De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoekende leerling Ad Mooldijk, FIsme. Onderzoekende leerling Kerndoelen Onderzoeken / ontwerpen –Stuiterles / eierrace Onderzoeken leren Onderzoekende.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoekende leerling Ad Mooldijk, FIsme. Onderzoekende leerling Kerndoelen Onderzoeken / ontwerpen –Stuiterles / eierrace Onderzoeken leren Onderzoekende."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoekende leerling Ad Mooldijk, FIsme

2 Onderzoekende leerling Kerndoelen Onderzoeken / ontwerpen –Stuiterles / eierrace Onderzoeken leren Onderzoekende houding bij kinderen –Kenmerken –Hoe zie je die houding Stimuleren –Werkvormen / activiteiten –Do’s en dont’s Waar meer te vinden

3 Kerndoelen basisonderwijs Onderwijs heeft drie belangrijke functies: draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, zorgt voor overdracht van maatschappelijke en culturele verworvenheden en het rust kinderen toe voor participatie in de samenleving. De belangrijkste dingen die kinderen moeten leren om actief deel te nemen aan de samenleving, staan vastgelegd in de zogenaamde kerndoelen.

4 Kerndoelen basisonderwijs Gezien het karakter van het basisonderwijs dienen leraren een beroep te doen op de natuurlijke nieuwsgierigheid en de behoefte aan ontwikkeling en communicatie van kinderen en deze te stimuleren. Door een gestructureerd en interactief onderwijsaanbod, vormen van ontdekkend onderwijs, interessante thema’s en activiteiten, worden kinderen uitgedaagd in hun ontwikkeling.

5 Stuiterles Professionaliseringstraject Wetenschap en Techniek Noord-Holland

6 1. ConfrontatieConfrontatie

7 2. Verkennen Hoe ‘goed’ stuitert een bal? Dit levert (hopelijk) onderzoeksvragen op, klassikaal inventariseren.

8 3. Opzetten experiment - Hoe meten? - Eerlijk meten - Voorspelling?

9 4. Uitvoeren experiment Materiaal, logboek, resultaten opschrijven.

10 5. Concluderen Resultaat in overeenkomst met voorspelling? Wat is dan het antwoord op de onderzoeksvraag?

11 6. Presenteren Laat elk groepje nu de bevindingen presenteren aan de rest van de klas.

12 7. Verdiepen/Verbreden Verdiepen: wat is stuiteren? Verbreden: hoe passen we dit verschijnsel bijvoorbeeld toe? ProefjesProefjes techniek obs ;t Vrieske Honk Vrieschelootechniek

13 onderzoeken / ontwerpen Onderzoekend leren A1. Confrontatie A2. Verkennen A3. Opzetten experiment A4. Uitvoeren experiment A5. Concluderen A6. Presenteren / Communiceren A7. Verdiepen Ontwerpend leren B1. Probleem constateren B2. Verkennen B3. Ontwerpvoorstel maken B4. Ontwerpvoorstel uitvoeren B5. Testen en bijstellen B6. Presenteren / Communiceren B7. Verdiepen M. van Graft en P. Kemmers (2007)

14 ontwerpend leren Probleem Verkennen Ontwerpvoorstel Voorstel uitvoeren Testen en bijstellen Presenteren verdiepen Ei valt van drie hoog en valt stuk Wat is probleem? Bedenk een mogelijke oplossing (parachute) Maak een prototype Uitproberen en verbeteren Presenteer oplossingoplossing Kan je dat ook met een vaas doen?

15 Onderzoeken leren instrumentele vaardigheden aanleren technische vaardigheden aanleren onderzoeksvaardigheden aanleren begripsontwikkeling stimuleren onderzoekende houding ontwikkelen

16 houding wetenschappers Willen weten Willen bekritiseren Willen delen Willen begrijpen Willen bereiken Willen innoveren –(2009 R. van de Rijst) (voorgezet) Onderwijs Nieuwsgierigheid Kritisch Willen delen −(2009 T. van der Valk)

17 Houding op de basisschool Nieuwsgierig –Verwondering –WaarnemenWaarnemen –uitdaging Cognitief / kritisch –Eigen inzicht –Systematisch –Nuanceren –Feiten / meningen Sociaal-emotioneel –Doorzetten –Open houding –Subjectief / objectief –Delen Creatief –Verrassend –Vindingrijkheid –Originaliteit Van Graft, Kemmers (2007)

18 nieuwsgierigheid bewondering –not to know verwondering –“nice to know” nieuwsgierig –“desire to know” –willen begrijpen Attention Interest Desire Action

19 kritisch zijn Wat doe ik? waarom zo? hoe kan het anders, misschien wel beter? onderzoekbaarheid opzet onderzoek herhaalbaarheid betrouwbaarheid zekerheid

20 delen Vanuit passie Ervaringen vertellen Presenteren Discussiëren verslaglegging

21 Vragen stellen Vorm –Open – gesloten –Persoongericht – onderwerpgericht Timing –Wachten –Herformuleren Handopsteken Denken, delen, uitwisselen –Wat valt je op als?/ zie je de belletjes…? –Wat denk jij wat dat voor belletjes zijn? – Wat zit er in de belletjes –Vb Conceptcartoon

22 Conceptcartoons

23 Vragen stellen ideeën verteld –Je meer leert over ideeën van leerlingen onderzoeksvaardigheden van leerling –bij leerlingen ontwikkelen Ideeën Onderzoeksvaardigheden (observeren, voorspellen, onderzoeken en interpreteren) Delen en samen ontwikkelen aanmoedigen reflectie

24 Vragen krijgen Verwondering en interesse Informatie Vragen met moeilijke antwoorden Filosofisch onderzoekbaar Hoe komen rotsen aan hun kleur? Is goud ook rots? Waarom zijn veel rotsen hard? Waarom zijn er rotsen op aarde? Wat gebeurt er als je een boon omgekeerd in de grond plant?

25 Ideeën uitbreiding verdieping Kringgesprek Antwoorden eerst in schrift, dan uitwisselen (DDU) Puppets Tekenen Logboek Denkwolkjes na onderzoekje Conceptcartoons of meerkeuzevragen

26 Conceptcartoon 2

27 Je moeder heeft het talloze malen herhaald ‘Doe je jas aan, dan krijg je het warm.’ Wanneer je stoffen koel wil houden stop je ze bijvoorbeeld in een koelbox. Je koelbox is dan als het ware de jas die je rond deze stoffen legt. Uiteindelijk smelt de sneeuwman toch. Het maakt geen verschil uit of je hem een jas aandoet of niet. We bekijken de sneeuwman eventjes.. Andere mogelijkheden………. discussie

28 Werkhypothese Heeft het een jas aandoen invloed op de tijd om de sneeuwman te smelten? Beschrijving en schets van het experiment We moeten identieke sneeuwmannetjes een jas aantrekken. Om te weten hoe snel de sneeuwman smelt, moeten we met een chronometer de tijd registreren. …. Materiaallijst-2.identieke sneeuwmannetjes: ijsblokken gemaakt door een bepaald volume water in plastic drinkbekertjes in te vriezen -Chronometer -… Te volgen werkwijze -we bepalen de temperatuur van de kamer en de temperatuur in de diepvriezer (= de temperatuur van de sneeuwmannetjes) -we nemen de sneeuwmannetjes uit de diepvriezer en wikkelen 1 mannetje in een laag fleecestof -we bepalen de massa van de sneeuwmannetjes -we plaatsen de sneeuwmannetjes op een schaaltje en starten de tijd -na x minuten vergelijken we de volumes smeltwater of de eindmassa van de droge sneeuwmannetjes Kansen voor onderzoek

29 26 regionale steunpunten lesmateriaal filmpjes over voorbeeldscholen

30 bronnen M. van Graft en P. Kemmers (2007) Onderzoekend en ontwerpend leren, platform beta techniek, Den haag. Zie voor publicatie en lesmateriaal: W. Harlen (2006) teaching, learning & assessing science 5 – 12, Sage, London


Download ppt "Onderzoekende leerling Ad Mooldijk, FIsme. Onderzoekende leerling Kerndoelen Onderzoeken / ontwerpen –Stuiterles / eierrace Onderzoeken leren Onderzoekende."

Verwante presentaties


Ads door Google