De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Spijbelbegeleiding: CLB aan zet! Het CLB als schakel in de aanpak van problematisch afwezige jongeren in het secundair onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Spijbelbegeleiding: CLB aan zet! Het CLB als schakel in de aanpak van problematisch afwezige jongeren in het secundair onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Spijbelbegeleiding: CLB aan zet! Het CLB als schakel in de aanpak van problematisch afwezige jongeren in het secundair onderwijs

2 Inleiding

3 Het woord ‘spijbelen’  Fatsen  Schoolduiken  Het Engelse ‘to play the truant’  Franse ‘buissonnier’  Duitse ‘schulken’

4 Startschot onderzoek spijbelproblematiek  Verkennend departementaal onderzoek ( )  Brusselse Nederlandstalige secundaire scholen  Projecten en onderzoek  Sterkte - zwakte analyse  Nieuwe regelgeving

5 Hoofdstuk 1: Spijbelen

6 1 Begripsomschrijving  Definities  Spijbelen, een vorm van antisociaal gedrag  Signaalwaarde  Verschillende vormen van schoolverzuim

7 2 Juridisch kader  Regelgeving i.v.m. de leerplicht  Het gelijke onderwijskansendecreet

8 3 Wetenschappelijk onderzoek  Waarschuwing  Cijfermateriaal  Onderwijsspiegel  Rapport Problematische Afwezigheden  Conclusie

9 4 Jongeren aan het woord DDDDe stem van de jongere SSSShari en Elke RRRReinhart KKKKim

10 Hoofdstuk 2: De (de)motivatie van de spijbelaar

11 1 Etiologische en beïnvloedende factoren  Vier probleemclusters Schoolgebonden Samenlevingsgebonden Samenlevingsgebonden Leerling gebonden Leerling gebonden Gezins- of oudergebonden  Empirisch onderzoeksmateriaal

12 2 Gebonden aan school  Maatschappelijke kwetsbaarheid  Dynamische driehoek

13 3 Beleving van de spijbelende jongere  Jonas  Lispelt  Stefanie  Hanne

14 Hoofdstuk 3: Vormen van spijbelbeleid

15 1 Verschillende complementaire visies  Integrale aanpak  Vaak een multifactorieel probleem  Wisselwerking tussen micro (leerling) meso (gezin/school) macro (samenleving) Goed in het oog houden

16 2 Rol van de school PPPPreventief beleid RRRRemediërend beleid registratie en opvolging

17 3 Spijbelbegeleiding, een zaak van alle betrokkenen  De ketting  Een gedeelde zorg voor school en CLB  Samenwerking met politie en justitie

18 4 Nieuwe initiatieven  Time out projecten bijv. Arktos, SWOB, SWAT  Antwerpen, Centraal Meldpunt dataverzameling dosiers beheren werken vanuit vogelperspectief  Nederland: Spijbelrechter

19 Hoofdstuk 4: Het CLB als essentiële schakel in de spijbelbegeleiding

20 1 Specifieke rol en functie van het CLB  CLB – werking  Poel van expertise  Vraaggestuurde werking

21 2 Spijbelbegeleiding in een CLB  Enkele uitgangspunten Verplichte begeleiding  Suggesties voor een efficiënte begeleiding

22 3 Partners in de samenwerking  De school Beleidscontracten/-plannen Individuele begeleiding of schoolondersteuning  Andere CLB’s Schoolwisselingen  Externe diensten Draaischijffunctie  Besluit

23 Algemeen besluit  Dat het CLB om als volwaardige partner te worden beschouwd aan de tafel van actoren, betrokken in de spijbelbegeleiding, zeker en vast een aantal troeven in de hand heeft.  HET CLB IS AAN ZET …..


Download ppt "Spijbelbegeleiding: CLB aan zet! Het CLB als schakel in de aanpak van problematisch afwezige jongeren in het secundair onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google