De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interactum Lectoraat Kantelende kennis. Leren is de cirkel rond maken Een onderzoek van kinderen naar hoe de mensen leren Jos Kasteleins, Bob Koster en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interactum Lectoraat Kantelende kennis. Leren is de cirkel rond maken Een onderzoek van kinderen naar hoe de mensen leren Jos Kasteleins, Bob Koster en."— Transcript van de presentatie:

1 Interactum Lectoraat Kantelende kennis

2 Leren is de cirkel rond maken Een onderzoek van kinderen naar hoe de mensen leren Jos Kasteleins, Bob Koster en Marjan Vermeulen

3 Opzet onderzoek  23 kinderen hebben bezoekers van de conferentie gevraagd hoe zij het liefst leren  Daartoe was van te voren door het lectoraat een vragenlijst opgesteld  De vragenlijst was de basis van een (vooral gesloten) interview met de bezoekers  De kinderen hebben de data ingevoerd  Drie kinderen hebben een presentatie gegeven op het einde van de conferentie  Vanwege technische problemen later opnieuw data ingevoerd en gemiddelden berekend

4 Vragen: Hoe leert u het liefst :  ….. door een opdracht of als u zelf bedenkt wat u gaat leren  …. uit een boek of door te doen  …. informatie krijgen of zelf iets bedenken  …. met anderen samen of alleen  …. op school of overal (thuis, werk, vakantie)

5 De antwoord mogelijkheden Voorbeeld vraag Hoe leert u het liefst: op school of overal? 1. Vooral op school 2. Op school en een beetje overal 3. Juist door allebei te gelijk 4. Overal en een beetje op school 5. Vooral overal

6 Twee open vragen  Zelf een vraag bedenken over hoe je het liefst leert met de vijfpuntsschaal  Wilt u ons in het kort een voorbeeld geven van iets waar u heel veel van geleerd heeft, en hoe u dat geleerd heeft?

7 Overzicht van de antwoorden van 60 bezoekers  Gemiddeld leert iedereen het liefst een beetje in combinatie, ook al verschilt dat wel per vraag  Er zijn verschillen tussen de groepen

8 Hoe leert u het liefst: door een opdracht of als uzelf bedenkt wat u gaat leren ?  Liefst door allebei tegelijk (gem. 3,39)  De studenten leren van allebei, maar leren iets meer van opdrachten

9 Hoe leert u het liefst: uit een boek of door het te doen?  Liefst door allebei tegelijk (gem. 3,54)  De studenten leren door allebei maar leren een beetje meer door het zelf te doen

10 Hoe leert u het liefst: informatie krijgen of zelf iets bedenken ?  Liefst door allebei tegelijk ( gem. 3.19)  De groep ‘ANDERS’ leert liever door iets meer zelf te bedenken

11 Hoe leert u het liefst: met anderen samen of alleen ?  Liefst door allebei tegelijk (gem. 2,46)  De groepen verschillen onderling niet veel

12 Hoe leert u het liefst: op school of overal (thuis, werk, vakantie) ?  Het liefst overal met een beetje op school (gem. 3,53)  Studenten leren iets meer op school dan overal

13 Voorbeelden van veel te hebben geleerd (1) (gecategoriseerd)  Praktijk – doen - stages  ik denk dat je op de PABO heel erg veel leert uit de praktijk, stages dus  vooral door te wérken in het onderwijs  Samen werken – samen leren – kijken naar anderen  met mensen in gesprek en nadenken  door goed naar anderen te luisteren, om wel eens andere ideeën te krijgen  heel veel geleerd van mijn eigen kinderen; als zij dingen zeggen leer ik daar veel van

14 Voorbeelden van veel te hebben geleerd (2) (gecategoriseerd)  Zelf ontdekken, zelf ervaren  vroeger piano gespeeld en daardoor begrepen hoe je nieuwe dingen leert  twee jaar leren roeien. Geleerd heel goed naar anderen te kijken en zelf veel te oefenen  mijn oma heeft me breien en steken geleerd  hoe computers werken en op sites kijken  ik heb bij de radio gewerkt en door het te doen ging het vanzelf  sterren en planeten: kijken en tekenen  geleerd van thuis en straatje leggen door af te kijken en toen zelf te doen en door fouten het opnieuw te doen

15 Voorbeelden van veel te hebben geleerd (3) (gecategoriseerd)  Door fouten te maken  soms leer je heel veel als iets helemaal verkeerd gaat  Inspirerende ervaring  een meester op de basisschool die mooi kon vertellen en zo kon ik er veel van leren. Hij maakte mij enthousiast  Overig  grenzen verleggen  door een heel andere beroep te hebben gedaan dan alleen juf te zijn  ik leer elke dag van alles heel veel

16 Conclusie  Met enkele nuances leren de bezoekers van de conferentie het liefst in combinaties zoals hen werd voorgelegd:  Boeken en zelf ervaren  Zelf bedenken en opdrachten  Op school en overal  Samen en alleen  Kortom kantelen is niet het een of het ander, het is combineren en …..  ….. het is altijd weer anders


Download ppt "Interactum Lectoraat Kantelende kennis. Leren is de cirkel rond maken Een onderzoek van kinderen naar hoe de mensen leren Jos Kasteleins, Bob Koster en."

Verwante presentaties


Ads door Google