De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 1 Steven de Groot organisatievormgeverover Schoonheid in organisaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 1 Steven de Groot organisatievormgeverover Schoonheid in organisaties."— Transcript van de presentatie:

1 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 1 Steven de Groot organisatievormgeverover Schoonheid in organisaties Samenvatting boek ‘Schoonheid in organisaties. Op weg naar Esthetische Verantwoord Ondernemen’, Eburon, 2006 KULTIFA

2 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 2 Vraagstellingen Waarom hebben we geen oog voor schoonheid tijdens ons werk, maar enkel daar buiten? Wat is schoonheid? Wat is schoonheid in organisaties? Wat levert werken aan schoonheid op? Hoe maken we onze organisaties mooier?

3 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 3 Over schoonheid ‘Schoonheid is het doel van alle wording en het enige dat zichzelf rechtvaardigt’ – Whitehead ‘Wat schoon is, is ook geliefd, en wat niet schoon is, is ook niet geliefd’ – Theogonis (6 de -5 de eeuw v.Chr.).

4 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 4 Wat is schoonheid? spannend authentiek nieuw uitdagend zuiver eenvoudig harmonieus apart afwijkend vreemd innovatief Schoonheid: - gradueel - subjectief -persoonsafhankelijk

5 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 5 Schoonheidsbeleving, -waardering & -beoordeling Creation ART WORK CRITIQUE Reflecting on notation and executions AUDIENCE Receiving executions AUTHORS Notating scores, scripts TECHNICIANS Executing manifestations from notations Interpretation Gadameriam Kreis (Guillet de Monthoux, 2000)

6 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 6 Wat vindt u uw mooiste bezit? uw mooiste belevenis? uw mooiste herinnering? uw mooiste ontmoeting? uw mooiste dag? de mooiste ruimte in uw huis de mooiste man / vrouw? het mooiste kunstwerk? uw mooiste levenswerk

7 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 7 We hebben behoefte aan schoonheid BehoeftenEerste vertaling naar schoonheid in organisaties Voedsel: honger en dorst bevredigenSalaris Veiligheid: bescherming tegen weer, wind en vijanden Veilige werkplek Ergens sociaal bijhoren: familie, stam, dorp, kerk ‘Lid ‘zijn van een organisatie (gebonden en verboden medewerker, trots op de organisatie Liefde, erkenning, zelfontplooiing en kennis: rol, status, onderwijs Erkenning voor werkzaamheden, taakverrijking, promotie, vak- en competentie-ontwikkeling Esthetische behoefte: schoonheid, aangename en boeiende ordening, decoratie Mooi kantoor? Mooie boeiende mensen? Mooie huisstijl? Mooie producten en diensten? Mooi voortbrengingsproces?

8 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 8 Ontwikkeling van organisaties De efficiënte organisa tie (> 1960) Markteis : prijs Perform ance criteria efficienc y De kwalitei ts- organis atie (> 1970) Markt eis: prijs kwalitei t Perfor mance criteria efficien cy kwalitei t De flexibele organisati e (> 1980) Markteis : prijs Kwaliteit keuze/le vertijd Perform ance criteria efficiency kwaliteit flexibilite it/ snelheid De innovatie ve organisati e (> 1990) Marktei s: prijs kwalitei t keuze/l evertijd uniekh eid Perfor mance criteria efficiency kwaliteit flexibilit eit/ snelhei d innovativi teit De esthetis che organisa tie (> 2000) Markteis: prijs kwaliteit keuze/lev ertijd uniekheid verantwo ord Performa nce criteria efficienc y kwaliteit flexibiliteit / snelheid innovati viteit schoonhe id

9 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 9 De esthetische organisatie De menselijke soort realiseert haar hoogste potentieel als mensen samen aandachtig schoonheid produceren; dat impliceert het realiseren van een collectieve ambitie waarvan het resultaat vele anderen ontroert De esthetische organisatie streeft er voortdurend naar dat haar collectief geproduceerde artefacten door steeds meer mensen, van een steeds hogere esthetische waardering worden voorzien Een organisatie () is gebaat bij medewerkers en andere stakeholders die beschikken over een hoge esthetische sensitiviteit. Weggeman, 2003

10 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 10 Wat vindt u uw mooiste bezit in uw werk? uw mooiste belevenis op uw werk? uw mooiste herinnering aan uw werk? uw mooiste ontmoeting tijdens uw werk? uw mooiste dag op uw werk? de mooiste ruimte in uw organisatie? uw mooiste collega? het mooiste kunstwerk op uw werk? uw mooiste werkresultaat?

11 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 11 Schoonheidniveaus 1 Esthetiek verhogende competenties leiderschap voor schoonheid Vormgeving logo, werkplek & gebouw Visie op schoonheid Leerklimaat (flow) Bijdrage aan people & planet MENSORGANISATIE IMAGO productie- schoonheid ‘Mooie werkgever’ Voorbeeld- functie Beroepsethiek Marketing schoonheids- productie

12 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 12 Schoonheidniveaus 2 in medewerkers: esthetische sensitiviteit, gewetensvolheid, zelfinzicht (met name over de eigen bekwaamheden), leervermogen en samenwerken in organisatieaspecten: managementstijl, cultuur, middelen (fysieke inrichting & vormgeving), processen en het resultaat hiervan, de producten & diensten schoonheidsimago

13 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 13 Strategieën voor schoonheid OUTPUT THROUGHPUT Lelijk Mooi Lelijke organisatie Kunstfabriek (schoonheidsproductie) Kunstgroep (schoonheidsproductie én productieschoonheid) Operatieteam (productieschoonheid)

14 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 14 Strategieën voor schoonheid productie- schoonheid schoonheidsproductie Kunstfabriek (schoonheidsproductie) Kunstgroep (schoonheidsproductie én productieschoonheid) Operatieteam (productieschoonheid)

15 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 15 Schoonheid in organisaties = De betekenis van schoonheid voor de organisatie is gebaseerd op de waarden van de organisatie en deze zijn consequent doorvertaald naar de competenties en het gedrag van medewerkers, de organisatieaspecten (fysieke en mentale) en de te leveren producten & diensten en het imago. Schoonheid in organisatie = schoonheidsproductie X productieschoonheid

16 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 16 De draaideur tot de schoonheid 1 Beelden bij schoonheidVertaald naar organisaties HarmonieusHarmonie van gelijkgerichtheid en samenwerking, maar ook afwijkend In evenwicht / symmetrieEvenwicht tussen economische en altruïstische doelen Individu versus collectieve ambities VolmaaktConsequent doorgevoerde missie/visie in schoonheidsniveaus in de organisatie EenvoudigOntdaan van alle details en afleiding Zuiver en authentiekBeroepsethiek Bewust bekwaam / vakmanschap Spannend, nieuw/innovatief, verrassend Ondernemend Lef Innovatie

17 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 17 De draaideur tot de schoonheid 2? In- /uitgan g van de organi- satie Schoonheid binnen de organisatie - mens, processen & inrichting - samenwerking & persoonsontwikkeling - producten en diensten - imago - maatschappelijke bijdrage - kostenpost / rendementsvraag - diffuus / onzichtbaar Schoonheid buiten de organisatie - kunst - belangeloos / functieloos - gefinancierd - concreet / zichtbaar

18 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 18 Wat levert schoonheid op 1? ‘De esthetische schoonheid brokkelt af onder invloed van het analyserend begrijpen’ - Hegel Schoonheidskapitaal of esthetisch kapitaal is het vermogen om te schoonheid te beleven en esthetische waarde te creëren die voorbijgaat aan economische en sociale dimensies Is schoonheid om schoonheid niet genoeg?

19 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 19 Wat levert schoonheid op 2? Mooie processen, mooie output, mooi imago Goed werkgeverschap versus mooi werkgeverschap Goed werkgeverschap levert geld en med.tevredenheid op MVO levert aandeelhouderswaarde en hoger bedrijfseconomisch rendement Maar ook: trots, betrokkenheid en verhoging van productiviteit bij medewerkers

20 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 20 Werken aan schoonheid: Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) (Organisaties mooier maken) Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) = op een mooie wijze mooie producten / diensten voortbrengen (met economisch rendement als positief bij-effect) Of anders gezegd: op een economisch rendabele wijze schoonheidsproductie én productieschoonheid realiseren

21 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 21 Leren van MVO: overeenkomsten beiden starten met een waarden-oriëntatie en hebben gevolgen voor het denken en handelen van de medewerkers, de spelregels binnen de organisatie en leiderschap beiden streven sociale en ecologische (MVO wat sterker) doelen na beiden achten mensontwikkeling belangrijk (people) beiden willen bijdragen aan de maatschappij (planet)

22 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 22 Leren van MVO: verschillen EVO streeft ook een cultureel belang na (eigenheid, schoonheid en contrast) en geen of veel minder een bedrijfseconomisch belang (schoonheid om schoonheid) EVO richt zich ook op de fysieke inrichting en vormgeving van de organisatie en de werkplek EVO hanteert geen normen, meetsystemen en verantwoordingsplicht EVO doet een sterk beroep op de esthetische beleving door medewerkers en afnemers; esthetische sensitiviteit is een voorwaarde

23 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 23 Stappenplan EVO: Organisational Beauty Program 4. Opstellen strategie: schoonheidsproductie en/of productieschoonheid 1. Extern oriënteren: schoonheid als waarde 2. Intern oriënteren: schoonheid als waarde 3. Spiegelen: hoe mooi zijn we? 5. Opzetten monitorings- en meetsysteem: de schoonheidsnorm 6. Werken aan schoonheid 7. Communiceren Organisational Beauty Program

24 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 24 Schoonheid als organisatiewaarde Aan de orde stellen van schoonheid als waarde: breder: schoonheid respecteren, waardoor met meer perspectieven & alternatieven rekening wordt gehouden; dieper: meer rekening houdend met het verleden en de gevolgen op de lange termijn; rijker: zich beslissen op basis van argumenten (‘de menselijke soort realiseert haar hoogste potentieel als mensen samen aandachtig schoonheid produceren; dat impliceert het realiseren van een collectieve ambitie waarvan het resultaat vele anderen ontroert’) beter verdedigbaar: baserend op argumenten zodat het nadelen beter bestand zijn tegen kritiek (investeren in schoonheid verhoogt behalve schoonheid op zich ook het financieel rendement, aandeelhouderswaarde, maar verhoogt ook trots, betrokkenheid en productiviteit bij medewerkers). (Cramer et al. 2005).

25 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 25 Spiegelen: gradaties van schoonheid Voorbeelden van de spiegel: Medewerkers zijn bewust bekwaam & bewust onbekwaam Medewerkers lachen veel en beleven dagelijks plezier met elkaar Heterogene samenstelling: lef, verrassing en ‘excelleren’ wordt gestimuleerd (kleurrijk) De leiding inspireert, daagt uit, wekt vertrouwen en legt medeverantwoordelijkheid bij haar medewerkers (geen consensus maar het beste idee wint) De werkplek is prettig en stimulusrijk Bedrijfsdoel is het realiseren van schoonheidsproductie en/of productieschoonheid

26 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 26 Schoonheidsstrategie Schoonheids -strategie Waardering doorFocus op schoonheidsniveaus Schoonheids -productie AfnemersSchoonheidsimago Schoonheid in medewerkers Productie- schoonheid MedewerkersOrganisatieaspecten Schoonheid in medewerkers

27 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 27 Spiegelen: gradaties van schoonheid Voorbeelden van de spiegel: Medewerkers zijn bewust bekwaam & bewust onbekwaam Medewerkers lachen en beleven dagelijks plezier met elkaar Heterogene samenstelling: lef, verrassing en ‘excelleren’ wordt gestimuleerd (kleurrijk) De leiding inspireert, daagt uit, wekt vertrouwen en legt medeverantwoordelijkheid bij haar medewerkers (geen consensus maar het beste idee wint) De werkplek is prettig en stimulusrijk Bedrijfsdoel is het realiseren van schoonheidsproductie en/of productieschoonheid

28 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 28 5 van 10 Gouden regels voor het implementeren van EVO 2. Aanpak die nauw aansluit bij de bedrijfscultuur en de gangbare manier van werken en communiceren. 3. Eén of meerdere competente en sociaal vaardige sleutelfiguren die het proces coördineren, mensen in de organisatie weten te enthousiastmeren 4. Commitment van management (tenminste 2 jaar) en vervulling leiderschapsrol 5. Beschouw EVO als een cyclisch en continu wordingsproces 9. Coördinatie verschillende activiteiten en samenhang (de verbindingen tussen de drie schoonheidniveau’s) binnen één EVO kader.

29 Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 29 Tenslotte: Hoe mooi is uw organisatie? Steven de Groot, onderzoeker (IVA) / organisatievormgever ‘Schoonheid is het doel van alle wording en het enige dat zichzelf rechtvaardigt’ – Whitehead Meer informatie / scans op: Genootschap ter bevordering van schoonheid in organisaties Steven de Groot, onderzoeker (IVA) / organisatievormgever


Download ppt "Mooi verdiend. Over schoonheid in organisaties en Esthetisch Verantwoord Ondernemen (EVO) 1 Steven de Groot organisatievormgeverover Schoonheid in organisaties."

Verwante presentaties


Ads door Google