De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Schrijven voor het web  Leesgedrag  Scanbaar schrijven  Schrijftips Toelichtingen schrijven  Oefenen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Schrijven voor het web  Leesgedrag  Scanbaar schrijven  Schrijftips Toelichtingen schrijven  Oefenen."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Schrijven voor het web  Leesgedrag  Scanbaar schrijven  Schrijftips Toelichtingen schrijven  Oefenen

2 Bezoeker heeft weinig tijd  Heeft maar 1,5 seconde aandacht voor een zoekresultaat van zoekmachines als Google en Live.com Bron: Eye-tracking onderzoek De Vos en Jansen i.s.m. Traffic Builders

3

4 Leesgedrag Verplaats u in de bezoeker!  Bezoeker leest niet, maar scant  Bezoeker bepaalt snel of het interessant is

5 Voorbeeld nieuwsberichten  Journalistieke 5 W’s + 1H:  Wie  Wat  Waar  Wanneer  Waarom  Hoe  ‘Oprolbaar’ schrijven

6 Nieuws/ Conclusie Daarna: Minder belangrijke onderdelen Interessante details Achtergronden en commentaren

7 Scanbaar schrijven  (Tussen)koppen  Witregels  Korte alinea’s  Bullets  Afbeeldingen  Signaalwoorden

8 Schrijftips (1)  Gebruik vragen  Spreek de lezer direct aan  Formuleer bondig Veel zinnen kunnen over het algemeen een stuk korter worden opgeschreven  Zo min mogelijk lidwoorden, voorzetsels, voegwoorden

9 Schrijftips (2)  Let op spel- of schreiffouten  Voorkom jargon  Schrijf actief  Schrijf beeldend  Korte zinnen

10 Niet doen  Lijdende vorm ‘Door de school wordt een bijdrage van de ouders gevraagd…’ ‘De school vraagt een bijdrage van de ouders…’  Tangconstructies ‘Het populaire en door de leerlingen van de brugklas zeer gewaardeerde reisje naar de Ardennen, is wegens bezuinigingen afgeschaft.’  Onnodige aanlopen ‘Er zijn heel veel scholen die innovatief bezig zijn met…’ ‘Veel scholen zijn innovatief bezig.…’

11 Alinea (1) Vensters PO11  Niet zo:

12 Alinea (2)  Maar zo: Vensters PO12

13 VOORBEELD 1

14 Het lezen van teksten op internet verlangt van lezers heel andere competenties dan het lezen van een printmedium als de krant. Lezen op internet gaat namelijk non-lineair, terwijl een krant lezen lineair gebeurt. Lineair lezen wil zeggen lezen van voor naar achter, van boven naar beneden en van links naar rechts. Teksten die zijn bestemd voor plaatsing op het internet moeten voldoen aan een aantal criteria. De structuur van webteksten dient in een keer helder te zijn, het taalgebruik kort en bondig en het geheel niet langer dan 250 woorden. Deze criteria hebben vooral te maken met het trekken en vasthouden van aandacht van de lezer dan wel bezoeker van een site. Zijn aandacht is vluchtig en moet verdeeld worden over de grote hoeveel informatie die dagelijks wordt gepubliceerd op het net. Hij wil snel weten wat hij van een tekst kan verwachten en heeft weinig geduld.

15 Het lezen van teksten op internet verlangt van lezers heel andere competenties dan het lezen van een printmedium als de krant. Lezen op internet gaat namelijk non-lineair, terwijl een krant lezen lineair gebeurt. Lineair lezen wil zeggen lezen van voor naar achter, van boven naar beneden en van links naar rechts. Teksten die zijn bestemd voor plaatsing op het internet moeten voldoen aan een aantal criteria. De structuur van webteksten dient in een keer helder te zijn, het taalgebruik kort en bondig en het geheel niet langer dan 250 woorden. Deze criteria hebben vooral te maken met het trekken en vasthouden van aandacht van de lezer dan wel bezoeker van een site. De aandacht van de lezer is vluchtig en moet verdeeld worden over de grote hoeveel informatie die dagelijks wordt gepubliceerd op het net. Hij wil snel weten wat hij van een tekst kan verwachten en heeft weinig geduld.

16 Effectieve internetteksten Het lezen van teksten op internet verlangt van lezers heel andere competenties dan het lezen van een printmedium als de krant. Lezen op internet gaat namelijk non-lineair, terwijl een krant lezen lineair gebeurt. Lineair lezen wil zeggen lezen van voor naar achter, van boven naar beneden en van links naar rechts. Teksten die zijn bestemd voor plaatsing op het internet moeten voldoen aan een aantal criteria. De structuur van webteksten dient in een keer helder te zijn, het taalgebruik kort en bondig en het geheel niet langer dan 250 woorden. Deze criteria hebben vooral te maken met het trekken en vasthouden van aandacht van de lezer dan wel bezoeker van een site. Lezersaandacht De aandacht van de lezer is vluchtig en moet verdeeld worden over de grote hoeveel informatie die dagelijks wordt gepubliceerd...

17 Lezen van internetteksten Het lezen van teksten op internet is heel anders dan het lezen van gedrukte tekst, zoals in een krant. Lezen van krant gebeurt lineair. Een krantenlezer leest van boven naar beneden en van links naar rechts leest. Lezen op internet gebeurt non-lineair: de lezer scant het beeldscherm Criteria Om lezers te trekken én vast te houden op internet moet:  Structuur van webteksten in een keer helder te zijn.  Het taalgebruik moet kort en bondig zijn (max. 250 woorden) Lezersaandacht De aandacht van de lezer is vluchtig. Hij moet zijn aandacht verdelen over de grote hoeveel informatie die dagelijks wordt gepubliceerd...

18 Lezen op internet Het lezen van teksten op internet is anders dan lezen in een krant. De krantenlezer leest van boven naar beneden en van links naar rechts. Op internet lees je niet echt. Je scant het beeldscherm. Het gaat er om wat als eerste je aandacht trekt. Tekst of beeld. Aandacht trekken Het internet barst van de informatie. Lezers moeten hun aandacht verdelen over heel veel informatie. Wil jij de aandacht trekken? Wees duidelijk, kort. Meer lezers? Wil je meer lezers van jouw tekst op internet? Denk aan:  Schrijf kort en bondig (max. 250 woorden).  Structuur van de tekst moet in één keer helder te zijn.  Weet wat je lezer zoekt!

19 Kernwaarden Woorden die ‘imago/idealen’ weergeven  Op basis van identiteit  Maak keuzes  Wees onderscheidend  Ze zijn richtinggevend, inspirerend  Breed gedragen in organisatie

20 VOORBEELD 2 Schrijven van een Profieltekst over de school

21 Profiel(225 woorden) Het VenstersCollege is een school voor praktijkonderwijs, vmbo basis/kader/tl, havo en vwo. We zijn een school voor openbaar onderwijs. Het uitgangspunt voor de inrichting van de school is overzichtelijkheid en veiligheid voor de leerlingen. Daarom is gekozen voor kleinschalige afdelingen, de leshuizen, met een positief werk- en leerklimaat. We streven naar een veilige en overzichtelijke leer- en werkomgeving, waarin tolerantie, zorg en respect voor elkaar bijdragen aan ieders welbevinden. We hebben aandacht voor ethische aspecten van de leerstof en geven sturing aan de professionele houding van medewerkers en ethische dilemma’s die zij ervaren, vanuit duidelijke waarden en normen. Het uitgangspunt gelijke kansen wordt gecombineerd met een maximale persoonlijke ontwikkeling. De individuele ontplooiing van leerlingen worden vergroot en verdiept door het palet aan keuzemogelijkheden dat aan leerlingen wordt geboden. Het VenstersCollege profileert zich als bètaschool, cultuurprofielschool en school met versterkt talenonderwijs. Als cultuurprofielschool zijn we trendsetter met het vak Media-educatie en talloze mogelijkheden voor leerlingen voor deelname aan een groot aantal projecten. Als school met een versterkt talenonderwijs wordt de leerlingen voor Frans, Duits en Engels een verdieping aangeboden dat is geënt op het ERK (Europees Referentiekader). Het onderwijs wordt aangeboden in samenhang, rond profileringthema’s, waarbij vakken samenwerken om voor de leerlingen de samenhang duidelijk te maken. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes.

22 Het VenstersCollege is een school voor praktijkonderwijs, vmbo basis/kader/tl, havo en vwo. We zijn een school voor openbaar onderwijs. Het uitgangspunt voor de inrichting van de school is overzichtelijkheid en veiligheid voor de leerlingen. Daarom is gekozen voor kleinschalige afdelingen, de leshuizen, met een positief werk- en leerklimaat. We streven naar een veilige en overzichtelijke leer- en werkomgeving, waarin tolerantie, zorg en respect voor elkaar bijdragen aan ieders welbevinden. We hebben aandacht voor ethische aspecten van de leerstof en geven sturing aan de professionele houding van medewerkers en ethische dilemma’s die zij ervaren, vanuit duidelijke waarden en normen. Het uitgangspunt gelijke kansen wordt gecombineerd met een maximale persoonlijke ontwikkeling. De individuele ontplooiing van leerlingen worden vergroot en verdiept door het palet aan keuzemogelijkheden dat aan leerlingen wordt geboden. Het VenstersCollege profileert zich als bètaschool, cultuurprofielschool en school met versterkt talenonderwijs. Als cultuurprofielschool zijn we trendsetter met het vak Media-educatie en talloze mogelijkheden voor leerlingen voor deelname aan een groot aantal projecten. Als school met een versterkt talenonderwijs wordt de leerlingen voor Frans, Duits en Engels een verdieping aangeboden dat is geënt op het ERK (Europees Referentiekader). Het onderwijs wordt aangeboden in samenhang, rond profileringthema’s, waarbij vakken samenwerken om voor de leerlingen de samenhang duidelijk te maken. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes. Profiel(225 woorden)

23 Het uitgangspunt voor de inrichting van de school is overzichtelijkheid en veiligheid voor de leerlingen. Daarom is gekozen voor kleinschalige afdelingen, de leshuizen, met een positief werk- en leerklimaat. We streven naar een veilige en overzichtelijke leer- en werkomgeving, waarin tolerantie, zorg en respect voor elkaar bijdragen aan ieders welbevinden. Het uitgangspunt gelijke kansen wordt gecombineerd met een maximale persoonlijke ontwikkeling. De individuele ontplooiing van leerlingen worden vergroot en verdiept door het palet aan keuzemogelijkheden dat aan leerlingen wordt geboden. Het VenstersCollege profileert zich als bètaschool, cultuurprofielschool en school met versterkt talenonderwijs. Als cultuurprofielschool zijn we trendsetter met het vak Media-educatie en talloze mogelijkheden voor leerlingen voor deelname aan een groot aantal projecten. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes. Profiel(132 woorden)

24 1. Het uitgangspunt voor de inrichting van de school is overzichtelijkheid en veiligheid voor de leerlingen. Daarom is gekozen voor kleinschalige afdelingen, de leshuizen, met een positief werk- en leerklimaat. We streven naar een veilige en overzichtelijke leer- en werkomgeving, waarin tolerantie, zorg en respect voor elkaar bijdragen aan ieders welbevinden. 2. Het uitgangspunt gelijke kansen wordt gecombineerd met een maximale persoonlijke ontwikkeling. De individuele ontplooiing van leerlingen worden vergroot en verdiept door het palet aan keuzemogelijkheden dat aan leerlingen wordt geboden. Het VenstersCollege profileert zich als bètaschool, cultuurprofielschool en school met versterkt talenonderwijs. Als cultuurprofielschool zijn we trendsetter met het vak Media-educatie en talloze mogelijkheden voor leerlingen voor deelname aan een groot aantal projecten. 3. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes. KLEINSCHALIG PROFIELEN SAMENWERKEN Profiel(132 woorden)

25 1. Het VenstersCollege is een kleine, overzichtelijke school, waar leraren en leerlingen elkaar kennen. 2. We bieden leerlingen kansen en willen dat ze het hoogst haalbare diploma halen. Daarom bieden we veel extra’s. Op het VenstersCollege kunnen leerlingen kiezen voor de bètaschool, cultuurprofielschool en extra talenonderwijs Ebgels, Frans en Duits. 3. Samenhang zien, samenwerking en delen zien we voor zowel de leerlingen als de medewerkers als de sleutel tot succes. Profiel(70 woorden)

26 Het VenstersCollege is een kleine school. Medewerkers en leerlingen kennen elkaar. Leerlingen krijgen veel kansen. We willen dat ze het hoogst haalbare diploma halen. Daarom bieden we veel extra’s: bètaschool, cultuurprofielschool en extra talenonderwijs. Profiel(34 woorden)

27 Schrijven van toelichtingen (1) Schrijf een toelichting als…  Plaatje vertelt niet hele verhaal  Extra informatie  Uitleg over wat u gaat doen (schoolplan)  Verwijzen naar documenten

28 Schrijven van toelichtingen (2) NIET…  In de verdediging schieten  Uitleggen wat oorzaak zou kunnen zijn  Informatie uit de grafiek herhalen

29 Voorbeelden uit de praktijk (1) Vensters PO29

30 Voorbeelden uit de praktijk (2) Vensters PO30

31 Voorbeelden uit de praktijk (3) Vensters PO31

32 Voorbeelden uit de praktijk (4) Vensters PO32

33 Zelf aan de slag (1) Schrijf een toelichting  Bepaal doel  Stel kernboodschap vast  Elk woord telt!  Schrijven - doorlezen – schrappen - herschrijven – corrigeren etc.

34 Zelf aan de slag (2) Maak een kort schoolprofiel op basis van je missie- of profieltekst:  Verwijder dubbele informatie  Stel de hoofdthema’s vast (vaak 3 of 4)  Herschrijf deze thema’s in korte zinnen  Doorlezen –herschrijven – schrappen – herschrijven etc. SCHRIJVEN = SCHRAPPEN


Download ppt "Workshop Schrijven voor het web  Leesgedrag  Scanbaar schrijven  Schrijftips Toelichtingen schrijven  Oefenen."

Verwante presentaties


Ads door Google