De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten Aernout van der Bend & Hans Stevens Portefeuillehoudersoverleg, 28 november 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten Aernout van der Bend & Hans Stevens Portefeuillehoudersoverleg, 28 november 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten Aernout van der Bend & Hans Stevens Portefeuillehoudersoverleg, 28 november 2012

2 Inhoud 1. De Verkeersonderneming 2. Beter Benutten 3. gebieden 4. werkwijze 5. benadering werkgevers 6. benadering klanten 7. benadering markt 8. lopende projecten

3 De Verkeersonderneming Slim Bereikbaar 20% spitsreductie = vtg, door: - gebiedsaanpak werkgevers - SpitsScoren / Scooterregeling - spitsreductie Vrachtverkeer - contractorsaanpak Betrouwbaarheid: norm 5% spitsreductie = vtg, door: - gebiedsaanpak werkgevers Jaarplan VO 2010, dec ‘09Plan van aanpak, feb ‘10

4 VO: Facts & figures Opgericht 2008 Samenwerking Rijkswaterstaat, gemeente en stadsregio Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam Sinds 2012 uitvoeringspartner programma Beter Benutten/I&M Bestrijkt de regio Groot Rotterdam met uitlopers naar Delft, Gouda en Drechtsteden Opgave: in voertuigen uit de spitsen op knelpunten A13/A20/A16/A15, Algera-corridor en het onderliggend wegennet 170 miljoen euro, waarvan 70 miljoen vraagbeïnvloeding Aanpak gericht op aanbod, gebruik en vraag Gebiedsgericht in samenwerking met lokale spelers (communities, ondernemers, inwoners en hun belangenbehartigers)

5 De Verkeersonderneming Partners Werkwijze Werkpakket

6 Beter Benutten programma Gezamenlijke aanpak door rijk, regionale overheden en bedrijfsleven. 3 onderdelen maatregelenpakket Rotterdam: - Beïnvloeding van de vraag naar infrastructuur - Verbetering van het aanbod aan infrastructuur - Optimalisatie van het gebruik van de infrastructuur Bestuurlijk trio: - minister Schultz van Haegen - portefeuillehouder Jeannette Baljeu - directievoorzitter Rabobank Rotterdam, Coert Beerman

7 Activiteiten vanaf start Beter Benutten Sinds 24 maart: Doorzetten lopende programma Werk “buiten” Opstellen plannen van aanpak tbv bestuurlijk Trio 1 juli Monitoring en evaluatie voortgang tbv rapportage najaar 2012 Resultatenkrant

8 Gebieden

9 Werkwijze Vraagbeïnvloeding Spitsmijdingen op knelpunten Marktwerking

10 Benadering werkgevers

11 Benadering klanten stap 1: samen op zoek naar het probleem stap 2: communities bouwen stap 3: samen oplossingen bedenken https://www.google.nl/maps/ms ?msid= c967a6be46bef04da&ms a=0&ll= , &sp n= ,

12 Benadering klanten stap 1: samen op zoek naar het probleem

13 Benadering klanten stap 2: communities bouwen, op basis van: gedeeld probleembesef gedeelde urgentie niet denken voor de klant, maar denken met de klant

14 “gewoon dichtlassen” “op dinsdag en donderdag met de auto en de rest van de week NIET” “te land, ter zee en… door de lucht!” “reserveer vooraf een plekje in de spits” Benadering klanten stap 3: oplossingen bedenken

15 Benadering klanten “verkleed bus als metro!” “oneven nummers beginnen een uur eerder… met alles!” “Iedereen doneert € 10,- voor een nieuwe brug!” “beloon carpool met gratis tank benzine!” “keukenboer start Flexkantoor!” “fietsenmakers leuren met onze e-bike en scooterregeling!”

16 Private bestedingen Woon-werk Zakelijk Publieke bestedingen Aanleg, B&O wegen Aanleg, B&O spoor Zonder: Parkeerkosten Kantoorruimte € 1,38 per liter Zonder: A4 MD / NWO A15 MaVa A13/16 € € 1,2 mld€ 1 mld x3 MIRT 2007 Bron: Montefeltro 2010 Quid pro quo (‘het ene voor het andere’) (stap 4:) Benadering markt

17 Leerpunten projecten 2011/2012 markt aanbieders mobiliteitsdiensten onderontwikkeld markt afnemers mobiliteitsdiensten is ook onderontwikkeld overheidsfinanciering neemt af  van publiek naar privaat behoefte aan een neutrale intermediair tussen vragers en aanbieders van mobiliteitsdiensten  zonder aanjager komt geen van beide partijen in beweging Kader Business Development Benadering markt

18 Spelregels: We kennen de behoefte in de gebieden. Er volgt een aanbesteding op basis van gebieden en percelen. Resultaat: prestatieverplichting aan spitsmijdingen Bewijslast ‘van spitsrijder naar spitsmijder’ ligt bij dienstverlener Project kent pilotfase van max. 6 maanden en definitieve fase van 3 jaar Een project moet in principe: – continueerbaar zijn (sluitende businesscase) – opschaalbaar zijn (binnen het initiatief) – overdraagbaar zijn (buiten oorspronkelijke initiatief) Publieke bijdrage stopt uiterlijk eind 2014, dan sluitende business case Verhouding publiek-privaat over de hele periode minimaal 50-50%

19 Lopende projecten (1) Anders omgaan met de leaseauto Vervoercombinatie Brienenoord

20 Lopende projecten (2) Pendel Botlek Spitsmijden vrachtverkeer + Contractors Chauffeurs +

21 Lopende projecten (3) E-bike en scooterregeling Spitsmijden vrachtverkeer ‘de klant’ MKB Gadering

22 Lopende projecten (4) Carpoolstimulering Korte afstandshuttle Botlek ‘de klant’

23 Lopende projecten (3) Spitsmijden A15 ‘de klant’ Én: implementatie oplossingen bedrijven met overeenkomsten

24 Projectinitiatieven Radiuz (mobiliteitskaart) NS business card particulier Flexkantoor Urban Mobility Webportal

25 Klinkt goed, maar: het is pionieren, met name communities wet remmende voorsprong is risico (prestatie versus inspanning) aanbestedingsregels staan ‘lekker samen denken met de markt’ in de weg fiscaliteit staat business case voor met name afnemer (individu) in de weg


Download ppt "Verkeersonderneming en Gebiedsaanpak Beter Benutten Aernout van der Bend & Hans Stevens Portefeuillehoudersoverleg, 28 november 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google