De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Groep 4, klas 1U. Welkom  Wie vertelt wat  Inleiding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Groep 4, klas 1U. Welkom  Wie vertelt wat  Inleiding."— Transcript van de presentatie:

1 Groep 4, klas 1U

2 Welkom  Wie vertelt wat  Inleiding

3 Wat is de zwijgspiraal?  Elisabeth Noelle-Neumann  Grote macht van de media  Effecten van alle boodschappen

4 Uitgangspunten 1. Mensen zijn irrationeel 2. Grote macht van de media 3. De macht van de media wordt groter naarmate het soort medium selectief gebruikt bemoeilijkt

5 Uitgangspunten 4. De invloed van de media is slecht 5. Mensen leven voortdurend in angst voor sociale isolatie 6. Mensen hebben de neiging zicht te conformeren met de heersende opvattingen

6 In schema

7 1. Individuen  frequentieverdeling welke aanwezig sterkte ontwikkelingen

8 2.Eigen mening uiten: frequentieverdeling verwachte ontwikkelingsrichting individuele taxatie gunstig: openbaren mening minder gunstig: zwijgen

9 3.

10 4.Taxatie frequentieverdeling: op een bepaald tijdstip in de toekomst Hangen positief samen (positief gecorreleerd)

11 5.Als correlatie = laag  toekomst verwachting doorslag (bij uiten van mening)

12 Kritiek: goede elementen  Deutsch en Gerard: sociale beïnvloeding  Normatieve  Informationele

13 Derdepersoonseffect (Davidson, 1983)  Massamedia groot effect  “Invloed op anderen is altijd groter dan op mezelf”  Verwachtte effect  eigenlijke effect  (selffulfilling prophecy)

14 Kritiek  Angst voor isolement:  Alleen als de angst reëel is  Mensen zijn geneigd zich te conformeren  Experimenten van Asch Op veronderstellingen

15 Kritiek:  De media geven een eenstemmig, vertekend beeld  Specifieke situatie Op factoren die werking van media bepalen

16 Kritiek:  Ontbrekende  Meningsverandering  Gedetailleerde analyse media-inhoud  De wil om eigen mening te uiten hangt af van de schatting van andermans mening  Meerdere factoren  Zevende zintuig (sociale huid) Hypothesen

17 Kritiek:  Verschil tussen frequentieverdeling en werkelijke verdeling  Sommige meningen niet openbaar

18 Kritiek  Cirkelredenering  Publieke opinie: zonder meningen die tot sociale isolatie leiden Interne logica Werkelijke mening ≠ publieke opinie mensen stellen hun mening bij aan de heersende mening Werkelijke mening = publieke opinie

19 De perceptie van de mening van anderen  Noelle-Neumann:  Men kan zelf opinieklimaat inschatten  Andere wetenschappers:  Cognitieve dissonantie  Spiegelperceptie en false consensus  Pluralistic ignorance

20 De perceptie van de mening van anderen  Variabelen:  Meningsverdeling in de werkelijkheid  Perceptie van de meerderheidsopvatting  Eigen opvatting

21 Vergelijkingen  Pluralisitic ignorance :   derdepersoonseffect   spiegelperceptie   false consensus

22 Kortom…  Uitgangspunten  Theorie  Haken en ogen  Zijn er nog vragen?


Download ppt "Groep 4, klas 1U. Welkom  Wie vertelt wat  Inleiding."

Verwante presentaties


Ads door Google