De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CASES & PROJECTEN Analyse klantgerichte websites Laurent Lenaerts Carl Francois Jan-Felix Nédée Paul De Waal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CASES & PROJECTEN Analyse klantgerichte websites Laurent Lenaerts Carl Francois Jan-Felix Nédée Paul De Waal."— Transcript van de presentatie:

1 CASES & PROJECTEN Analyse klantgerichte websites Laurent Lenaerts Carl Francois Jan-Felix Nédée Paul De Waal

2 INHOUD  Globale opdracht  Doel van een schoolwebsite  waarom een schoolwebsite?  wat moet het doen?  website VS klantgerichtheid  Doelgroepen  interne doelgroepen  externe doelgroepen  Enquête analyse KHK-website  Website analyses  hoe kijken mensen naar websites?  feiten hoe mensen websites bezoeken  enkele criteria voor een goede website  voorbeelden

3 GLOBALE OPDRACHT  Klantgerichte schoolwebsite  Theorie scholenmarketing  Analyses schoolwebsites

4 DOEL VAN SCHOOLWEBSITE  Waarom een schoolwebsite  Wat moet een schoolwebsite in het kort doen?  Website vs. klantgerichtheid

5 WAAROM SCHOOLWEBSITE?  Communicatiekanaal  Kostenplaatje  Internetgebruik  Gecentraliseerde informatie

6 WAT MOET HET(VOOR “ONS”) DOEN?  Gebruiksvriendelijk informatie verschaffen  Oprichtingsdoel verwezenlijken

7 WEBSITE VS. KLANTGERICHTHEID  Klantgerichtheid?  Blijven vernieuwen  Klachtenafhandeling  Quick responding emailsysteem  Onderdelen klantgerichte website

8 INTERNE DOELGROEPEN  Schoolleiding  Huidige studenten  Ouders van studenten  Onderwijzend personeel (telefonist, administratie,...)  Ondersteunend personeel (docenten)  Bestuur

9 INTERNE DOELGROEPEN  Personeel / bestuur  Standaard pagina  E-mail, intranet, bibliotheken, onderwijsadministratie  Hoge verwachtingen

10 INTERNE DOELGROEPEN  Huidige studenten  Zoekmachine of Favorieten  Webmail, Schoolplatvorm, Kot, Job mogelijkheden, Studenten voorzieningen, Stage, uitslagen

11 INTERNE DOELGROEPEN  Ouders van studenten  Huidige opleiding  Extra opleiding  Contact

12 EXTERNE DOELGROEPEN  Potentiële studenten  Ouders van potentiële studenten  Leveranciers  Oud-studenten  Pers / Media  Arbeidsmarkt  Stage-verlenende bedrijven  Concurrerende scholen

13 POTENTIËLE STUDENTEN  Internet generatie  Ze zoeken het internet af naar opleidingen naar hun intressen  Gebruiken zoekmachines

14 OUDERS VAN POTENTIËLE STUDENTEN  Zoeken ook op het internet  Kijken ook naar het kostenplaatje  Ook opzoek naar koten

15 OUD-STUDENTEN  Zijn opzoek naar andere oud-studenten om zo contact te leggen.  Gebruiken sociale media.

16 LEVERANCIERS  Zij willen contactgegevens van aankoop verantwoordelijken.

17 PERS / MEDIA  Kijken op de websites of dat er belangrijke events zijn.  Als deze de moeite zijn kunnen zij deze publiceren.

18 ARBEIDSMARKT  Bekijken websites opzoek naar potentiele studenten

19 STAGE-VERLENENDE BEDRIJVEN  Zijn opzoek naar potentiële stagiaires  Contact gegevens van stage begeleiders

20 CONCURRERENDE SCHOLEN  Gebruiken de websites om hun te vergeleiken  Om bepaalde informatie te bekomen.

21 ENQUÊTE ANALYSE KHK  50 personen  Lay-out  Professioneel  Tekst  Bruikbaar  Duidelijk  Navigatie  Duidelijk  Enkele onduidelijkheden

22 WEBSITE ANALYSE PRAKTIJK  Klantgerichte gebruik aantal hogescholen  Lay-out en design  Gebruiksvriendelijkheid (gemak)  Informatie op website  Technische kant (niet van toepassing)

23 HOE KIJKEN GEBRUIKERS?  Waar valt het oog op?  Hoe scannen bezoekers websites?  Ontwikkeling van “usability tests”  waar kijken gebruikers het eerst naar?  resultaten  website inrichten  bezoekers belangrijke info zien/lezen.  Mensen kijken naar gezichten usableworld.com.auusableworld.com.au  Mensen kijken naar waar een ander naar kijkt

24

25

26

27 FEITEN HOE MENSEN WEBSITES BEZOEKEN 1. Tekst i.p.v. kleine foto’s 2. Links bovenhoek 3. Banners genegeerd 4. Opvallende fonts genegeerd 5. Onderste gedeelten – vluchtig 6. Korte paragrafen beter 7. Ads bovenaan en links  meest bekeken 8. Ads binnen of onder goede inhoud  bekeken maar minder

28 FEITEN HOE MENSEN WEBSITES BEZOEKEN 9. Grote foto’s  meer aantrek 10. Koppen belangrijk 11. Menu’s & knoppen belangrijker 12. Lijsten houden concentratie 13. Grote stukken tekst  genegeerd 14. Witruimte ! 15. Menu’s best bovenaan

29 HOE MOET HET ER NIET UIT ZIEN?

30 CRITERIA GOEDE WEBSITE  doel duidelijk?  informatie to-the-point?  goede indexatie?  doelgroepen bediend?  lay-out en uitstraling?  merk / imago?  navigatie? breadcrumbs (kruimelpaden)?  conversieproces?  multimediagebruik?  browser ondersteuning

31 THE WAY BACK MACHINE HTTP://WWW.ARCHIVE.ORG/

32

33

34

35 GROEPT WEBSITE 2003

36

37

38 BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT !


Download ppt "CASES & PROJECTEN Analyse klantgerichte websites Laurent Lenaerts Carl Francois Jan-Felix Nédée Paul De Waal."

Verwante presentaties


Ads door Google