De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma Robert de Hoog Universiteit Twente.

Verwante presentaties


Presentatie over: "KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma Robert de Hoog Universiteit Twente."— Transcript van de presentatie:

1 KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma Robert de Hoog Universiteit Twente

2 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Onderwerpen • Wat is lastig aan kennismanagement? • Theorie • De theorie • Het spel

3 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Wat is lastig aan kennismanagement? • Wat is lastig en prettig aan kennis? • Kennis heeft een aantal eigenschappen die bijzonder zijn voor een hulpbron • Sommige zijn positief, maar er zijn ook negatieve • Kennismanagement moet daarmee rekening houden

4 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Wat is lastig aan kennismanagement? • Positieve eigenschappen van kennis • Kennis kan groeien door gebruik • Kennis kan tegelijkertijd in verschillende processen worden gebruikt • Negatieve eigenschappen van kennis • Ontastbaar en moeilijk te meten • Productie van kennis kost (veel) tijd • Kennis is vaak belichaamd in personen met een wil, dus: • Kan plotseling verdwijnen • De persoon moet “zin” hebben • Kennis is macht

5 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Wat is lastig aan kennismanagement? • Daarnaast gelden prestatiecriteria, zoals: • Op de juiste plaats • Op de juiste tijd • In de juiste vorm • Met de vereiste kwaliteit van de inhoud • Tegen de laagst mogelijke kosten • voor inzet en gebruik in kennisgebruikende bedrijfsprocessen

6 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Wat is lastig aan kennismanagement? • Definitie • Kennismanagement is een managementtaak bestaande uit een geordende cyclus van activiteiten, die tot doel heeft interventies/acties te identificeren, initieren en te volgen, die het gebruik van kennis in bedrijfsprocessen optimaliseert, rekening houdend met de positieve en negatieve eigenschappen van kennis

7 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Theorie • Leuk zo’n definitie, “but what do we do on Monday morning”? • Eist een verdere theoretische uitwerking • Gevolgde aanpak: bouw een kennismanagement simulatie leeromgeving • Waarom: computer simulatie dwingt je om specifiek te worden, zeker wanneer je aan iemand anders moet leren

8 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Theorie • Wat moet je maken: • Een operationeel kennismanagement model • Een procesmodel van een bedrijf • Kennismanagement interventies/acties • Gebeurtenissen • Plus: de relaties daartussen • Plusplus: leerdoelen, hulpmiddelen

9 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Theorie: doelen • Het maken van een operationeel en onderzoekbaar model voor kennismanagement en van een kennisintensieve organisatie • Het bouwen van een hulpmiddel voor het interactief, collaboratief en tijd/plaats onafhankelijk leren van kennismanagement

10 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 De theorie: uitgangspunten • Kennis als organisatorische hulpbron • Het besturingsparadigma “Team manager”

11 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 De theorie: besturingsparadigma Kennis management nivo Kennis gebruikende processen Kennis management interventies Resultaten van interventies Kennis management Model Bedrijfsmodel

12 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 De theorie: het kennismanagement model FOCUS ORGANISE IMPLEMENT MONITOR Cyclisch model met drie lagen: 1.Algemeen 2.Substappen 3.Wat en hoe

13 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 De theorie: Het bedrijfsmodel • Type is beperkt algemeen • Product leiderschap organisatie • Doel: zo snel mogelijk met innovatieve producten op de markt komen • Belangrijke kennisdomeinen: R&D, Marketing, Productie

14 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Organisatorische effectiviteit indicatoren De theorie: structuur van het bedrijfsmodel Kennisprocessen indicatoren Kennisdomein indicatoren Bedrijfsprocessen indicatoren Extern e gebeurtenissen Interne gebeurtenissen Kennis Management interventies Concurrent brengt een nieuw product uit Klanttevredenheid Competentie in marketing kennis EffEff Effectiviteit van kennisgroei over marketing Expert verlaat bet bedrijf Time to market nieuwe producten Leg expertkennis vast in documenten

15 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 De theorie: deel van het bedrijfsmodel

16 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 KM specific Generic Business model Knowledge management model KM interventions State of business (model) State of business (model) Learner Instructional envelope De theorie: architectuur van KMQuest Business model

17 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Het spel • Team van drie • Drie jaar “in het leven van het bedrijf” • Onverwachte gebeurtenissen • Selectie van interventies op basis van strategie, tactiek en kennisdoelen • Interactief, via Internet te spelen • Niet competitief! (Game against nature)

18 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Het spel: hoofdscherm Status van het bedrijf Kennis managent model Gebeurte- nissen

19 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Het spel: implementatie kennismanagement model

20 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Het spel: uitkomsten bedrijfsmodel

21 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Het spel: uitkomsten bedrijfsmodel

22 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Het spel: gebeurtenissen

23 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Het spel: interventies

24 NOSMO lezing Utrecht 12 november 2004 Resultaten • Gespeeld door meer dan duizend spelers wereldwijd • Kennismanagement model is niet zo makkelijk te leren • Aanpassingen nodig • Bedrijfmodel vertoont plausibel gedrag • Enkele lacunes ontdekt • Voldoet aan dubbelfunctie: • Artefact om leren te ondersteunen • Operationele omgeving om theorieen te onderzoekern


Download ppt "KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma Robert de Hoog Universiteit Twente."

Verwante presentaties


Ads door Google