De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren in en door organisaties Robert de Hoog Programmagroep SWI.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren in en door organisaties Robert de Hoog Programmagroep SWI."— Transcript van de presentatie:

1 Leren in en door organisaties Robert de Hoog Programmagroep SWI

2 Kennis en leren 18 april Onderwerpen  Van individu naar organisatie  Kenniscreatie: componenten  Kenniscreatie: processen  Aansturen: management en condities  Bewijs?

3 Kennis en leren 18 april Van individu naar organisatie  Leren veronderstelt een lerende “agent”  In principe een individu  Hoe kan je individueel leren en een “lerende organisatie” koppelen?  Omvat ook informeel leren!  Veel auteurs: Senge, Argyris, Schon  Hier vanuit kennis management perspectief

4 Kennis en leren 18 april Van individu naar organisatie  Meestal probeert men de volgende aspecten in kaart te brengen:  Wat wordt er geleerd  Hoe wordt er geleerd  Hoe bevorderen we leren  Nonaka & Takeuchi: theorie  Reinhardt: theorie + toetsing

5 Kennis en leren 18 april Kenniscreatie: componenten  Nonaka & Takeuchi (epistemologie)  Onderscheid tussen impliciete en expliciete kennis (zie ook Sveiby, p.69-71)

6 Kennis en leren 18 april Kenniscreatie: componenten  Nonaka & Takeuchi (ontologie):  Organisatienivo’s  Individu  Groep  Organisatie  Inter-organisatie

7 Kennis en leren 18 april Kenniscreatie: componenten  Reinhardt (zie fig. 8.2):  Leer nivo’s (individu, team etc.)  Leer modi (cognitief, cultureel, actie georienteerd)  Leer typen (single loop, double loop)  Leerprocessen (identificatie/creatie, diffusie, integratie/modificatie, actie)  NB: geeft 144 perspectieven!

8 Kennis en leren 18 april Kenniscreatie: processen Spiraal wordt gedreven door continue interactie tussen impliciete en expliciete kennis Nonaka & Takeuchi: conversieproces tussen typen

9 Kennis en leren 18 april Kenniscreatie: processen Groepsprocessen Cultuur Apprenticeship Informatieverwerking Instructie ??? Metaforen, analogie, dialoog Lerende organi satie Leren door te doen Nonaka & Takeuchi

10 Kennis en leren 18 april Kenniscreatie: processen Reinhardt: •Meer object model voor KM •Pijlen? •Leervormen?

11 Kennis en leren 18 april Aansturen: management en condities  Uitgangspunt is dat processen niet “vanzelf” verlopen  Management vs condities  Nonaka & Takeuchi geven condities:  Intentie: doelgerichtheid van de organisatie  Autonomie: zelfstandig handelen  Fluctuatie en creatieve chaos: “opschudden”  Redundantie: meer weten dan direct nodig  “Requisite variety”: fit met dynamiek omgeving

12 Kennis en leren 18 april Aansturen: management en condities  Reinhardt:  Management probleem:  Formuleren van doelen  Waarde bepalen  Acties/interventies ondernemen  Barrieres: zie table 8.3!

13 Kennis en leren 18 april Aansturen: management en condities  Sveiby, Hoofdstuk 7  Verzameling “losse” opmerkingen over interne structuur:  Spanning beheersen tussen groepen in de organisatie  Afstemming met klanten  Structuren voor kennisoverdracht (kantoortuin e.d.)  Kangoeroemethode  Simulatie (Tango!)

14 Kennis en leren 18 april Bewijs?  Nonaka & Takeuchi: beperkt aantal case studies, Japan wel zo goed (zie ook nieuwe boek)  Sveiby: anecdotisch  Reinhardt: systematich opgezet onderzoek in een organisatie


Download ppt "Leren in en door organisaties Robert de Hoog Programmagroep SWI."

Verwante presentaties


Ads door Google