De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CORPORATE COMMUNICATIE Patrick Vyncke UGent.  Marketingcommunicatie : selling the product  Corporate communicatie : selling the company (creatie van.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CORPORATE COMMUNICATIE Patrick Vyncke UGent.  Marketingcommunicatie : selling the product  Corporate communicatie : selling the company (creatie van."— Transcript van de presentatie:

1 CORPORATE COMMUNICATIE Patrick Vyncke UGent

2  Marketingcommunicatie : selling the product  Corporate communicatie : selling the company (creatie van goodwill bij alle stakeholders)  Relatie: branded, endorsed, monolithic  What was it that you wanted to sell me ? CORPORATE en MARKETING- COMMUNICATIE

3  Reclame  Sales promotion  Direct marketing  Winkelcommunicatie  Beurzen en tentoonstellingen  Sponsoring  Product placement  Etc. MARKETING- COMMUNICATIE

4  Media relations  Public relations  Public affairs / lobbying  Interne communicatie / employee relations  Arbeidsmarktcommunicatie  Investor relations  Corporate advertising  Sponsoring  Advocacy advertising, milieu- communicatie CORPORATE COMMUNICATIE

5 CORPORATE IDENTITY CORPORATE IMAGE CORPORATE REPUTATIE  Corporate identity en de CI-mix  Corporate image  Corporate reputatie  Voordelen  Reputatieprogramma’s

6 DEFINITIE  Identity = de zelfpresentatie van een onderneming, de wijze waarop het bedrijf zich profileert, haar persoonlijkheid blootgeeft –Functioneel: producten en processen –Emotioneel: visie, waarden, cultuur  Een positieve identity is waarden- congruent met de verschillende stakeholders

7 DE CI-MIX  Symbolen: van logomotion naar bindmiddel (corporate design)  Gedrag: meest fundamentele  Communicatie: strategisch makkelijkst inzetbaar  Gedrag, symboliek en communicatie drukken de persoonlijkheid uit van de onderneming (Birkigt en Stadler)

8 CORPORATE IDENTITY, IMAGE EN REPUTATIE  Identity  image  reputatie  Identity  image: ‘perception is reality’  Image  reputatie: fit tussen image en verwachtingen stakeholders (waardering)  Maak een onderscheid tussen de ‘ist’ en ‘soll’ dimensie

9 CORPORATE REPUTATIE  Charles Fombrum  De algemene waardering voor de onderneming versus de waardering voor de concurrentie  Creëert goodwill ten aanzien van de ondernemingen bij de diverse stakeholders

10 VOORDELEN  Meer vraag naar producten  Meer vraag naar aandelen  Personeel loyaler en productiever  Mensen makkelijker aantrekken  Positie t.a.v. toeleveranciers  Minder kans op crisis  Crisis makkelijker te overleven

11 REPUTATIEPROGRAMMA’S  Corporate communicatiecampagnes  Kwaliteitsprogramma’s  Evaluatiesystemen gedrag werknemers  Sociaal betrokken en actieve opstelling t.a.v. milieu, etc.  Goede en actieve mediarelaties

12 ONDERNEMINGEN: EEN NIEUWE FILOSOFIE  Ondernemingen  Arie De Geus  Een nieuwe filosofie  Waardencreatie  De Bono  Valuefacturing  Spijkman  Marktevolutie

13 ONDERNEMINGEN  Een werkgemeenschap van mensen die draait rond de creatie van gemeenschappelijke waarde(n)  Centraal: (ruil)relaties met de diverse stakeholders … en dus communicatie  Cf. de economische versus de levende onderneming

14 ARIE DE GEUS  Onderzoek naar langbestaande ondernemingen  Conservatief financieel beleid  Gevoeligheid voor de omgeving  Samenhang en identiteit: visies, missies en waarden  Tolerantie en openheid  Kennis > winstmaximalisatie

15 EEN NIEUWE FILOSOFIE  Industry based strategic management vs. Resourse based strategic management  Eigenheid en onderscheid  Zingeving, niet-materiële activa  Sociaal kapitaal, de relatie met de omgeving  Corporate imagination & creativity

16 WAARDENCREATIE  Voor alle stakeholders  Klanten, medewerkers, aandeelhouders, partners, management, media, nieuw talent, overheden, etc.  Zowel instrumenteel als emotioneel

17 DE BONO  Surpetitie: monopolies van waarden, van concepten  Drie ontwikkelingsfazen: –Gericht op productie –Gericht op concurrentie –Gericht op waarden: van manufacturing naar valuefacturing, van de marketing of matter naar de marketing of meaning

18 VALUEFACTURING  Gevoel voor omgeving  Identiteit en persoonlijkheid  Eigen organisatiecultuur  Goed corporate imago  Uitgangspunt: visies, missies en organisatiewaarden  Cf. onderzoek Spijkman

19 SPIJKMAN  Continuïteit  Expertise  Integriteit  Kwaliteit van mensen  Maatschappelijke verantwoordelijkhe id  Macht  Ondernemerschap  Partnership  Reputatie  Teamgeest  Trots op organisatie  Vrijheid

20 MARKTEVOLUTIE  Hypercompetition  Van korte-termijn transacties naar lange-termijn relaties  Van product naar dienst naar dienstverlener (cf. Nike, Reebok, Apple, etc.)

21 HET BRAND VICTORY MODEL  Brand victory model  Vision statement  Value strategy  Schematisch  Voice concept

22 BRAND VICTORY MODEL  FHV/BBDO  Drie stappen: –Imago-/identity-/reputatie-onderzoek –Definitie van een supermerkconcept –Identity-management  Model van merkidentiteit –Vision statement –Value strategy –Voice concept

23 VISION STATEMENT  Looks through the window and smokes a cigar (visie)  Verschaft identiteit en bestemming (missie)  Intern: inspireert  Extern: roept goodwill en sympathie op  Een voorbeeld: Apple

24 VALUE STRATEGY  Cf. Bower & Garda: waarden creatie proces i.p.v. product realisatie proces  Waardenselectie  Waardenrealisatie  Waardencommunicatie

25 SCHEMATISCH Waarde(n)Waarde(n) Waarden SelectieRealisatie Communicatie Segmentatie waarde(n) behoeften Marktselectie/ focus Waarde(n) positionering Product/ dienst ontwikkeling Prijsbeleid Productie/ inkoop Distributie Persoonlijke verkoop Public relations/ affairs Reclame Overige (sales promotion, DM...)

26 VOICE CONCEPT  Philips: let’s make things better  Body shop: trade not aid  Nike: just do it  Avis: we try harder  General Electric: we bring good things to life  Apple: the power to be your best  PTT Post: zorgt ervoor

27 CONCLUSIE  Een nieuwe filosofie: de levende onderneming  Een nieuw landschap: de digitale revolutie  Durf denken  Durf doen


Download ppt "CORPORATE COMMUNICATIE Patrick Vyncke UGent.  Marketingcommunicatie : selling the product  Corporate communicatie : selling the company (creatie van."

Verwante presentaties


Ads door Google