal geformuleerd? Waarneembare gegevens De onderzoekvragen dienen via waarneembare gegevens beantwoord te kunnen worden. Deelvragen Deelvragen zorgen er voor dat de onderzoeksvragen makkelijker onderzoekbaar zijn. Ga na of de deelvragen een goede uitwerking van de onderzoeksvragen zijn.

5 3 soorten onderzoeksvragen
Beschrijven vragen (hoe, wat, wanneer, waar, hoeveel, hoe vaak is iets) Explorerende vragen (waarom gebeurt iets, wat kan met een bepaald verschijnsel te maken hebben, is er een verband) Toetsende vragen/hypothese (is het omdat ... ? Leidt x tot y?) Drie voorbeelden: Beschrijvende vraag: hoeveel kinderen op een school hebben een leesachterstand? Hoe groot is de leesachterstand? Van welke aard zijn de problemen met lezen? wat wordt er op dit moment gedaan met kinderen met een leesachterstand? Explorerende vraag: Houdt die leesachterstand verband met intelligentietekorten? Of met het karakter van het gegeven onderwijs? Of met de vaardigheden van de leerkracht? Of misschien met te weinig ouderlijke stimulans? Toetsende vraag/hypothese: Als we meer aandacht besteden aan het vroegtijdig signaleren en remediëren van leesachterstanden (groep 3 en 4), ontstaan er dan minder leesachterstanden in groep 4 en 5?

6 There’s Lies, Damn Lies and Statistics

7 Onderzoek Welke waarheid wil je belichten?
Welke bronnen kan je vinden? Wat weet je en wil je vertellen? En wat weet je nog niet?

8 Reader Logline Mythic Structure; Reis van de held

9 Logline: Two brothers fight on opposite sides in the Civil War and come face to face on a battlefield. Ask yourself whether this logline answers the following questions: 1. Who is the main character and what does he/she want? In this logline, one or both brothers could be main characters. Both brothers are fighting a war they believe in for different reasons, and each wants to win. 2. Who (villain) or what is standing in the way of the main character(s)? The Civil War itself is the obstacle the brothers must overcome because they have chosen opposite sides. 3. What makes this story unique? The twist comes when the two brothers face each other on a battlefield. An enormous conflict is implied. Would one brother kill the other for a cause he believes in?

10 Logline Oefenen individueel: 10 minuten (1 per minuut)
Here are three questions to ask yourself as you write your logline: I. Who is the main character and what does he or she want? 2. Who (villain) or what is standing in the way of the main character? 3. What makes this story unique? Use action words when writing your logline. Film captures the actions of characters. Add descriptive words to create an image that will stay in the mind of your reader.

11

12 Volgende week Rest van Ruud Hendriks lezen
Woensdag Onderzoeksvragen en Logline op het blog, vrijdag feedback Week lang fulltime research (redactie komt later)

13 Tijd Over?


Download ppt "SKIMDOC Week 8."

Verwante presentaties


Ads door Google