De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HRM bij Océ Richard Paalman Director HR Océ Venlo Manufacturing, Logistics & Purchasing 29 mei 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HRM bij Océ Richard Paalman Director HR Océ Venlo Manufacturing, Logistics & Purchasing 29 mei 2008."— Transcript van de presentatie:

1 HRM bij Océ Richard Paalman Director HR Océ Venlo Manufacturing, Logistics & Purchasing 29 mei 2008

2 2 Agenda l Inleiding Océ l HR Missie & HR strategie l Cultuurverandering & HR programma 2008 l Accountability en de HR rol

3 3 Over Océ

4 4 Enkele belangrijke feiten over Océ l medewerkers, waarvan in Nederland (RvB, SBU’s, Corporate Staff, Manufacturing, Logistiek, R&D, Verkooporganisatie NL). l 3,1 miljard omzet euro in l Produkten (office, printrooms, production printing, technical documentation, display graphics) én diensten. l Aktief in 90 landen, waarvan in 30 landen een eigen verkooporganisatie.

5 5 HR Missie l Het beste uit mensen halen, mensen laten schitteren voor een succesvol Océ.

6 6 HR Strategie Océ-Technologies B.V. Geeft met competentie management richting en transparantie aan loopbaanpaden en ontwikkeling Het managen van performance en beoordeling op resultaten en competenties. Performance management Stap 1. Gericht op ontwikkeling van ons management waaronder coaching Realistische loopbaan- visie met veranderen- de wederzijdse aantrek- kelijkheid Feedback en reflectie Intervisiemanagement Opsporen en preventie van stagnatie Training en opleiding Expert coaching en counseling Psychologische testen en assessments Leiderschapsprogramma DevelopmentActieve Mobiliteit Inactieve Mobiliteit Stap 4.Stap 3.Stap 2. Resource Management Effectieve planning en organisatie van Resour- ces in BU’s Effectief talent management Effectief solid citizen management Succession Planning (goed) blijven in dezelfde functie Oprekken van functies Creëren en aanpassen van rollen Ruimte voor persoonlijke invulling en autonomie Extra aandacht voor prikkeling, nieuwe uitdagingen Het leveren van een nuttige bijdrage Vitaliteitprogramma’s Business Strategie Aanpassing (organisatie) structuur Het adequaat managen van positionele veranderingen Vanuit wi/ gedrag van medewerkers en organisatie Creëren Win-Win situaties voor WN en Organisatie Eenvoudige hulp programma’s Aanpassing systemen

7 7 Het cultuurmodel op basis van Quinn Mensgerichte cultuur Beheers- gerichte cultuur Veranderings- gerichte cultuur Resultaat- gerichte cultuur Teambouwer Vernieuwer Netwerker ProducentAnalist InternExtern Beheersing Koers bepalerCoördinator Mentor Flexibiliteit Coach Strategisch ondernemer Ondernemer Manager Changeleader

8 8 HR programma 2008 l Leiderschapsontwikkeling l Performance Management l Talent Management

9 9 HR programma 2008 Versterken leiderschap l Cultuurverandering en voorbeeldgedrag: “regen drupt van boven”. l Leidinggeven is een vak. l Leiderschapsversterkend programma met focus op de verandering die we willen bereiken. l ontwikkelingstraject van 1 jaar, dagen l model van Quinn als insteek l assessment, reflectie, mentoring en opdrachten.

10 10 Visie van Océ op leiderschap From a Vision Getting things doneThrough other people Leiderschap

11 11 HR programma 2008 Performance Management Ik sta voor wat ik doe! l Van familiecultuur naar accountability en meer transparantie t.a.v. individuele verantwoordelijkheden en samenwerking. l In kaart brengen van verantwoordelijkheden en KPI’s per functie. l “Rolonderhandelingen” om de samenwerking te versterken op de kritische kruispunten in de organisatie. l Volgende stap in competentiemanagement: l als geloof & way of working (i.p.v. tool) l vergroten consistentie binnen Océ l naar meer resultaatgerichte afspraken

12 12 HR programma 2008 Talent ontwikkeling l Medewerker is in dienst van Océ, niet in dienst van de manager. l Actievere begeleiding van talent. l Versterken succession planning over de verschillende sectoren (Manufacturing, R&D, Business). l Senior Management wordt ingezet bij een Talent Development Assessment. Zo worden hun coaching skills “on the fly” ontwikkeld en staat talentontwikkeling beter op de kaart.

13 13 Wanneer zijn we succesvol? l Business targets t.a.v. kwaliteit, voorraad nivo en efficiency zijn gerealiseerd. l Score op de employee engagement survey 10 % hoger dan in l 80 % van de management posities wordt intern ingevuld. l Ongewenst verloop verminderd met 25 %. l Ziekteverzuim blijft onverminderd laag: 3,8 %.

14 14 Competenties & rollen HR volgens Ullrich HR actions: l Deliver & Do l Architect l Coach l Facilitate HR roles: l Functional expert l Employee advocate l Strategic partner l Human Capital Developer

15 15 Competenties HR: zorgen l Te smal denken vanuit het vakgebied, detached van de business, geen wezenlijk begrip van hoe HR akties impact hebben op de business. l Business partner: “Schoenmaker…..” l Partner, maar: “Als je niet bereid bent om ontslagen te worden om je geloof in wat je nu doet, dan werk je aan het verkeerde project.” – Tom Peters. l Business: rol naar medewerkers?

16 16 Toegevoegde waarde van HR l Accountability als thema binnen HR is goed. l KPI’s voor de HR processen l Business case bij investeringen l Benchmarking op budget en kwaliteit van de dienstverlening. l Accountability (het “wat”) hoort samen te met een visie en sturing op de professionaliteit van HR (het “hoe”): l de business begrijpen l op basis daarvan vanuit je HR vak waarde toevoegen l “make them want it” en een onafhankelijk, eigen geluid.

17 17 Vragen, tips, opmerkingen?

18 18 Printing for Professionals


Download ppt "HRM bij Océ Richard Paalman Director HR Océ Venlo Manufacturing, Logistics & Purchasing 29 mei 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google