De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wonen is een vaardigheid Een werkwijze voor woningcorporaties om persoonlijk, preventief en pro-actief om te gaan met nieuwe huurders - Roeland Gravestein.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wonen is een vaardigheid Een werkwijze voor woningcorporaties om persoonlijk, preventief en pro-actief om te gaan met nieuwe huurders - Roeland Gravestein."— Transcript van de presentatie:

1 Wonen is een vaardigheid Een werkwijze voor woningcorporaties om persoonlijk, preventief en pro-actief om te gaan met nieuwe huurders - Roeland Gravestein - 6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen

2 Starters krijgen een steun in de rug bij aanvang van wooncarrière door informatie over wonen en woongedrag Effecten –Vergroten woonplezier –Voorkomen woonproblemen –Versterken leefbaarheid in wijken en buurten –Kosten besparing voor corporatie (en maatschappij)

3 SEV-Experiment

4 Aanleiding DNO Maatschappelijke Opvang biedt opvang en ondersteuning DNO constateert een ‘verjonging’ van cliënten “Hoe zorgen we dat mensen niet in de opvang terecht komen?” Veel problemen gerelateerd aan wonen “Kan een ‘wooncursus’ preventief helpen?”

5 Doelgroep 10-20% van starters zijn ‘kwetsbaar’ –Jonge starters –Starters met begeleiding –Statushouders –Alleenstaanden na langdurige relatie

6 Aanpak Informatievoorziening vooraf Intake gesprek structureren ‘Indicatie’ stelling Telefonisch contact en/of huisbezoek Kernwoorden: –Laagdrempelig –Persoonlijk –Binding

7 Reactie Kandidaat Aanbiedingsbrief ID-bewijs IB-60 Verhuurdersverklaring Vragenlijst woonvaardigheden Intake Controle gegegevens Bespreken vragenlijst Uitleg informatiemap Vervolgafspraken Aftersales Schriftelijk Telefonisch Visuele check Telefonisch contact of huisbezoek

8 Vragenlijst woonvaardigheden (1) 1=helemaal waar; 2=waar, 3=soms waar; soms niet waar; 4=niet waar; 5=helemaal niet waar. Wonen –Het zoeken naar een woning ging mij goed af. –Mijn verwachting is dat ik geen moeite heb om mijn woning te onderhouden. –Ik weet welke financiële lasten het wonen met zich meebrengt. –Ik weet welke bedrijven/instanties moeten weten dat ik een woning ga huren. Geld –Ik kan goed omgaan met geld. –In het verleden heb ik wel eens schulden gehad of een lening moeten afsluiten. –Ik regel mijn geldzaken zelf (geen hulp van bewindvoering / via curator / of ik heb de WSNP toegewezen gekregen).

9 Vragenlijst woonvaardigheden (2) Gezondheid en zelfverzorging –Mijn stijl van leven en/of gewoonten zullen geen overlast veroorzaken voor anderen (hobby’s, huisdieren, vrienden etc.). –Ik kan prima zelfstandig wonen zonder hulp van buitenaf. Sociaal netwerk –Ik heb een goed sociaal netwerk om me heen. Ik zou tijdens het intakegesprek graag meer informatie willen krijgen over:  Huurtoeslag (proefberekening)  Energie (leveranciers)  Hulp bij budgetteren  Geen  Anders, namelijk …………………….

10 Stoplichtmethode ‘ Fingerspitzengefühl ’ Geen actie vereist Huisbezoek en (mogelijk) ondersteuning Contract met voorwaarden

11 Welke partner kan waarvoor worden ingezet Heldere afspraken Korte lijnen (persoonlijk contact) Snel actie  corporatie faciliteert

12 Resultaten Huurders stellen extra informatie op prijs Vragenlijst niet ‘betuttelend’ Intakegesprek persoonlijker Persoonlijk contact prettig Vergemakkelijkt telefonisch contact of huisbezoek

13 Randvoorwaarden Betrokkenheid medewerkers Maatwerk (flexibiliteit) vereist Conclusie goed vastleggen en digitaal beschikbaar Vervolgafspraken nakomen Snel reageren op zorgsignalen Netwerk van partners beschikbaar Bij voorkeur intake en huisbezoek door zelfde medewerker


Download ppt "Wonen is een vaardigheid Een werkwijze voor woningcorporaties om persoonlijk, preventief en pro-actief om te gaan met nieuwe huurders - Roeland Gravestein."

Verwante presentaties


Ads door Google