Download de presentatie
GepubliceerdErik Wouters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop
Diakonessenhuis Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop Dit is het voorblad
2
Opbouw presentatie Diakonessenhuis situatieschets
Terugblik en de ‘bewegingen’ Voorbeeld Markt: Regionale benchmark Voorbeeld Ondernemerschap: DCU Marketing en Verkoop Ontwikkelingen
3
+/- 1935
4
Utrecht/Zeist/Doorn
5
Diakonessenhuis Feiten en cijfers 3 locaties: Utrecht, Zeist, Doorn
adherentie aantal bedden (operationeel) 627 medewerkers 2.600 specialisten 150 polibezoeken opnames dagopnames omzet € 140 miljoen
6
Ziekenhuizen Omgeving < 25 km
St-Antonius Ziekenhuis / Mesos (STZ) Universitair Medisch Centrum Utrecht Meander Medisch Centrum Tergooi Ziekenhuizen Zuwe Hofpoort
7
Buitenstebinnen organisatie Ondersteboven Patiënten markt zorg
Achterstevoren Ondersteboven markt organisatie financiën Patiënten zorg
8
Ondersteboven De patiënt en professional (terug) in het hart van de organisatie Denken in stromen, over de locaties heen
9
Ondersteboven De beste zorg vorm geven met logistieke inzichten
Doorlichting patiëntenstroom Klantwaardenmodel: Inbreng van de patient Quick scan klantwaarden Spiegelgroepen Patient buddy Shadowing
10
Quick Scan
11
Achterstevoren Optimaliseren kostprijs Optimaliseren verkoopprijs
12
Achterstevoren Bedrijfsmatige aanpak Kostprijzen per ‘winkel’ Vastgoed
13
Een nieuwe ziekenhuisorganisatie rondom patiëntencategorieën
Buitenstebinnen Van aanbodgerichte naar marktgerichte patiëntenzorg Optimalisatie (logistieke) processen rondom de patiënt Een nieuwe ziekenhuisorganisatie rondom patiëntencategorieën
14
Buitenstebinnen De markt in kaart brengen
Zorgaanbod dat aansluit op de markt Segmenteren Samenwerken Concurreren ‘Winkelformule’ RVE Zorgondernemerschap
15
De markt Marktonderzoek Benchmarks Opzetten regionale benchmark
Marktstructuur en marktaandelen Concurrenten Behoeften en gedrag verwijzers, patienten, verzekeraars
16
Regionale Benchmark Behoefte: Actuele markt-productieinformatie
Inzicht totale zorgvraag in de markt Eigen positie binnen de markt
17
Initiatief Diakonessenhuis Meander Medisch Centrum
Universitair Medisch Centrum Utrecht Tergooiziekenhuizen St. Antonius ziekenhuis Mesos Medisch Centrum Gelderse Vallei
18
Proces Vaststellen gezamenlijk doel, nl. actuele marktinformatie
Bepalen inhoud FB parameters B-segment Keuze externe partij Contractering Pilot (2007)
19
Bereikt Optimaliseren Datauitwisseling Benchmarkinformatie
FB-parameters B-segment Zorgprofiel-(kost)prijzen Contractering Uitbreiding benchmarkinformatie Uitbreiding participatie
20
Volledig gebied benchmark
Voorbeeld Volledig gebied benchmark jan jun 2006 jan jun 2007 aantal DH benchmark % 1.550 4.845 32,0% 1.633 6.438 25,4% Verzorgingsgebied 1.229 2.265 54,3% 1.343 2.195 61,2% Buitengebied 185 1.714 10,8% 146 1.866 7,8% Rest Nederland 136 866 15,7% 144 2.377 6,1%
21
Marktaandelen
22
profielprijsvergelijking instelling obv verrichtingenprofiel
23
Diagnostisch Centrum Utrecht (DCU)
Ondernemerschap: medisch specialisten en verzekeraars Directe Aanleiding: Concurrentie
24
Aanpak Concrete aanleiding Oriëntatie Basisdocument en visie Opdracht
Projectgroep
25
Dienstverleningconcept (1)
Ontvangstcentrum Onderzoeken in aansluiting te plannen Telefonische bereikbaarheid: één loket
26
Dienstverleningconcept (2)
Producten Snelle diagnostiek Acceptabele wachttijden Electronische uitslagen Website en nieuw aanvraagformulier
27
Dienstverleningconcept (3)
Resultaten Groei aantal onderzoeken Stijging opbrengsten / geen plafond LPT-gelden: daling gem.aantal onderzoeken Groei dienstverlening voor derden
29
DCU: NIMA Marketing prijs 2007
30
Markt(ke)t(ing) en Verkoop
Afdeling binnen de Concerndienst Marktonderzoek en Verkoopfunctie Volop in ontwikkeling Bijdragen aan winkels / patiëntenstromen
31
Ontwikkelingen Marketing of serviceconcepten? Marketingstrategie
Positioneringsvraagstukken/Portfolio Merkenbeleid Relatie met andere afdelingen Plaats in de organisatie Kernwaarden
32
Ontwikkelingen (vervolg)
Positie afdeling Ontwikkelen expertise Instrumenten en activiteiten Benchmarks Propositiekaart Klantenonderzoek (ism HvU) Verkoopstrategie CRM Accountplan Multidisciplinaire aanpak
33
Propositiekaart Klantwaarden Voordelen / Bewijs Driver / Passie
Onderscheidend Relevant etc Voordelen / Bewijs USP’s ? Wat maakt ons uniek? Wat is de onderbouwing? Driver / Passie Instrumenteel Emotioneel Hét onderscheid Positie ten opzichte van concurrenten in de ogen van onze doelgroep Concurrenten Wie zijn onze concurrenten in de ogen van onze klanten? Marktafbakening Wie zijn de belangrijkste verwijzers? Klantinzicht Wat vinden consumenten belangrijk? Wat is voor hun relevant? Kernbood schap Doelgroep Op welke klantgroepen willen wij ons richten? bron: Twijnstra en Gudde
34
Wat is het? Hulpmiddel om vanuit klantenperspectief zorgaanbod, doelgroepen en zorgvragen te vertalen in heldere proposities Vanuit meerdere perspectieven en mutidisciplinaire aanpak, inzicht verkrijgen in de kern van innovaties
35
Waar staan we nu? professionalisering Systeem/integratiefase
Multidisciplinaire fase Systeem/integratiefase specialisatiefase pioniersfase professionalisering Tijd
36
Kernwaarden Ondernemend Vakkundig Resultaatgericht Gastvrij
37
Oude wijn in nieuwe zakken?
38
Dank u. Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.