De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatieroutine Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs & Hendrik Snijders Amsterdam, 18 november 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatieroutine Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs & Hendrik Snijders Amsterdam, 18 november 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Innovatieroutine Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs & Hendrik Snijders Amsterdam, 18 november 2008

2 aanleiding  vraag SMS: rol managers bij innovatie?  ons idee: herhaald succes bij innovatie onderzoeken  brede selectie 22 cases  simpele, brede definitie van innovatie

3

4 innovatie = iets nieuws (dat gerealiseerd wordt) met (hopelijk) een toegevoegde waarde

5 productinnovaties van stijlinnovatie tot nieuwe concepten transactie-innovaties ~ marketing, verkoop ~ instituties procesinnovaties ~ nieuwe organisatievormen (re-engineering, sociotechniek, keteninnovatie) het brede scala van innovaties

6 Wat is ‘echte’ innovatie? Alleen radicale innovatie?  99% van de innovatie is (gelukkig) marginaal

7 ‘fuzzy’ benadering van innovatie electrificatie beperkte stylistische innovatie nieuw automodelnieuwe soort auto’snieuw autoconcept internet  hinderpaal 1: verabsoluteren van innovatie

8 “maak het jezelf niet te moeilijk” de meeste innovatie bouwt voort op iets bekend “maak het jezelf niet te gemakkellijk” af en toe zul je met iets meer vernieuwends moeten komen de ambidextere organisatie

9 Organisatieroutines  Organisaties zijn zowel sterk als zwak door hun organisatieroutines  Population Ecology: adaptatie vindt plaats door geboorte en sterfte van organisaties en sectoren (bevolkingen van organisaties)  variatie = starten van nieuwe organisatie  selectie = ‘fitness’ van organisaties in hun omgeving Onze hypothese: sommige organisaties hebben wellicht een innovatieroutine tot stand gebracht

10 variatie (interne) selectie realisatie (externe) selectie, overleven vermenigvuldigen, soortvorming strategisch profielimplementatieroutine ambiance, onrust, leercultuur feedback t.a.v. doorontwikkeling (darwinistische) innovatieroutine  hinderpaal 2: leider als Deus ex machina

11 professionele bureaucratie machine- bureaucratie adhocratie = de innovatieve organisatie simpele structuur Mintzbergs basis-organisatievormen (1879/1989) ‘onttovering’ van innovatie [ Mintzbergs favoriet ] eenvoudig complex stabiel dynamisch

12 professionele bureaucratie machine- bureaucratie simpele structuur eenvoudig complex stabiel dynamisch ambidexter: exploratie én exploitatie Mintzbergs basis-organisatievormen (1879/1989) ‘onttovering’ van innovatie adhocratie = de innovatieve organisatie [ Mintzbergs favoriet ] mentale hinderpaal 3: innovatie en routine zijn onverenigbaar

13 wat wel? een nieuwe moderne tienkamp 1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment

14 innovatietienkamp  discipline 1 = innovatie sterk verbonden met strategisch profiel  kerncompetenties  dieptestrategieën  visuele identiteit, handschrift  groeiplatforms maar ook: noodzakelijke variëtiet

15 innovatietienkamp  discipline 2 = maatschappijgerichtheid  discipline 3 = klantgerichtheid “wees bijziend” “wees verziend”

16 innovatietienkamp  discipline 4: ambitie en durf (van de Dorpsstraat naar Fifth Avenue en Bund)

17 innovatietienkamp  discipline 5 = doorontwikkeling (experimenteer en leer)

18  discipline 6 = leren van reële getallen (die er toe doen, bijv. Balanced Scorecard)  discipline 7 = de beste mensen  discipline 8 = ambiance, open cultuur  discipline 9 = sterke netwerken innovatietienkamp

19  discipline 10 = focus, commitment lange adem, maar ook weten op te houden (= helderheid)

20 professionele bureaucratie machinebureaucratie adhocratie simpele structuur Intervet Effectory Gron. Museum Kunsthal Achmea HEMA MEXX Amsterdam K&H Siemens NL Rabobank Shell Unilever Efteling Ten Cate ASML Kessels Kramer  simpel  omgeving  complex   stabiel  omgeving  dynamisch  Dordrecht Stage Entertainm. DSM Philips Albert Heijn

21 goud zilver brons? successen uit het verleden vormen geen waarborg voor de toekomst

22 de innovatietienkamp 1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment  Dik deze lijst niet verder in!  Concentreer u op wat u nog niet goed genoeg doet!


Download ppt "Innovatieroutine Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs & Hendrik Snijders Amsterdam, 18 november 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google