De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoeksmethoden Corporate Identity Of Zelfpresentatie Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen Corporate Identity Of Zelfpresentatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoeksmethoden Corporate Identity Of Zelfpresentatie Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen Corporate Identity Of Zelfpresentatie."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoeksmethoden Corporate Identity Of Zelfpresentatie Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen Corporate Identity Of Zelfpresentatie Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen

2 Verhouding Identiteit/Imago (Birkigt & Stadler) Persoonlijkheid Gedrag Symbolen Communicatie Identiteit (corporate identity) Imago(corporate image) image)

3 1. Spinnenweb methode 1. Spinnenweb methode Doel: Vaststellen van de huidige identiteit en confrontatie met de gewenste identiteit Doel: Vaststellen van de huidige identiteit en confrontatie met de gewenste identiteit Methode: ‘brainstormsessie’ Methode: ‘brainstormsessie’ Verloop: Verloop: Opwarming: rondvraag over de attitude t.o.v. het bedrijf en hoe men het aan buitenstaanders beschrijft Opwarming: rondvraag over de attitude t.o.v. het bedrijf en hoe men het aan buitenstaanders beschrijft Fase1: lijst samenstellen van alle relevante kenmerken van het bedrijf > op bord, groeperen van kenmerken door moderator (max. 10 per persoon) Fase1: lijst samenstellen van alle relevante kenmerken van het bedrijf > op bord, groeperen van kenmerken door moderator (max. 10 per persoon) Fase2: selectie uit deze lijst van maximaal 8 kenmerken, door iedereen individueel Fase2: selectie uit deze lijst van maximaal 8 kenmerken, door iedereen individueel Fase3: top-8 wordt geselecteerd en vormt een ‘ster’ Fase3: top-8 wordt geselecteerd en vormt een ‘ster’

4 Spinnenweb methode Spinnenweb methode IntegriteitPrijs/waarde Innovatief Socialeverantwoordelijkheid Klantenservice Betrouwbaar Kwaliteit Durf

5 …verloop: …verloop: Fase4: van deze 8 kenmerken wordt aan de deelnemers gevraagd om ieder kenmerk twee scores te geven Fase4: van deze 8 kenmerken wordt aan de deelnemers gevraagd om ieder kenmerk twee scores te geven Een ‘Ist’-score op 10: dit kenmerk is vandaag realiteit Een ‘Ist’-score op 10: dit kenmerk is vandaag realiteit Een ‘Soll’-score op 10: dit kenmerk zou moeten gerealiseerd worden Een ‘Soll’-score op 10: dit kenmerk zou moeten gerealiseerd worden

6 Spinnenweb methode Spinnenweb methode IntegriteitPrijs/waarde Innovatief Socialeverantwoordelijkheid Klantenservice Betrouwbaar Kwaliteit Durf 0 10 Ist Soll Ist=4 Soll=9

7 Spinnenweb methode Spinnenweb methode …verloop: …verloop: Fase5: de gemiddelden van de ‘Ist’-scores en de ‘Soll’-scores worden in de grafiek opgenomen Fase5: de gemiddelden van de ‘Ist’-scores en de ‘Soll’-scores worden in de grafiek opgenomen Ieder lijnstuk is een 10-puntenschaal (nul in het midden) Ieder lijnstuk is een 10-puntenschaal (nul in het midden) De eventuele discrepantie komt grafisch tot uiting De eventuele discrepantie komt grafisch tot uiting Deze vaststelling moet discussie stimuleren over: Deze vaststelling moet discussie stimuleren over: Belang van ‘Ist’- en ‘Soll’-kenmerken Belang van ‘Ist’- en ‘Soll’-kenmerken Hoe de gewenste situatie (‘Soll’) gerealiseerd kan worden Hoe de gewenste situatie (‘Soll’) gerealiseerd kan worden

8 Spinnenweb methode Spinnenweb methode IntegriteitPrijs/waarde Innovatief Socialeverantwoordelijkheid Klantenservice Betrouwbaar Kwaliteit Durf 0 10 Ist Soll

9 Spinnenweb methode Spinnenweb methode Voordeel: Voordeel: Ideeën over de kenmerken/waarden van het bedrijf worden expliciet gemaakt (dankzij de ‘open methode’) Ideeën over de kenmerken/waarden van het bedrijf worden expliciet gemaakt (dankzij de ‘open methode’) Conflicterende waarden/kenmerken moeten een oplossing vinden Conflicterende waarden/kenmerken moeten een oplossing vinden De huidige en gewenste CI kan neergeschreven worden De huidige en gewenste CI kan neergeschreven worden Nadeel: Nadeel: Discussie zonder taboes? Discussie zonder taboes? Denken de andere personeelsleden er ook zo over? Denken de andere personeelsleden er ook zo over? Is er ‘bedrijfsblindheid’? Is er ‘bedrijfsblindheid’? Nood aan vergelijking met imago bij doelgroepen! Nood aan vergelijking met imago bij doelgroepen!


Download ppt "Onderzoeksmethoden Corporate Identity Of Zelfpresentatie Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen Corporate Identity Of Zelfpresentatie."

Verwante presentaties


Ads door Google