De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DIDACTIEK=MANAGEMENT. Inleiding  Fysica  Biologie  Psychologie  Chemie  Pedagogie  Sociologie  Anatomie  Biomechanica  Biochemie  Fysiologie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DIDACTIEK=MANAGEMENT. Inleiding  Fysica  Biologie  Psychologie  Chemie  Pedagogie  Sociologie  Anatomie  Biomechanica  Biochemie  Fysiologie."— Transcript van de presentatie:

1 DIDACTIEK=MANAGEMENT

2 Inleiding  Fysica  Biologie  Psychologie  Chemie  Pedagogie  Sociologie  Anatomie  Biomechanica  Biochemie  Fysiologie  Motorisch leren  Kinantropometrie  Didactiek Welke algemene vakken naast didactiek hebben we ook nodig om zwemles te geven?  Bewegingen verbeteren techniek  Uithouding  Kracht  Lenigheid  Mentaal

3 Leiding geven 1. De lesgever ( stuurt communiceert, motiveert) 2. De zwemmer (wie is dat, capaciteit ) 3. De context (in welke omstandigheden) 4. De doelen en inhoud (wat willen we bereiken) 5. De procedures en methoden (hoe ga ik te werk)

4 1 De context  Waar geef je les dit gaat over de omgeving  Competitief vs recreatief dit gaat over de sociale omgeving  Voorbeelden die specifiek zijn in een zwembad:  Hoe kan je hier gebruik van maken in uw lessen?

5 2 De zwemmer  Inschatting van deze persoon, Waarom?  Lichamelijke kenmerken (senioren zwaarlijvigen en handicap)  Sociale kenmerken (verlegen,samenwerking,motivatie)  Cognitieve kenmerken(taalgebruik,haalbaar,begrijpbaar)  Emotionele kenmerken(kritiek,winnen en verliezen)

6 3 De doelen en inhoud  De centrale vraag is hier: wat wil ik bereiken en hoe? We moeten hier dus terugrijpen naar de beginsituatie van de sportbeoefenaar.  Soorten doelstellingen:

7 Soorten doelstellingen  Korte termijn of lange termijn  Makkelijk haalbaar of moeilijk haalbaar. Succesbeleving nastreven!  Motorisch doel: nadruk op uitvoeren  Cognitief doel: nadruk op inzicht  Sociaal doel : nadruk op relaties

8 Soorten lesinhouden  De verkenningsfase opdoen van bewegingservaring experimenteren imiteren  De verfijningsfase verfijnen herhalingen deelstructuren veel feedback  De automatiseringsfase toepassingen in andere context tranfer wedstrijdechte situaties

9 Soorten lesinhouden  Van makkelijk naar moeilijk als nodig terug afdalen  Evenwicht tussen rust en actie  Evenwicht tussen globaal en analytisch  Als voorbeeld lesmodel van Maheany TIP Neem als doelstelling altijd een werkwoord

10 4 De procedures en methoden  Hier komt het woord management terug: -tijdsmanagement (zie les) -ruimtemanagement (optimaal gebruik van zwembad) video -regels en afspraken -opstellingsvormen vrije opstelling, frontrij, kolomopstelling, halve cirkel, parcours, stationsvormen, speelvormen,per twee of drie. - opdrachtvormen en omgangsvormen

11 opdrachtvormen en omgangsvormen  Belonen  Straffen  Negeren  Verbieden  Feedback: in groep of individueel afdalen Voordoen Samen zoeken naar een oplossing

12 5 De lesgever  Communicatie, hoe breng ik de boodschap over. Wat onthouden de leerlingen?  Demonstratie: goede opstelling zeker in zwemmen (voorbeelden)  Hulpmiddelen: variatie, lesgeefvormen, zelfevaluatie, motivatie.

13 ?Vragen?


Download ppt "DIDACTIEK=MANAGEMENT. Inleiding  Fysica  Biologie  Psychologie  Chemie  Pedagogie  Sociologie  Anatomie  Biomechanica  Biochemie  Fysiologie."

Verwante presentaties


Ads door Google