De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Genieten van een feestelijk menu ook voor diabetespatiënten! De Smet Pieter Declercq Dimitri.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Genieten van een feestelijk menu ook voor diabetespatiënten! De Smet Pieter Declercq Dimitri."— Transcript van de presentatie:

1 Genieten van een feestelijk menu ook voor diabetespatiënten! De Smet Pieter Declercq Dimitri

2 INLEIDING Waarom deze workshop? Waarom deze workshop? Overlopen en wijzigen recepten. Overlopen en wijzigen recepten. Conclusie. Conclusie. ©

3 Waarom deze workshop? Feestmaaltijden roepen altijd heel wat vragen op: Feestmaaltijden roepen altijd heel wat vragen op: Wat mag ik eten? Wat mag ik eten? Ga ik van de avond kunnen genieten? Ga ik van de avond kunnen genieten? Wat is verantwoord koken en hoe maak ik een verantwoorde maaltijd klaar? Wat is verantwoord koken en hoe maak ik een verantwoorde maaltijd klaar? Hoe moet ik hierop inspelen met mijn medicatie? Hoe moet ik hierop inspelen met mijn medicatie? ©

4 Waarom deze workshop? Feestmaaltijden leveren niet altijd dezelfde hoeveelheid koolhydraten. Feestmaaltijden leveren niet altijd dezelfde hoeveelheid koolhydraten. Er is meestal veel tijdsverloop tussen de gerechten: Er is meestal veel tijdsverloop tussen de gerechten: het broodje bij de soep of voorgerecht kan helpen (afh. insulinetherapie). het broodje bij de soep of voorgerecht kan helpen (afh. insulinetherapie). Het nemen van extra’s beperken. Het nemen van extra’s beperken. (vettige) sauzen; (vettige) sauzen; vlees; vlees; garnituren. garnituren. Inzicht bereidingstechnieken. Dit maakt plannen mogelijk. Inzicht bereidingstechnieken. Dit maakt plannen mogelijk. ©

5 Waarom deze workshop? Alcohol: Alcohol: Aandachtspunten: Aandachtspunten: Alcoholische dranken brengen extra calorieën aan; Alcoholische dranken brengen extra calorieën aan; In combinatie met de maaltijd; In combinatie met de maaltijd; Glucoseverlagend effect van alcohol kan 8 tot 12 uur duren; Glucoseverlagend effect van alcohol kan 8 tot 12 uur duren; Spreid de alcoholinname; Spreid de alcoholinname; Gebruik alcoholische dranken met een laag suikergehalte; Gebruik alcoholische dranken met een laag suikergehalte; Beperk het gebruik tot enkele glaasjes. Beperk het gebruik tot enkele glaasjes. Geniet maar met mate: Geniet maar met mate: 2 glazen voor de man en 1 glas voor de vrouw 2 glazen voor de man en 1 glas voor de vrouw ©

6 Waarom deze workshop? Type alcohol Aantal calorieën Alcoholgehalte Gram koolhydraten 1 glas blond bier (200ml) 90 kcal 5%6 1 glas rode wijn (120ml) 84 kcal 12%0,2 1 glas witte wijn (120ml) 84 kcal 11%0,72 1 glas sherry (100ml) 116 kcal 16%1,4 1 glas likeur (35ml) 107 kcal Verschillend 10 – 22 1 glas jenever (35ml) 50 kcal 38%0 Bron: Nubel 4 de editie©

7 Waarom deze workshop? Type alcohol Aantal calorieën Alcoholgehalte Gram koolhydraten 1 glas champagne (150ml) 112 kcal 12% ± 1,5 1 glas cognac (50ml) 115 kcal 40%0,5 1 glas pastis (25ml) 67 kcal 45%0 1 glas whisky (50ml) 120 kcal 40%0 Bron: Nubel 4 de editie©

8 Bespreking menu’s © Menu 1 Oude port met bladerdeeghapjes ≈ Trio van wildpasteien met uienconfituur ≈Tomatenroomsoep≈ Gemarineerde parelhoenfilet “Archiduc” Peertje in wijn Gekarameliseerd witlof Amandelkroketjes≈IJstaart≈ Koffie met gebak Bron: Reclame adv. regionale krant

9 Recept Kcal (100 gram) Vet (100 gram) Kh (100 gram) RW Bladerdeeg- gebakjes (15 gram) gr = 1 RW Frituurhapjes gr = 1 RW Paté gr = 1 RW Kerstbuche gr = 1 RW Roomsoep180 3 – ml = 1 RW Bron: Nubel en Nevo

10 Bespreking menu’s © Menu 2 Kirr Royale met frituurhapjes ≈ Gebakken kabeljauwfilet met kruidenkorst blanke botersaus gestoofde preireepjes ≈ Erwtensoep met spekcroutons ≈Kalfsgebraad Gratin dauphinois Geglaceerde groene boontjes Gebakken boschampignons ≈Kerstbuche≈ Koffie met pralines Bron: Reclame adv. regionale krant

11 Conclusie © KEIZERLIJK MENU Champagne met kruidentoastjes met tomaat- en olijventapenade ≈ Kort gegrild stukje tonijn met koriander en bladpeterselie Koude salsa van courgette en pijnboompitjes ≈ Kruidige paprikabouillon met reepjes rookvlees, kwarteleitjes en bieslook ≈ Gebakken filet van wilde eend Braadjus met boschampignons en ijzerkruid Krokante groene asperges en gebakken krielaardappelen ≈ Soepje van bosaardbeien, bolletje yoghurt - ijs en gehakte pimpernoten ≈ Koffie met pure chocolade.

12 Conclusie Enkele tips om mee te nemen: Enkele tips om mee te nemen: Indien uiteten, geef de voorkeur aan vis; Indien uiteten, geef de voorkeur aan vis; Gebruik bij iedere maaltijd groenten eventueel verrijkt met een light vinaigrette op basis van koolzaadolie of walnotenolie; Gebruik bij iedere maaltijd groenten eventueel verrijkt met een light vinaigrette op basis van koolzaadolie of walnotenolie; Beperk het gebruik van vetrijke producten en informeer je zoveel mogelijk; Beperk het gebruik van vetrijke producten en informeer je zoveel mogelijk; Verschil type 1 en type 2; Verschil type 1 en type 2; Extra groenteportie, keuze aardappelen of rijst; Extra groenteportie, keuze aardappelen of rijst; Geniet maar met mate. Geniet maar met mate. ©

13 Bedankt!

14 5 Gezondheidstips Eet gevarieerd; Eet gevarieerd; Eet veel groenten, fruit, aardappelen en volle graanproducten; Eet veel groenten, fruit, aardappelen en volle graanproducten; Matig het gebruik van vlees, vetrijke producten, suiker en zout; Matig het gebruik van vlees, vetrijke producten, suiker en zout; Drink veel water, melkproducten of calciumverrijkte sojaproducten. Drink veel water, melkproducten of calciumverrijkte sojaproducten.

15 RECEPTEN (appelgebakjes) Ingrediënten (15 stuks) Ingrediënten (15 stuks) 500 gr gistdeeg (zie recept); 500 gr gistdeeg (zie recept); Zachte, plantaardige margarine om de vorm in te smeren; Zachte, plantaardige margarine om de vorm in te smeren; 150 gram bak- en braadvet met een goede vetzuur samenstelling; 150 gram bak- en braadvet met een goede vetzuur samenstelling; 50 gram suiker; 50 gram suiker; 3 koffielepels vloeibaar zoetmiddel; 3 koffielepels vloeibaar zoetmiddel; 2 eieren; 2 eieren; 25 ml magere melk of sojamelk; 25 ml magere melk of sojamelk; 25 ml citroensap; 25 ml citroensap; 175 gram witte bloem; 175 gram witte bloem; 175 gram volkorenbloem; 175 gram volkorenbloem; 7,5 gram bakpoeder; 7,5 gram bakpoeder; 5 stevige appels. 5 stevige appels. Bron: Eetbrief nr. 23 maart 1996©

16 RECEPTEN (appelgebakjes) Benodigdheden: Benodigdheden: Kleine taartvormpjes van ong. 9 cm Kleine taartvormpjes van ong. 9 cm Baktemperatuur: Baktemperatuur: 200°C 200°C Baktijd: Baktijd: 30 minuten 30 minuten ©

17 RECEPTEN (appelgebakjes) Bereidingswijze: Bereidingswijze: Het deeg uitrollen en in de ingevette vormpjes brengen. Het deeg uitrollen en in de ingevette vormpjes brengen. De vetstof samen met de suiker en het zoetmiddel romig roeren. De vetstof samen met de suiker en het zoetmiddel romig roeren. De eieren samen met de melk en het citroensap bij het vetstofmengsel brengen. De eieren samen met de melk en het citroensap bij het vetstofmengsel brengen. De bloem met het bakpoeder zeven en bij het vorig mengsel roeren. De bloem met het bakpoeder zeven en bij het vorig mengsel roeren. De vulling in de vormpjes scheppen. De vulling in de vormpjes scheppen. De appels schillen, in plakjes snijden en dakpansgewijs op de vulling leggen. De appels schillen, in plakjes snijden en dakpansgewijs op de vulling leggen. De taartjes bakken in de voorverwarmde oven. De taartjes bakken in de voorverwarmde oven. ©

18 RECEPTEN (appelgebakjes) Voedingswaarde (per persoon): Voedingswaarde (per persoon): Energie:291 kcal Energie:291 kcal Eiwitten:5 gram Eiwitten:5 gram Vetten:15 gram Vetten:15 gram Koolhydraten:34 gram Koolhydraten:34 gram Voedingsvezel: 4 gram Voedingsvezel: 4 gram ©

19 Overzicht bieren Bieren: Bieren: Genre: pils, Carlsberg, Geuze Lambic, Dortmunder, Kriek Lambic, Vieux-temps Genre: pils, Carlsberg, Geuze Lambic, Dortmunder, Kriek Lambic, Vieux-temps Koolhydraten: 3 à 4 gram/100ml; Koolhydraten: 3 à 4 gram/100ml; Energie: 40 à 60 kcal/100ml; Energie: 40 à 60 kcal/100ml; Alcohol: 4,5 à 5,5%. Alcohol: 4,5 à 5,5%. Tafelbier: Tafelbier: Koolhydraten: 0,9 gram/100ml; Koolhydraten: 0,9 gram/100ml; Energie: 12 kcal/100ml; Energie: 12 kcal/100ml; Alcohol: 1,4%. Alcohol: 1,4%. Bron: Alcohol en diabetes VDV-cursus diabeteseducatie Mia van Pottelberge©

20 Overzicht bieren Bieren: Bieren: Lightbier: Artois light, Stella light, Birell, Obernai, … Lightbier: Artois light, Stella light, Birell, Obernai, … Koolhydraten: 2 gram/100ml; Koolhydraten: 2 gram/100ml; Energie: 34 kcal/100ml; Energie: 34 kcal/100ml; Alcohol: 3,4 à 4,25%. Alcohol: 3,4 à 4,25%. Bron: Alcohol en diabetes VDV-cursus diabeteseducatie Mia van Pottelberge©

21 Alternatieve Dranken Amé: drank op basis van gecon. Druivensap Amé: drank op basis van gecon. Druivensap Alcohol: 0%; Alcohol: 0%; Koolhydraten: 6,8 gram/100ml; Koolhydraten: 6,8 gram/100ml; Energie: 40 kcal/100ml. Energie: 40 kcal/100ml. Stassen, alcoholvrije aperitief: Stassen, alcoholvrije aperitief: Alcohol: 0,5%; Alcohol: 0,5%; Koolhydraten: 6,5 gram/100ml; Koolhydraten: 6,5 gram/100ml; Energie: 28 kcal/100ml. Energie: 28 kcal/100ml. Bron: Alcohol en diabetes VDV-cursus diabeteseducatie Mia van Pottelberge©

22 Dranken met hoog gehalte aan koolhydraten Zware bieren: Trappist, Stout, Abdij- en Kloosterbieren, Scotch, … Zware bieren: Trappist, Stout, Abdij- en Kloosterbieren, Scotch, … Zoete wijnen: Sauternes, Pineau de Charentes, Porto, zoete Sherry, … Zoete wijnen: Sauternes, Pineau de Charentes, Porto, zoete Sherry, … Aperitieven: Campari, Cinzano, Pisang, Gancia, Martini, Picon, … Aperitieven: Campari, Cinzano, Pisang, Gancia, Martini, Picon, … Likeuren: Advocaat, Cointreau, Mandarine, Triple sec, Grand Marnier, Benedictine, … Likeuren: Advocaat, Cointreau, Mandarine, Triple sec, Grand Marnier, Benedictine, … Bron: Alcohol en diabetes VDV-cursus diabeteseducatie Mia van Pottelberge©


Download ppt "Genieten van een feestelijk menu ook voor diabetespatiënten! De Smet Pieter Declercq Dimitri."

Verwante presentaties


Ads door Google