De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING.  Multichanneling is een vorm van distributie en communicatie waarmee verschillende kanalen off- en online naast.

Verwante presentaties


Presentatie over: " MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING.  Multichanneling is een vorm van distributie en communicatie waarmee verschillende kanalen off- en online naast."— Transcript van de presentatie:

1  MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING

2  Multichanneling is een vorm van distributie en communicatie waarmee verschillende kanalen off- en online naast elkaar worden ingezet  Bij Multichanneling wordt wel gebruikgemaakt van meer distributie-en communicatiekanalen, maar wordt de klant geacht het gehele koopproces binnen één kanaal te doorlopen;

3  Bricksde fysieke vestigig  Clickshet internet E-commerce  Ticsmobiel internet M-commerce

4

5  Veel retailketens worstelen met de vraag hoe fysieke winkels en een webshop naast elkaar ingezet kunnen worden.  Bij retailketensbestaan hierbij veel vragen als:  Hoe kan mijn webshop bijdragen aan het aantal bezoekers (traffic) in mijn fysieke winkels en andersom?  Hoe kunnen bezoekers van fysieke winkels omgezet worden in webshop klanten en andersom?  Hoe ga ik om met klantgegevens die ik in fysieke winkels en de webshop genereer?  Aan welke eisen moet een website en webshoppakketvoor een retailketenvoldoen?  Hoe maak ik een webshop interessant voor franchisenemers

6  NIET alle kanalen zijn bekend  Met name de digitale kanalen.  Deze module gaat langs alle kanten, onderdelen en mogelijkheden van DIGITALE MARKETING  Terminologieën, Tools, Tricks en Toepassing.

7  Digitale marketing  Waar komen we vandaan?  begrippen, uitleg en insteek.  Waar staan we nu?  Begrippen, voorbeelden en feiten  Waar gaan we naar toe?  Trendwatching, Multichanneling, Shopping 3.0

8 Week 1 Introductie -Wat is MCH -Hfst 1 –HOM Week 2 - Introductie E-Business -E-Business in de praktijk -Achtergronden Retail -- On vs Offline -Traditioneel naar Online marketing -Hftst 2 & 3 HOM Week 3 -Hftst 4 (4.6) -Hftst 5 -Hftst 6 -HOM Week 4 -E Business -- Opdracht WEEK 6 introductie -- WAT Is een goede website? Week 5 -Hft 6 Week 6 Presentatie Website analyse Week 7 -HFST 9 --SEO/ONLINE STRATEGIE Week 8 - Hoofdstuk 11 (.6) -- microsites -- concepting Week 9 -Social Media -Hftst 12 -E commerce meets F Commerce Week 10 GASTSPREKER Week 11 -Het plan, de campagne -- Hftst 16 -MOBILE Week 12 - PPT - trends en ontwikkelingen MCH Shopping 3.0 Week 13 -Herhaling -- case Week 14 Eind opdracht 8

9

10 Handboek online marketing – Patrick Petersen. Artikelen en PPT’s die tijdens de colleges worden behandeld. BRONNEN:

11  WEBSITE ANALYSE  (week 6 12 mrt – 16 mrt)  CONCEPT WEBSITE PRESENTEREN  (week mei – 25 mei)  TENTAMEN

12

13  Back to the Basis – Internet

14  1. Unieke bezoekers: Pageviews :  2. Unieke bezoekers: Pageviews: www.youtube.com  3. Unieke bezoekers: Pageviews: www.yahoo.com  4. Unieke bezoekers: Pageviews: www.live.com  5. Unieke bezoekers: Pageviews: www.msn.com

15  6. Unieke bezoekers: Pageviews: www.wikipedia.org  7. Unieke bezoekers: Pageviews: www.blogspot.nl  8. Unieke bezoekers: Pageviews: www.baidu.com  9. Unieke bezoekers: Pageviews: www.microsoft.com  10. Unieke bezoekers: Pageviews: www.qq.com

16  Mobiel verkeer: 5,9 miljard abonnementen  Naar schatting zijn er 5,9 miljard mobiele abonnementen terwijl de totale wereldbevolking 7 miljard is. 85% van alle mobieltjes bevat tegenwoordig ook een web browser. Maar liefst 350 miljoen Facebook-gebruikers loggen in op hun account via hun mobieltje.   miljard mails  Hoewel in populariteit lijkt af te nemen door de vele andere alternatieven tegenwoordig (Facebook- postings, chat, sms, tweet e.d.) werden er toch nog 3,1 miljard mails verstuurd in 2011 waarvan 19% spam. 27,6% van de s werden verstuurd vanuit Outlook, Hotmail was de populairste dienst met 360 miljoen. De gemiddelde bedrijfsmedewerker ontvang en verstuurt 112 mails. s

17  WWW: YouTube- video's bekeken  Sociale Media: 2,4 miljard accounts  Ook sociale media liet een explosieve groei zien naar 2,4 miljard accounts.  Facebook steeg naar 800 miljoen gebruikers, 200 miljoen daarvan maakten in 2011 een account aan.  Twitter klom naar 225 miljoen accounts (100 miljoen actieve gebruikers in 2011). 18,1 miljoen mensen op Twitter volgen Lady Gaga waarmee zij de populairste persoon van 2011 was op Twitter.  In totaal worden er ongeveer 250 miljoen tweets per dag verstuurd (voor WhatsApp is dat zelfs een miljard).

18

19  Bijna iedereen: 95% van alle Nederlanders heeft toegang tot internet.  Slecht vertegenwoordigd zijn de 65+-ers: hiervan is ‘slechts’ 75% actief.  Mensen met een laag inkomen of een lage opleiding hebben wat minder toegang tot internet: in beide groepen heeft 90% toegang.

20  95% van alle Nederlanders heeft de afgelopen 3 maanden het internet gebruikt.  Van deze groep is 84% vrijwel dagelijks te vinden op het web.  14% werkt niet dagelijks maar toch wel één keer per week met internet.  Dat doet men het liefste thuis (99%) of op het werk (50%). Ook bezoeken we internet wel eens bij iemand anders (22%), op een onderwijsinstelling (19%) of ergens anders (10%).

21  Volgens het CBS zijn we vooral op internet om te communiceren,  informatie te zoeken en te bankieren.  Het nieuws raadplegen, ons vermaken en kopen en verkopen spelen ook een belangrijke rol.  VW=T&DM=SLNL&PA=71098ned&D1= &D2=0-2&D3=l&HD= &HDR=G1&STB=T,G2 VW=T&DM=SLNL&PA=71098ned&D1= &D2=0-2&D3=l&HD= &HDR=G1&STB=T,G2

22  12% vd Nederlanders heeft een TABLET  8,1 miljoen mensen hebben toegang via hun mobiele telefoon  15+ zit gemiddeld 24/7 per dag online.  Dat is door de smartphone. Desktop is gemiddeld 104 minuten per dag.  Ongeveer 46% hiervan op sociale netwerken/sites.

23  Vrienden online zijn vrienden offline.  De belangrijkste reden om iemand te ‘ontvrienden’ is trouwens een dalende offline relatie.  Online en offline beleving niet altijd identiek: gemiste kans.  Bij veel bedrijven zijn er echter verschillende teams verantwoordelijk voor de online en de offline ervaring. Daardoor kan een vertekend of schizofreen beeld van een merk ontstaan.

24  Positieve conversaties zijn impactvoller dan negatieve.  Mensen gaan tijdens een aankoopbeslissing op zoek naar positieve, bevestigende verhalen. Op basis daarvan worden beslissingen genomen. Negatieve verhalen hebben niet hetzelfde effect.  Offline merkervaring is de belangrijkste online conversatie starter.  Online en offline zijn geen gescheiden werelden, het zijn geen andere mensen. De conversaties zijn gewoon transparanter geworden.

25  en website zijn perfecte feedback kanaal.  Deze conclusie bewijst echter dat ook de ‘klassieke’ online kanalen nog steeds heel belangrijk zijn om de conversatie met de klant te onderhouden.  Smartphone zorgt voor meer interactie met merken  38% van de surfers beschikt over een smartphone. De intensiteit en frequentie waarmee de smartphonebezitter social media gebruikt, is een stuk hoger dan die van de niet-smartphonegebruiker. Op alle vlak zijn smartphone bezitters interactiever. Ze volgen meer merken, ze plaatsen meer

26  1. Het verlies van merkentrouw en winkeltrouw bij de consumenten  2. De noodzaak van gemak veelal bediend door ICT en de focus op innovatie  3. Een snelle bundeling van kritische consumenten  4. De eis tot het bieden van transparantie in processen, prijsopbouw en aanpak

27  (content is losgekomen van het medium):  1. Steeds vaker thuis en online werken  2. Nieuws en s lezen vanaf een mobiel en TV kijken en krant lezen via internet

28  Communicatie in de vorm van een dialoog  Inhoud (medium, internet) continue Up2date  Deelnemers zijn mensen  Openheid & Transparantie  Inhoud deelbaar via de nieuwste technologie  Gebruiksvriendelijk  Toegankelijk

29  Van alle Nederlanders tussen 12 en 75 jaar oud kocht 73% dit jaar online.  Van de Nederlanders tussen 25 en 35 jaar kocht 92% online en van de Nederlanders tussen 35 en 45 jaar kocht 87 online%!  Bij personen tussen 65 en 75 jaar begint online kopen langzaam ingeburgerd te raken; van hen kocht in % online. Vooral hoger opgeleiden.

30 1. Online is de internetkoper minder gevoelig voor A-merken 2. 2 v/d 3 kopers haakt af bij de kassa of winkelwagen bij zien van prijs en extra kosten 3. Customer reviews zijn belangrijk voor online kopers. Vakanties en boeken zijn de meest voorkomende onlineaankopen, maar ook kleding en kaartjes voor evenementen zijn ook populair.

31  Twitter  Communities  Weblogs  Tablets  Browsers  Foto  Video  Audio  UGC  GOOGLE  RSS  DATABASES

32  Staat de consument  Een op Een communicatie  Ofwel : Generatie C  Overheden en Bedrijfsleven moeten meer luisteren en afstemmen op de consument.  Samenwerken  Informatie delen  Tools (aka widgets) om mensen en met elkaar in contact te brengen.  Consumenten niet meer lokken. Voorzieningen schaffen.

33

34  Anno 2011 = Semantische Web  Relaties leggen, met elkaar connecten.  media-2011/ media-2011/  SOCIAL MEDIA is compleet geïntegreerd in ons (internet) communicatiegebruik.  Social Media is leading

35

36  8Was 8Was

37


Download ppt " MULTICHANNELING AKA DIGITALE MARKETING.  Multichanneling is een vorm van distributie en communicatie waarmee verschillende kanalen off- en online naast."

Verwante presentaties


Ads door Google