De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PGGM Landelijke bijeenkomst bdKO 29 maart 2012 Bart Blanken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PGGM Landelijke bijeenkomst bdKO 29 maart 2012 Bart Blanken."— Transcript van de presentatie:

1 PGGM Landelijke bijeenkomst bdKO 29 maart 2012 Bart Blanken

2 2 Agenda 1.Relatie PGGM/PFZW 2.Pensioencontract 3.Visie PGGM 4.Wat doen we? 5.Campagne pensioencontract

3 3 1. PGGM in 2 minuten Ontstaan in 1969, zelfadministrerend (2 e pijler) pensioenfonds, dus inclusief beleid en uitvoering Domein: de verplichte aanvullende pensioenen van de werknemers in zorg en welzijn Groeiende behoefte aan een integraal inkomensadvies, dat breder gaat dan puur pensioen. (inkomensplanning rond arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, (zorg)verlof, etc) Vanwege belemmeringen in wetgeving is het fonds en de uitvoering gesplitst.

4 4 De splitsing PGGM Pensioen beleid Pensioen- en vermogens- beheer PGGM Pensioen Uitvoering en andere Inkomens- producten PFZW Pensioen Beleid Service Level Agreement Beperkende wetgeving Minder beperkende wetgeving

5 5 ABP Beleid en uitvoering PGGM ABP Beleid PFZW APG Uitvoering PGGM 100% dochter SLA Overheid en onderwijsZorg en welzijn Cordares en Loyalis

6 6 2. Pensioenakkoord: enkele open deuren Niet de crisis, maar de demografie is de reden om over een nieuw pensioencontract na te denken Pensioenresultaat = premies + rendement (en dat geldt in ieder pensioencontract) In economische zin is er geen verschil tussen afstempelen en niet-indexeren… maar in emotionele zin wel Er is een pensioenakkoord en een uitwerkingsmemorandum, maar daarmee zijn ‘we’ er nog niet

7 7 Waarom nadenken over een nieuw pensioencontract? (1) Het schip wordt steeds groter, het roer steeds kleiner LANGER LEVEN MARKT Voorziening: 800 miljard Premies in: 25 miljard VERGRIJZING ONTGROENING

8 8 Waarom nadenken over een nieuw pensioencontract? (2) We hebben van twee walletjes gegeten We doen niet wat we zeggen We zeggen dat we verzekeren, maar doen dat niet We zeggen niet wat we doen We nemen beleggingsrisico, maar vertellen dat niet We willen twee dingen tegelijk Dat leidt tot een onmogelijke beleggingsopdracht EXPLICIETE KEUZE MAKEN: NOMINALE ‘GARANTIE’ OF REËLE AMBITIE

9 9 Kernpunten nieuwe pensioencontracten: Premiestabilisatie Langer leven = langer werken (ipv premieverhoging) Focus op indexeringsambitie (ipv nominale toezegging) Afspraken: Wat te doen bij onder/bovendekking? juni 2010 STAR presenteert Pensioenakkoord juni 2011 Uitwerkings- memorandum Dus… klaar? Neen! SZW aan de slag met: Invullen FTK-1 (nominaal toetsingskader) Invullen FTK-2 (reëel toetsingskader) Dossier invaren (collectief, individueel) maart 2012 Nieuw pensioencontract op z’n vroegst op 1 / 1 / 2014

10 10 3. Visie PGGM 2020

11 11 Als coöperatieve pensioenuitvoeringsorganisatie verlenen we aan diverse pensioenfondsen, de aangesloten werkgevers en hun werknemers diensten op het gebied van pensioenbeheer, integraal vermogensbeheer en bestuurlijke advisering. Momenteel beheren we ruim €120 miljard pensioenvermogen voor 6 pensioenfondsen. Daarnaast ontwikkelen we voor werkgevers en onze meer dan leden uit de sector zorg en welzijn aanvullende diensten op het gebied van pensioen, zorg, wonen en werk. Door deze domeinen aan elkaar te verbinden, helpen wij hen bij het realiseren van een waardevolle toekomst. Wat doen we?

12 12

13 Leden PGGM is een coöperatieve ledenvereniging die mensen werkzaam (geweest) in zorg & welzijn helpt een waardevolle toekomst te realiseren.  Ledenraad van 45 vertegenwoordigers die de belangen vertegenwoordigt van alle leden, medewerkers en werkgevers  Enquêtes over actuele onderwerpen, waar 1000-en leden aan meedoen, zoals:  Waardering in Zorg & Welzijn en Bevlogenheid  Waardevolle Toekomst  Ledenpanel, waarbij 3700 leden online meedenken over concepten, communicatiemiddelen, producten en diensten Invloed op koers en cocreatie  Social media kanalen Facebook en Hyves waar leden elkaar en PGGM kunnen ontmoeten  Forum om andere leden te ontmoeten en (werk)ervaringen uit te wisselen.  Blogs van leden waar andere leden op reageren  Ledenmagazine PGGM & CO:  Ledenservice PGGM (helpdesk voor alle vragen van Leden)  Website  4 keer per jaar Ledenmagazine PGGM&CO  Min. 16 keer per jaar e-nieuwsbrief met informatie, ledenvoordelen en links naar activiteiten  Overzicht & inzicht financiële situatie:  Geld Voor Later Wijzer  Toekomstbudget  Pensioen Portret  Eenvoudige toegang tot financiële producten via PGGM en Rabobank  Voordeel voor leden, gerealiseerd door de inkoopkracht van de Ledenvereniging. Voorbeelden:  Ledenvoordeel op vakbladen, praktische producten voor leden  Ledenvoordeel op evenementen, theater, uitstapjes, vakanties  Ledenvoordeel op leuke, exclusieve producten  Ledenvoordeel op producten rondom wonen & zorg Ledenvoordeel Clubgevoel 13 Diensten en producten

14 14


Download ppt "PGGM Landelijke bijeenkomst bdKO 29 maart 2012 Bart Blanken."

Verwante presentaties


Ads door Google