De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Diakonessenhuis Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Diakonessenhuis Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop."— Transcript van de presentatie:

1 Diakonessenhuis Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop

2 Opbouw presentatie •Diakonessenhuis situatieschets •Terugblik en de ‘bewegingen’ •Voorbeeld Markt: Regionale benchmark •Voorbeeld Ondernemerschap: DCU •Marketing en Verkoop •Ontwikkelingen

3 +/- 1935

4 Utrecht/Zeist/Doorn

5 Diakonessenhuis Feiten en cijfers •3 locaties: Utrecht, Zeist, Doorn •adherentie •aantal bedden (operationeel)627 •medewerkers2.600 •specialisten150 •polibezoeken •opnames •dagopnames •omzet € 140 miljoen

6 Ziekenhuizen Omgeving < 25 km •St-Antonius Ziekenhuis / Mesos (STZ) •Universitair Medisch Centrum Utrecht •Meander Medisch Centrum •Tergooi Ziekenhuizen •Zuwe Hofpoort

7 Buitenstebinnen Achterstevoren Ondersteboven markt organisatie financiën Patiëntenzorg

8 Ondersteboven 1.De patiënt en professional (terug) in het hart van de organisatie 2.Denken in stromen, over de locaties heen

9 Ondersteboven •De beste zorg vorm geven met logistieke inzichten –Doorlichting patiëntenstroom –Klantwaardenmodel: Inbreng van de patient •Quick scan klantwaarden •Spiegelgroepen •Patient buddy •Shadowing

10 Quick Scan

11 Achterstevoren 1.Optimaliseren kostprijs 2.Optimaliseren verkoopprijs

12 Achterstevoren •Bedrijfsmatige aanpak •Kostprijzen per ‘winkel’ •Vastgoed

13 Buitenstebinnen 1.Van aanbodgerichte naar marktgerichte patiëntenzorg 2.Optimalisatie (logistieke) processen rondom de patiënt Een nieuwe ziekenhuisorganisatie rondom patiëntencategorieën

14 Buitenstebinnen •De markt in kaart brengen •Zorgaanbod dat aansluit op de markt •Segmenteren •Samenwerken •Concurreren •‘Winkelformule’ RVE •Zorgondernemerschap

15 De markt •Marktonderzoek –Benchmarks •Opzetten regionale benchmark –Marktstructuur en marktaandelen –Concurrenten –Behoeften en gedrag verwijzers, patienten, verzekeraars

16 Regionale Benchmark Behoefte: •Actuele markt-productieinformatie • Inzicht totale zorgvraag in de markt • Eigen positie binnen de markt

17 Initiatief •Diakonessenhuis •Meander Medisch Centrum • Universitair Medisch Centrum Utrecht • Tergooiziekenhuizen • St. Antonius ziekenhuis • Mesos Medisch Centrum • Gelderse Vallei

18 Proces •Vaststellen gezamenlijk doel, nl. actuele marktinformatie • Bepalen inhoud • FB parameters • B-segment • Keuze externe partij • Contractering • Pilot (2007)

19 Bereikt •Optimaliseren Datauitwisseling Benchmarkinformatie • FB-parameters • B-segment • Zorgprofiel-(kost)prijzen • Contractering •Uitbreiding benchmarkinformatie •Uitbreiding participatie

20 Voorbeeld Volledig gebied benchmark jan jun 2006jan jun 2007 aantal DH benchmark%aantal DH benchmark% ,0% ,4% Verzorgingsgebied jan jun 2006jan jun 2007 aantal DH benchmark%aantal DH benchmark% ,3% ,2% Buitengebied jan jun 2006jan jun 2007 aantal DH benchmark%aantal DH benchmark% ,8% ,8% Rest Nederland jan jun 2006jan jun 2007 aantal DH benchmark%aantal DH benchmark% ,7% ,1%

21 Marktaandelen

22 profielprijsvergelijking instelling obv verrichtingenprofiel

23 Diagnostisch Centrum Utrecht (DCU) •Ondernemerschap: medisch specialisten en verzekeraars •Directe Aanleiding: Concurrentie

24 Aanpak •Concrete aanleiding •Oriëntatie •Basisdocument en visie •Opdracht •Projectgroep

25 Dienstverleningconcept (1) •Ontvangstcentrum –Onderzoeken in aansluiting te plannen –Telefonische bereikbaarheid: één loket

26 Dienstverleningconcept (2) •Producten –Snelle diagnostiek –Acceptabele wachttijden –Electronische uitslagen –Website en nieuw aanvraagformulier

27 Dienstverleningconcept (3) •Resultaten –Groei aantal onderzoeken –Stijging opbrengsten / geen plafond –LPT-gelden: daling gem.aantal onderzoeken –Groei dienstverlening voor derden

28

29 DCU: NIMA Marketing prijs 2007

30 Markt(ke)t(ing) en Verkoop •Afdeling binnen de Concerndienst •Marktonderzoek en Verkoopfunctie •Volop in ontwikkeling •Bijdragen aan winkels / patiëntenstromen

31 Ontwikkelingen •Marketing of serviceconcepten? •Marketingstrategie –Positioneringsvraagstukken/Portfolio –Merkenbeleid –Relatie met andere afdelingen –Plaats in de organisatie –Kernwaarden

32 Ontwikkelingen (vervolg) •Positie afdeling –Ontwikkelen expertise –Instrumenten en activiteiten •Benchmarks •Propositiekaart •Klantenonderzoek (ism HvU) •Verkoopstrategie •CRM •Accountplan •Multidisciplinaire aanpak

33 Propositiekaart Klantwaarden Onderscheidend Relevant etc Voordelen / Bewijs USP’s ? Wat maakt ons uniek? Wat is de onderbouwing? Driver / Passie Instrumenteel Emotioneel Hét onderscheid Positie ten opzichte van concurrenten in de ogen van onze doelgroep Concurrenten Wie zijn onze concurrenten in de ogen van onze klanten? Marktafbakening Wie zijn de belangrijkste verwijzers? Klantinzicht Wat vinden consumenten belangrijk? Wat is voor hun relevant? Kernbood schap Doelgroep Op welke klantgroepen willen wij ons richten? bron: Twijnstra en Gudde

34 Wat is het? •Hulpmiddel om vanuit klantenperspectief zorgaanbod, doelgroepen en zorgvragen te vertalen in heldere proposities •Vanuit meerdere perspectieven en mutidisciplinaire aanpak, inzicht verkrijgen in de kern van innovaties

35 Waar staan we nu? Multidisciplinaire fase Systeem/integratiefase specialisatiefase pioniersfase professionalisering Tijd

36 Kernwaarden •Ondernemend •Vakkundig •Resultaatgericht •Gastvrij

37 Oude wijn in nieuwe zakken?

38 Dank u. Vragen?


Download ppt "Diakonessenhuis Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop."

Verwante presentaties


Ads door Google