Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartha Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Feedback bij het (aan)leren van een vaardigheid
2
Wat is feedback? = 2° belangrijke determinant van leren, naast oefenen
Taakgerelateerd/niet-taakgerelateerd Tijdens/na uitvoering Intrinsiek: inherent Extrinsiek (augmented FB): Supplementair Te manipuleren Algemene definitie
3
Hoe werkt feedback? Motivatie: Bekrachtiging Informatie Aandacht:
* vermoeidheid, monotonie * publiek/privaat Bekrachtiging Informatie Aandacht: Essentiële aspecten eerst Skisimulator Afhankelijkheid!!!
4
Nuttig? Nodig? Overbodig? Schadelijk?
Indien intrinsiek onvoldoende Boogschieten Deafferentiatie Novice Nuttig: Versnelt leerproces (handout: basketbal shot) Overbodig: Indien referentie aanwezig: Externe referentie Observationeel leren Schadelijk: Tijdens uitvoering (novice!!) Na elke poging (Proteau) Foutieve FB
5
Soorten Feedback (1) Kwalitatieve en kwantitatieve FB KR en KP
* afhankelijk van niveau * cfr. Gentile’s model (ballpark) KR en KP * Beide nuttig * KR wordt meer gebruikt * taak- en persoonsafhankelijk Positieve en negatieve FB * draaitafel-experiment * motivatie?? GMP en parameter FB Richting en precisie Prescriptieve en descriptieve FB Overbodige en verkeerde FB
6
Soorten Feedback (2) 4. GMP en parameter FB * beginners/experts
5. Richting en precisie 6. Prescriptieve en descriptieve FB 7. Overbodige en verkeerde FB (p.52)
7
Timing van feedback Geen tijd voor maximale FB
Is maximale FB wel nodig? Hoe verminderen: Daling relatieve frequentie Faded FB Bandwidth FB Summary FB Average FB FB delay en post FB delay
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.