De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Edith Roefs Workshop: Inspirerende docenten Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Edith Roefs Workshop: Inspirerende docenten Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam."— Transcript van de presentatie:

1 Edith Roefs Workshop: Inspirerende docenten Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam

2 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 2 Onderzoek en publicatie voor het lectoraat Pedagogische kwaliteit van het onderwijs Hogeschool Windesheim Edith Roefs

3 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 3 Onderzoekende houding Kritische, lerende houding t.o.v. het eigen Kritische, lerende houding t.o.v. het eigen professioneel functioneren. professioneel functioneren. Het eigen beroep in een breder perspectief plaatsen, systematisch informatie verzamelen. Het eigen beroep in een breder perspectief plaatsen, systematisch informatie verzamelen. Nieuwsgierig zijn èn vernieuwen. Nieuwsgierig zijn èn vernieuwen.

4 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 4 Wat zeggen studenten? Wat zeggen studenten?

5 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 5 “Een piekervaring is de weg waar je nog nooit bent geweest.” (regisseur in ‘Een magisch moment’) “Een piekervaring is de weg waar je nog nooit bent geweest.” (regisseur in ‘Een magisch moment’) ervaring discontinue

6 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 6 De zes aspecten van een onderzoekende houding (van der Rijst) Neiging om: 1.te willen weten 2.te willen begrijpen 3.te willen bereiken 4.te willen delen 5.te willen innoveren 6.kritisch te willen zijn.

7 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 7 Cyclisch proces Cyclisch proces discontinue ervaring Innerlijke dialoog Externe dialoog

8 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 8 Sturing: Aansluiten en nieuw perspectief bieden Sturing: Aansluiten en nieuw perspectief bieden Concreet: dialoog - korte interventie. Concreet: dialoog - korte interventie. Studenten vinden eigen antwoorden. Studenten vinden eigen antwoorden. Verbinding aanbrengen tussen persoon, theorie en praktijk. Verbinding aanbrengen tussen persoon, theorie en praktijk. Een menselijke relatie: betrokken en authentiek. Een menselijke relatie: betrokken en authentiek.

9 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 9 De betekenis van de inspirerende docent De betekenis van de inspirerende docent Ontwikkelen referentiekader & gedragsrepertoire. Kritische, onderzoekende houding en verantwoordelijkheid. discontinue ervaring

10 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 10 Perspectief van de docent Perspectief van de docent Docenten zeggen iets over: Docenten zeggen iets over:  Een persoonlijk streven.  Het type ervaringen dat ze studenten gunnen.  De eigen identiteit en ontwikkeling.

11 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 11 De docent: De docent: “Ik probeer studenten te confronteren met het verschil in hoe ze binnen zijn gekomen en hoe het is in het beroep.” Stefan

12 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 12 De docent: De docent: “Ik vind het zo belangrijk dat studenten merken dat ze zichzelf ergens kunnen brengen, waarvan ze vooraf nooit dachten daar te kunnen komen.” Ton

13 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 13 De docent: De docent: “Soms moeten studenten ook een beetje uit balans gebracht worden, dan pas is er een confrontatie met eigen voorkeuren en grenzen.”Ella

14 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 14 Ontwikkelen vermogen tot inspirerend lesgeven Ontwikkelen vermogen tot inspirerend lesgeven Reflectie en experiment. Reflectie en experiment. Agency: sturen eigen leerproces/ Agency: sturen eigen leerproces/ onderzoek. onderzoek. Gezamenlijk leren met collega’s. Gezamenlijk leren met collega’s. Aansluiten en nieuw perspectief bieden. Aansluiten en nieuw perspectief bieden.

15 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 15 Opleidingscultuur en leiderschap. Opleidingscultuur en leiderschap. Actieve betrokkenheid. Actieve betrokkenheid. Tijd en ruimte. Tijd en ruimte. Factoren in de omgeving

16 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 16 “Als ik evenveel handreikingen zou krijgen over hoe ik moet regisseren als een docent krijgt over hoe hij les moet geven, zou ik helemaal vast komen te zitten.” Theaterregisseur Tot slot Tot slot

17 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 17 “In de herhaling zitten parallellen, ieder jaar dezelfde lessen. Ook in een dansuitvoering dezelfde lessen. Ook in een dansuitvoering moet ik iedere avond hetzelfde doen. Alleen moet ik iedere avond hetzelfde doen. Alleen door mijzelf daarin mee te nemen, blijft het door mijzelf daarin mee te nemen, blijft het elke avond weer vers.” elke avond weer vers.”Choreograaf/danser

18 Themadag Onderzoek 2010 Workshop Edith Roefs 18 “In de overdracht moet je ook iets geven van jezelf, van wat jij zelf mooi vindt.” Theaterregisseur


Download ppt "Edith Roefs Workshop: Inspirerende docenten Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam."

Verwante presentaties


Ads door Google